Byggahus.se

Rostfri sockel till kök...

1. E
    Medlem Nivå 1
    Jag håller på att snygga till köket i min lägenhet. Det är ett gammalt Ikea kök (Faktum) så sockeln är 16cm. MEN de som gjorde köket har liksom byggt så hela stommen vilar på sockeln istället för på ben.
    Hoppas ni förstår hur jag menar...
    Undrar därför om någon vet om det finns någon typ av tunn aluminium som man kan limma på den nuvarande sockeln? Man hade ju kunnat sätta en ny sockel framför den gamla, men blir liksom svårt å få plats med tårna när man diskar då ;)

Har letat runt men inte hittat något ännu... Hoppas någon här vet :D

2. V
    Medlem · Nivå 9
    Kolla på ett plåtslageri. Rostfri plåt är inte så dyrt.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det finns sk. metallaminat som man kan limma på, både rostfritt och aluminium, vet dock inte var det säljs tyvärr - om det säljs till privatpersoner. Annars är vanpire's tips bra som även den går att limma på.

4. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Vad är fel på den gamla sockeln? Räcker det inte att måla?
    Rostfritt tycker jag är "extremt" och inget jag skulle vilja ha i mitt kök. Har du väl fått dit den blir det svårt att återställa den gamla sockeln.

5. M
    Husägare Nivå 10
    Är du säker på att det inte finns ben innanför sockeln ??

6. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar, sorry att jag varit seg på att svara själv!

Den gamla sockeln är i laminat och jag har lagt ekparkett nu, och har ett gammalt Ikea kök med 16cm sockel, så den syns rätt bra.
    Jag har vita luckor så att måla är för mig inget alternativ, kommer synas färgskillnad då tror jag. (ja, jag är petig...)

finns ben bakom, men de hade liksom skruvat och limmat och haft sig, kort sagt de hade nog ingen aning om vad de höll på med. så att bara byta sockel är inget alternativ.

Ska kolla upp detdär med plåtslagare, bra tips! Gör ju absolut ingenting att sockeln blir ''förstörd''.

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Och just därför skall du inte måla i vitt, och försöka få sockeln att likna luckorna.
    Sockeln kommer för övrigt att bli ful av sparkar (det kallas ju sparksockel av en anledning) och av dammsugarskrap.

Måla sockeln med en matt, mellangrå färg, så blir det snyggt :)

8. P
    Medlem · Nivå 14
    Vill du ha rostfritt tycker jag att du skall ha det! Plåtslagaren kan säkert hjälpa dig. Kolla om det finns olika varianter på yta så du får det som passar dig bäst.
    Lycka till!
    //Ronnie