Byggahus.se

Rostfri diskbänk hel

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag har köpt en lägenhet där det är ett gammalt kök som inte duger längre. Helt nytt IKEA-kök ska in, men, jag vill ha en lång diskbänk i rostfritt med 2 stora hoar. De ska vara centrerade och ha ett högerskåp om 60cm. Idag finns där en gammal sådan, 2200 bred. Beställer jag en ny får jag betala 4790:- , då har den djup 610, räcker det? Jag mailade dom och frågade om den passar över ikeas stommar men det ville de inte ansvara för att det funkar, utan jag måste mäta och greja själv. https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...tic-h-610-med-propp-centrerad/p-993360-983693
    Detta känns lite avancerat och som gjort för att bli fel med allt vad det innebär att skicka tillbaka (orkar verkligen inte), borde jag istället försöka sätta tillbaka den befintliga diskbänken som är i gott beg. skick men från 1969 typ med någon skavank, eller blir jag missnöjd med köket då. Har inte guldbyxor att gräva ur heller tyvärr så annat än standard gäller inte. Den får vara 2000 eller 2200 bred, blandaren ska sitta 1000 från vägg, höger.

2. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Vi köpte en diskbänk från https://decosteel.se via Electrolux Home och det var mycket lätt att anpassa den i deras ritprogram.
    Mycket bra kvalité som verkligen rekommenderas.

• Laddar…
  3. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    En sak till, kul att fler vill ha en stor rostfri bänk för jag kan inte förstå meningen med infällda hoar.
    Det kan ju vara snyggt men planera man rätt så kan en rostfri bänk vara snygg också men samtidigt nycket mer praktisk.

• Laddar…
  4. V
    Medlem Nivå 1
    Hmm den blev dessvärre nästan dubbelt så dyr som den jag länkade till. Visst är de snygga! Jag älskar att att baka på dem. Frågan är om det är möjligt att bevara den som är original, den är gedigen ändå (och gratis).

5. H
    Medlem · Nivå 8
    Den passar på IKEAs stommar om du har 80-skåp under hoarna och sen ett 60-skåp på vardera sida (eller valfri kombination som blir minst 60 bredd)
    http://intra.gc.no/image_library/products/283/prod_att1_15061-10atlantich20c-610.pdf

Enda "problemet" är att den endast är 61 cm djup och djupet på IKEAs stommar med lucka är 61,8 cm så lägger du diskbänken mot bakkanten kommer den inte att sticka ut utanför luckorna. Men det finns gott om plats för hoarna i diskbänkskåpet så det går att dra fram diskbänken lite och sen täcka springan mellan diskbänk och vägg med en list av något slag, se bild. Ska en bänkskiva ansluta mot diskbänken så se till att dra fram diskbänken så att de ligger kant i kant, men ska inte bänken fortsätta så se till att dra fram diskbänken så pass långt att du lätt kan sopa ner smulor mm i handen utan att behöva dra ut en låda/öppna en dörr för att få plats med handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-2-12_22-15-14.png

Många bänkskivor är dessutom 26-28 mm tjocka och diskbänken är 30 mm så har du en anslutande bänk får du en liten nivåskillnad. Om det gör något så kan du shimsa upp övriga skivor 2-4 mm eller försänka diskbänken aningen.

6. H
    Medlem · Nivå 8
    Det går säkert! Eventuellt kan det behövas lite kreativitet för att få det bra, men omöjligt tror jag absolut inte att det är.

Gamla stommar är ofta några cm grundare än IKEAs nya stommar så det kan vara så att du får en glipa på 4-8 cm mellan diskbänken och väggen om stommarnas mått skiljer sig mycket, men även det går att lösa. Antingen kan du beställa en måttskuren bit rostfritt eller hylla i rostfritt från en plåtis som du kan täcka glipan med. Det räcker att hyllan är 1 cm högre än diskbänken bara för att få något som bryter av så att det inte ser ut som en nödlösning. Går du med mått och bilder till en plåtis så kan de säkert föreslå snygga lösningar.
    En annan lösning är att sätta klinker/kakel i glipan och på så sätt lyfta fram den. Även här kan du göra den lite upphöjd om du vill.
    En tredje lösning är att du bygger som en halvvägg som slutar ca 10 cm ovanför diskbänken och uppepå den har en bänkskiva som är kanske 7-10 cm djup.

Mät alla olika mått på den diskbänk du har så är det lättare att se om den funkar rakt av eller om det behövs någon speciallösning. IKEAs stommar är exakt 60 cm djupa och bredden är jämna 20-tal.

Redigerat 12 feb 22:53
    • Laddar…
  7. V
    Medlem Nivå 1
    Tack, ja jag insåg precis det du skriver. Jag kikade och det finns inga som är mer än 610, vilket gör att det inte funkar vid ev spill vilket det garanterat blir med barnen... Ikeas bänkskivor är 635 såg jag, och det djupet fanns inte på den säljsidan. Får ta mig en funderare, och hoppas att den nuvarande rostfria bänken håller för ikea-mått. Tveksamt då den är så gammal. Annars säger budget att jag måste köpa en vanlig bänkskiva och underlimmad ho.

Tack för feedback alla.

8. J
    Medlem Nivå 6
    Apropå spill, välj en rostfri diskbänk med upphöjd kant så kan du och barnen slabba obehindrat.
    "Underlimmad ho" ... nej nej nej om du väljer en vanlig bänkskiva. Inse hur mycket "slabb" som kommer att rinna över kanten och ner på underskåpen ...
    Länge leve den rostfria diskbänken, om man tänker använda köket som ett kök och inte som ett utställningsrum :) Tro mig, modet med opraktiska (men snygga) bänkar runt diskhon är snart över.

9. Mazen
    Inredare · Nivå 14
    Ett alt är att limma en list i framkant på diskbänken så den livar med bänkskivan. Tex om du har ekskiva limmar du en planhyvlad eklist ..

Gjorde så i ett tidigare kök där jag ville ha en tjock valnötslist i framkant runt hela köket. Blev riktigt snyggt :)

• Laddar…
  10. V
    Medlem Nivå 1
    Jo jag vet, har en underlimmad ho nu... *snyft* ska försöka hitta nån lösning på detta

11. H
    Medlem · Nivå 8
    Ja, jag har också märkt det och jag förstår inte riktigt hur de har tänkt där. 61 cm djup diskbänk till 58 cm djupa stommar funkar bra, men eftersom alla verkar ha gått upp till 60 cm djupa stommar så borde även diskbänkarnas djup öka... Bauhaus har vissa skivor som är grundare (billigare än IKEA), men då behöver man oftast dra ut även bänkskivan och inte bara diskbänken för att få plats med handen när man ska sopa ner smul.
    Underlimmad ho eller vanlig ho i en bänkskiva är en lösning, men själv tycker jag att det är fruktansvärt opraktiskt. Det blir ingen ordentlig kant så det är lätt att vattnet rinner ner på stommarna/fronterna och har man en trä-/laminatskiva så letar sig fukten förr eller senare in i skivan vid hon. Så jag hade kört på en riktig diskbänk som dras fram och sen täcker springan på valfritt sätt. Ytterligare ett sätt är att montera upp köket och sen sätta gipsskivor mellan bänk och undersida överskåp längs hela den väggen. Då får man en bra kant för att kunna sopa ner smul i handen och det kommer inte synas att diskbänken och bänkskivan har olika djup

12. H
    Medlem · Nivå 8
    Ja, hu för dessa opraktiska kök! :rolleyes: Riktiga rostfria diskbänkar får man nästan kastad på sig om man kollar begagnat för det kan man tydligen inte ens ha i en tvättstuga längre... Fast jag ska inte klaga. Jag lyckades få tag i en sprillans ny diskbänk med skyddsplasten kvar på för en tredjedel av priset så nu får jag äntligen en stor rostfri diskbänk med två fullstora hoar. Finns det något bättre?! :geek:

13. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    I vårt tidigare kök hade vi en 240cm lång rostfri diskbänk med uttag för ho och infälld gashäll. Och en 200x100cm köksö i vit kvalitetslaminat med infälld rostfri ho.

Båda bänkarna utan någon upphöjd kant vare sig fram eller baktill. Har inte haft någon upphöjd kant på någon köksbänk någonsin på de senaste 30 åren, oavsett material.

Förstår inte riktigt hur någon skulle slabba och spilla så mycket vatten att en upphöjd kant skulle behövas.

14. M
    Medlem Nivå 1
    När jag renoverade mitt kök köpte jag en rostfri diskbänk från Stala på Hornbach, de finns i standarddjup 635 mm. Inte speciellt dyr och verkar vara i helt ok kvalitet. Osäker dock om den finns i den bredd du efterfrågar.

• Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 6
    Om man läser svaren här så verkar det vara delade meningar om det.

Personligen har jag en fru som i princip är professionell kock, och jag kan garantera att den rostfria diskbänken med upphöjda kanter har räddat många liter "slabb" från att rinna ner på skåpen under, ingen pardon när hon härjar i köket :rofl:
    ... har även hört en hel del bekanta som beklagat sig över att man missade den "lilla detaljen" när man valde en snygg bänkskiva istället för en "gammaldags" rostfri :)