Byggahus.se

rostiga hörn på putsad fasad

1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag har en putsad villa från 2011 (tvåvånings-"funkis"-villa med lättbetongstomme) där rost trängt igenom putsen i två hörn och där putsen nu efter vintern börjat spricka kring det värst drabbade hörnet. Enligt grannar som har samma problem har fel skruvar använts i hörnen då huset byggdes och dessa rostar. Min fråga är hur jag åtgärdar det här på bästa sätt? Vad kan jag räkna med att det kommer att kosta (jag har inte kunskapen som krävs för att göra någonting själv utan det är hantverkare som gäller).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2016-05-24 18.06.50.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2016-05-24 18.09.14.jpg

Tacksam för svar!

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Utan att veta mer så får jag en känsla av att det som rostar inte är skruvar utan inputsade hörnprofiler. Jag det är så så är det bara att knacka ner hörnorna, ta bort profilen och putsa om. Med tanke på husets ålder borde du snarast reklamera jobbet till putsfirman som gjorde det.

3. E
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar! Tror tyvärr inte att garantin omfattar mig eftersom jag inte köpt av dem utan är ägare nummer två. Får hoppas att de hörnprofiler där det ännu inte syns något klarar sig ett tag till iaf. Lägger man på något rostskyddsmedel när man knackat ner det för att slippa göra om det våren efter?

Någon som har en aning om vad det kan kosta att fixa ett hörn?

4. E
    Medlem Nivå 2
    Är det förresten möjligt att putsa enbart kring hörnet eller behöver jag putsa hela kortsidan alt. putsa hörnet och måla om hela kortsidan?

5. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 11
    Är nog tyvärr ingen liten affär om det är tjockputs. Man måste ju putsa åtminstone 200 mm från hörnet åt varje håll, och man gör det i tre olika lager, dessutom lika bra att göra alla fyra hörn direkt.
    Vet inte hur högt det är men nån typ av ställning krävs ju, förhoppningsvis räcker ett bomlag?
    Sen avgör ju vad du själv accepterar för färgavvikelse på det nyputsade, accepterar du inte nån skillnad mot övrig fasad så måste ju hela huset målas om.

6. E
    Medlem Nivå 2
    Ja det kanske är lika bra att få ordning på alla hörnen en gång för alla. Har ändå tänkt måla om huset så det gör ingenting med lite färgavvikelse tills dess.
    Huset är högt, 7 meter ungefär och med relativt liten lutning på taket så det blir mycket fasad. Om man behöver putsa om hela hörnen från mark till tak behövs definitivt ställning. Kan tänka mig att fixa målningen själv när putsjobbet är klart och då köpa egen ställning men till putsningen föredrar nog hantverkarna sin egen ställning gissar jag.
    Har verkligen ingen aning alls om vad det kan kosta att putsa om fyra hörn, går det att ge någon indikation alls?

7. K
    Medlem · Nivå 9
    Ingen rostskyddsmedel. Hörnprofilerna tas bort

8. E
    Medlem Nivå 2
    Okej så de har fyllt sin funktion redan, ingen risk för sättningar när de tas bort? (kanske en dum fråga, det här är ett nytt område för mig)

9. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 11
    Typ 60-80000?

10. E
    Medlem Nivå 2
    Insåg precis att huset inte har fyra hörn utan sex stycken, mer att putsa och dyrare alltså. Kan man putsa om sex hörn plus två kortsidor och klara sig under 100,000?

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Du bör ändå undersöka möjligheterna att reklammera till byggfirman. Det här borde även kunna vara möjligt att få till dolt fel. fast vi vet för lite om omständigheterna.

12. E
    Medlem Nivå 2
    Besiktningsmannen har noterat "korroderat hörnjärn under putsen" på två av hörnen i vårt besiktningsprotokoll. Framställde det (tillsammans med en ivrigt instämmande mäklare givetvis) som att det var snabbt och billigt att fixa och sa inget om att fasaden riskera att spricka runt (som den gjort nu) eller att det kunde finnas risk för samma problem på fler hörn. Men vet inte om det var jag som borde ha undersökt mer då? Eftersom det var rost i två hörn som noterades?

13. K
    Medlem · Nivå 9
    Hörnprofiler i metall är för inomhusbruk så de skulle inte ha satts dit från början.
    Att ta bort dem kommer inte att orsaka sättningar på huset. Möjligtvis i plånboken 😥

• Laddar…
  14. E
    Medlem Nivå 2
    Ah okej då förstår jag. Japp det verkar kunna resultera i en hel del sättningar i plånboken. Hoppas verkligen fasaden håller ett bra tag när det är fixat.
    Tycker putsen ser väldigt ojämn ut i både yta och färg över hela huset så det är nog tyvärr inte den skickligaste av hantverkare som gjort det (vilket iofs även missen med hörnjärnen skvallrar om). Hoppas på att få tag på en bra hantverkare som kan fixa det innan höstregnandet drar igång.

• Laddar…
  15. R
    Medlem Nivå 5
    I myresjöhusfallet (enstegstätade putsfasader) dömde HD att andra ägaren kan hävda fel enligt första ägares entreprenadkontrakt. Jag tror att dom första ägarna i det fallet skrev en speciell överlåtelse av detta kontrakt till andraköparna.

Då det verkar vara ett ganska uppenbart fel i entreprenaden så jag skulle kontakta första ägarna och försöka få tag på deras kontrakt samt, om firman inte fixar det utan bråk, en jurist i en timme för att utröna om det är lönt att gå vidare.