Vi planerar att byta ut diskbänken i trä med två hoar till en rostfri, totalt cirka 280cm lång. Lite övrigt jobb ska också göras i köket men tänkte behålla skåpen som de står idag. Idag har vi träbänkar i en U-form men tänkte bara byta ut mittensektionen.
Nuvarande hoar sitter i ett 80-skåp och tänkte ha likadant efter diskbänksbytet.
Vilka tillverkare är seriösa och har bra kvalitet?
Nuvarande hoar sitter i ett 80-skåp och tänkte ha likadant efter diskbänksbytet.
Vilka tillverkare är seriösa och har bra kvalitet?
... min avsikt var att beställa från Landskrona Rostfria när jag byggde nytt. Hade inte råd just då och gjöt istället betongbänk med billig rostfri ho för att byta ut i senare skede.
Nu har det gått nästan 20 år och jag drömmer fortfarande om den där rostfria bänken med ho - och den har definitivt inte blivit billigare ...😳
Nu har det gått nästan 20 år och jag drömmer fortfarande om den där rostfria bänken med ho - och den har definitivt inte blivit billigare ...😳
Jag har inte funderat så mycket på att det skulle vara stora skillnader i kvalitet mellan diskbänkar. Jag köpte en från Intra för ett par år sedan och har inga problem med den. Det var via en köksleverantör och den kunde specificeras med önskade mått inom vissa gränser. Något som vid tillfället var en överraskning för mig var att det sitter en träfiberskiva under plåten så att den är stum som en träbänkskiva till skillnad från de gamla rostfria bänkarna.
Vi måttbeställde rostfri diskbänk, sensommaren 2022, från Furhoffs via Beijers, skapade en egen via deras konfigurationsverktyg,
https://konfigurator.furhoffs.se/
Vi betalade 17 kkr för en diskbänk i längden 3370 och djupet 635.
Eftersom vi inte visste exakt längd förrän väggarna var klara så tog vi och använde den gamla diskbänken temporät liggandes löst på de nya bänkskåpen.
Vi ångrar ingenting att vi valde hel rostri diskbänk där även hällen är nedsänkt i, samt att vi väntade med att beställa till vi viste exakt mått.
Vi fick lite lägre pris när vi begärde offert från Beijers än vad som visas i konfigurationsverktygets "offert".
https://konfigurator.furhoffs.se/
Vi betalade 17 kkr för en diskbänk i längden 3370 och djupet 635.
Eftersom vi inte visste exakt längd förrän väggarna var klara så tog vi och använde den gamla diskbänken temporät liggandes löst på de nya bänkskåpen.
Vi ångrar ingenting att vi valde hel rostri diskbänk där även hällen är nedsänkt i, samt att vi väntade med att beställa till vi viste exakt mått.
Vi fick lite lägre pris när vi begärde offert från Beijers än vad som visas i konfigurationsverktygets "offert".
Min är billigast möjliga och är så tunn att blandaren går att vicka på ganska mycket, egentligen måste den ha ett separat stöd men det har jag inte orkat montera än...A Avemo skrev:
@Demmpa har du lust att visa bild?
Jag kan rekommendera Isakssons från Borlänge som ligger er förhållandevis nära. De skräddarsyr alltifrån egna önskningar. Enda lilla negativa jag har att nämna är att de tar färdiga hoar från Blanco, men det går kanske bra att ta från annan tillverkare och av lite tjockare material än Blancos. Hade vi vetat detta hade vi förmodligen också tagit från annan tillverkare av ho. Hör med dem i alla fall. Samt att de tar med avloppsmaterial från Faluplast som har betydligt stabilare material än det som annars följer med.
Våran nuvarandra är en Intra, tycker den fungerar och gör sitt jobb.
Tidigare har jag haft Stala och den funkade också bra. Bekanta har Decosteel som också fungerar bra.
En Decosteel Solid (6mm massivt) gillar jag tanken av, den går att misshandla rejält utan problem 😍
Tidigare har jag haft Stala och den funkade också bra. Bekanta har Decosteel som också fungerar bra.
En Decosteel Solid (6mm massivt) gillar jag tanken av, den går att misshandla rejält utan problem 😍
Jag har köpt tre olika specialanpassade diskbänkar från Decosteel och varit mycket nöjd.
Har anpassat så de blivit precis som vi ville ha dem, allt från kök till ett hundspa där sambon tvättar hunden m.m.
De hade missat slipa riktig på en svets på en av diskbänkarna och då kom de ut till mig för att lösa det på plats, mycket fin service.
https://decosteel.se
Har anpassat så de blivit precis som vi ville ha dem, allt från kök till ett hundspa där sambon tvättar hunden m.m.
De hade missat slipa riktig på en svets på en av diskbänkarna och då kom de ut till mig för att lösa det på plats, mycket fin service.
https://decosteel.se
Hej,
Många bra förslag redan. Jag handlade från Purus, deras mellanserie som ger stora friheter.
Slår ett slag för ett rejält uppvik i bakkant och på kortsidorna, samt lite extra djup!
Jag är generellt nöjd, fint arbete och finiesh. Men det var inte idealiskt att lägga den på stommar från IKEA (de har påtbeslag för att hålla ihop och det blir tydliga punktlaster). Är man petig så uppleves diskbänken som lätt ojämnt (inom 1 mm map planhet)
En större ho för att få ner ugnsplåtar är praktiskt, kan kombineras med en liten ho - allt i 80cm skåp.
Lycka till!
Många bra förslag redan. Jag handlade från Purus, deras mellanserie som ger stora friheter.
Slår ett slag för ett rejält uppvik i bakkant och på kortsidorna, samt lite extra djup!
Jag är generellt nöjd, fint arbete och finiesh. Men det var inte idealiskt att lägga den på stommar från IKEA (de har påtbeslag för att hålla ihop och det blir tydliga punktlaster). Är man petig så uppleves diskbänken som lätt ojämnt (inom 1 mm map planhet)
En större ho för att få ner ugnsplåtar är praktiskt, kan kombineras med en liten ho - allt i 80cm skåp.
Lycka till!
Klicka här för att svara