Byggahus.se
Hej,

Hur hållbar och tålig är en massiv rostfri bänkskiva?

Har varit helt inne på en bänkskiva i granit pga tåligheten och hållbarheten, men har blivit lite sugen på en massiv rostfri bänkskiva istället.

Någon som vet om man kan ställa exempelvis en plåt/stekpanna rakt på utan att det blir brännmärken? Förstår att det blir repor men det gör mig inget!

H
Nja det rekommenderas nog inte att lägga varma plåtar/kastruller direkt på rostfritt stål. Problemet är inte brännmärken utan att bänkskiva kan buckla sig!

Kolla t.ex: https://www.kitchens.se/guide/underhall/rostfritt för lite info.

Vad menar du med massiv? Hade du tänkt dig något tjockare än en vanlig rostfri diskbänk?

Jag har då alltid satt varma kastruller direkt på diskbänken (rostfri). Men, det ska sägas, det är riktiga diskbänkar i vad som nu räknas som äldre kök.

• Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Håller med Jiji, men en del rostfria diskbänksplåtar är mycket tunnare nu för tiden och då får man nog vara lite försiktig med hur man handskas med dem så att de inte slår sig.

Sen ska det väl sägas att en del leverantörer av stenskivor (granit) anser att man inte ska ställa heta pannor och plåtar på dem.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
A
Det är stor skillnad i bottentemp på en kastrull med vätska och en gjutjärnspanna man brassat på i.

S Strontus skrev:
Vad menar du med massiv? Hade du tänkt dig något tjockare än en vanlig rostfri diskbänk?
Som jag förstår det så är en massiv rostfri bänkskiva genomgående stål medans en rostfri bänkskiva som inte är massiv är gjord av stål som limmats fast på en spånskiva.

HTH har skrivit såhär på deras hemsida: https://www.hth.se/koek/materialval/baenkskivor/rostfri-baenkskiva-staal/

Inga problem med att ställa 200°C kokkärl på en rostfri diskbänk!!!!!!!!!!!!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det går ff att köpa, det jag kallar, riktig diskbänk. Antingen håller man sig framme när någon river ut ett gammalt kök eller så beställer man från någon av de företag som gör rostfria produkter.

Och jo, jag ställer både långpannor från vanliga ugnen och vedspisens ugn direkt på diskbänken.

Jag ställde å andra sidan varma grytor på granitskivan när jag hade en sådan (granitskiva alltså) , så jag är kanske helt enkelt en slarvig person. :thinking:Tur för mig att det gick bra.:crysmile:

Vad jag menar är att ett kök ska väl vara en plats som går att använda? Inte till pynt?

BirgitS
A Amanda_ skrev:
Som jag förstår det så är en massiv rostfri bänkskiva genomgående stål medans en rostfri bänkskiva som inte är massiv är gjord av stål som limmats fast på en spånskiva.

HTH har skrivit såhär på deras hemsida: [länk]
Okej, det är helt nytt och finns inte ens med i katalogen. Det står inget om hur tjock skivan är.

Ok, ja det låter som en ganska tjock stålskiva på deras beskrivning. Den lär definitivt hålla att ställa en kastrull eller stekpanna på.

• Gilla
kuggmodul
  • Laddar…
A Amanda_ skrev:
https://www.bankskivabutiken.se/shop/bankskiva-i-massivt-29426p.html anger tjockleken till 5-8 mm.

Fungerar säkert utmärkt. Om HTH-kök säljer lösningen vet de vilka avsteg den lägre skivhöjden kräver. Tänker bla på arbetshöjd och inbyggnadshällar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.