Hej,

Första vintern i huset, och det tycks bildas is på jordvärmens genomförningar genom husgrunden. Är detta normalt?

Isbildning på svart isolerade rör genom gul husgrund med orangefärgad isoleringsskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma vid någon frigolitbox mellan passagen och pumpen.

Isbildning på genomföring av jordvärmesystem genom husgrund, med rostigt fäste och droppande kondens.
Skapa konto

Isbildning på en isolerad rörledning genom en husgrund med synlig frigolitisolering och rostigt fäste.
Skapa konto

Såhär ser själva installationen ut, från sensommaren.
Jordvärmesystemets installation med rör och expansionskärl på en gul källarvägg, vissa fästen vert rostiga.
Skapa konto

Jag noterade även i höstas att det var fukt på källargolvet, och såg då att det droppade (antagligen kondens?) från rören. Vid närmare inspektion såg jag även att många fästen är rostiga. Är detta också normalt efter såhär många år?

Isolerat rör med rostiga fästen på en gul husgrund, synlig kondens och spindelnät.
Skapa konto

Isbildning och rostiga fästen på gråa rör genomförningar i gult vägg.
Skapa konto

Rostigt fäste och isolerat rör från jordvärmesystem, med synlig kondens eller fuktighet.
Skapa konto

Jordvärmen och dessa rör etc är från 2018, installerat av tidigare ägare.

Det behöver vara kondensisolerat överallt på de kalla ledningarna, annars frostar det på och kan bli is.

• Gilla
Tinker_cat och 1 till
  • Laddar…
Ja, allt som inte är diffusionstätt isolerat kommer att kondensera och sedan bli istäckt.
Hur kall köldbärare har du? Går att utläsa i displayen på värmepumpen.

• Gilla
Tinker_cat
  • Laddar…
C
Ja, det där var riktigt dåligt isolerat :mad:

Som ett minimum bör du köpa en rulle armaflex-tejp och baka in alla rördelar som är exponerade och där isoleringen är otät. Men vänta tills det blir varmare och allt är torrt. Försäkra dig också om att det inte är fuktigt innanför isoleringen.

Men skall man göra det ordentligt bör man också byta rörsvepen till isolerade kylsvep som limmas mot rörskålen, som också limmas mot röret i alla ändar och skarvar.
Kolla armaflex monteringshandbok.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja, allt som inte är diffusionstätt isolerat kommer att kondensera och sedan bli istäckt.
Hur kall köldbärare har du? Går att utläsa i displayen på värmepumpen.
Misstänkte att det var fel på isoleringen. Vet ej hur kall den är, bor inte i huset ännu pga omfattande renovering men kan kolla nästa vända. Något särskilt jag ska hålla utkik efter?

C cpalm skrev:
Ja, det där var riktigt dåligt isolerat :mad:

Som ett minimum bör du köpa en rulle armaflex-tejp och baka in alla rördelar som är exponerade och där isoleringen är otät. Men vänta tills det blir varmare och allt är torrt. Försäkra dig också om att det inte är fuktigt innanför isoleringen.

Men skall man göra det ordentligt bör man också byta rörsvepen till isolerade kylsvep som limmas mot rörskålen, som också limmas mot röret i alla ändar och skarvar.
Kolla armaflex monteringshandbok.
Ja, vi är måttligt imponerade av det mesta kan jag väl summera det som. Gör helst om och gör rätt, i så stor utsträckning som det är möjligt.

Stort tack för hjälpen! Blir till att invänta sommaren och fixa då.

Förstod jag rätt att man tar bort den isolering som finns där idag och byter ut helt, antar isf till sån kondensisolering som nämnts tidigare?

Ingenting ovanligt när rörmokare provar på isolerings branschen. Har nog aldrig sett en som lyckats.

Har du kunskap att själv montera armaflex/rörskål?

S Simonstahl skrev:
Ingenting ovanligt när rörmokare provar på isolerings branschen. Har nog aldrig sett en som lyckats.

Har du kunskap att själv montera armaflex/rörskål?
Jag är händig, perfektionist och bra på att nörda ner mig i saker, men har inte satt mig in i detta ännu. Men vi ska ändå få ut en isoleringsfirma som ska isolera nydragna rör för element, men vet inte när det blir då arbetet inte är klart än. Men 2, de var ute hos oss en hel dag och asbestsanerade i bla detta rum utan att kommentera på detta system.

Oftast vill man inte kommentera andras jobb , även fast man ibland borde. Det jag ser som största problemet är att jag från bilden inte kan säga vad dom använt i genomföringen genom vägg. Eftersom du har isbildning där bör man först lägga energi på att få klarhet i det. Fogskum ser jag , men inte om rören är isolerade eller ej.

Är du perfektionist kommer du klara av att byta upphängningar till rätt och isolera det med armaflex utan problem. Bara du är noga!

Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Jag är händig, perfektionist och bra på att nörda ner mig i saker, men har inte satt mig in i detta ännu. Men vi ska ändå få ut en isoleringsfirma som ska isolera nydragna rör för element, men vet inte när det blir då arbetet inte är klart än. Men 2, de var ute hos oss en hel dag och asbestsanerade i bla detta rum utan att kommentera på detta system.

C
Förstod jag rätt att man tar bort den isolering som finns där idag och byter ut helt, antar isf till sån kondensisolering som nämnts tidigare?
Näe, det är rätt sorts isolering, bara dåligt monterat.
Man kan så klart byta allt om man vill, men de där rörskålarna är rätt dyra.
Du behöver inte vänta till mitt i sommaren, men rören skall vara isfria och torra och just nu är väl inte riktigt rätt tid att stänga av värmepumpen.

C cpalm skrev:
Näe, det är rätt sorts isolering, bara dåligt monterat.
Man kan så klart byta allt om man vill, men de där rörskålarna är rätt dyra.
Du behöver inte vänta till mitt i sommaren, men rören skall vara isfria och torra och just nu är väl inte riktigt rätt tid att stänga av värmepumpen.
Aha, men är den där kondensisolerat då? Som nämnt i denna tråd. När jag googlar på det så verkar det vara typ folie på sådan isolering.

Ok, får kolla lite närmare på priser osv.
Nä, inte rätt tid att stänga av, huset har bara 9cm isolering

S Simonstahl skrev:
Oftast vill man inte kommentera andras jobb , även fast man ibland borde. Det jag ser som största problemet är att jag från bilden inte kan säga vad dom använt i genomföringen genom vägg. Eftersom du har isbildning där bör man först lägga energi på att få klarhet i det. Fogskum ser jag , men inte om rören är isolerade eller ej.

Är du perfektionist kommer du klara av att byta upphängningar till rätt och isolera det med armaflex utan problem. Bara du är noga!
Sant, men de flesta andra hantverkare vi haft ute har kommenterat på olika saker och varit väldigt hjälpsamma och rådgivande, utan ge intrycket av att vara "ute efter mer jobb" så att säga, mycket uppskattat för nya husägare som oss att bara få kunskap och mdr förståelse.

Har inte undersökt genonförningen särskilt noga, men man ser mest bara fogskummen. Skulle kunna gräva ur på andra sidan och undersöka ordentligt. Ska ändå gräva bort närgången växtlighet och lägga markduk och grus, så gräva lite till borde inte skada.

Borde isoleringen hänga med ut genom genomförningen?

C
Aha, men är den där kondensisolerat då? Som nämnt i denna tråd. När jag googlar på det så verkar det vara typ folie på sådan isolering.
Det är material som funkar utmärkt för kondensisolering (armaflex/gummiisolering), men för en fungerande kondensisolering räcker det inte att använda rätt material, utan det måste vara tätt överallt också så att det inte smiter in fuktig luft innanför isoleringen. Vilket i det fallet åstadkommes med lim och klisterremsa (se handboken jag länkade till). Samt att svep och sådant är utformade så att det inte läcker kyla.

Det går bra att kondensisolera med mineralull också, då använder man rörskålar omslutna av en lufttät aluminiumfolie (eftersom mineralullen i sig inte är lufttät) och så tejpar man skarvar, ändar och sådant med aluminiumtejp.

Jag brukade alltid påpeka till kunder om någon del av en installation såg dålig ut.

Det är viktigt att du har isolering hela vägen mot den skarv de kopplat på sig mot. Rörmokaren har garanterat inte klarar av att gå den skarven mitt i vägg så den borde rimligtvis ligga på utsidan. Och då vill du ha isolering hela vägen in genom väggen.

Sant, men de flesta andra hantverkare vi haft ute har kommenterat på olika saker och varit väldigt hjälpsamma och rådgivande, utan ge intrycket av att vara "ute efter mer jobb" så att säga, mycket uppskattat för nya husägare som oss att bara få kunskap och mdr förståelse.

Har inte undersökt genonförningen särskilt noga, men man ser mest bara fogskummen. Skulle kunna gräva ur på andra sidan och undersöka ordentligt. Ska ändå gräva bort närgången växtlighet och lägga markduk och grus, så gräva lite till borde inte skada.

Borde isoleringen hänga med ut genom genomförningen?

Bortse från Armacells monteringsanv, ingen isolerare gör som dom föreslår när det gäller montering på rör. Jag tejpar aldrig längsgående skarvar.

Har du en halvtimme över så ringer du deras support och säger att du behöver hjälp med val av isolering. Fråga då hur 6mm kan ha samma isolervärde som 19mm.

C cpalm skrev:
Det är material som funkar utmärkt för kondensisolering (armaflex/gummiisolering), men för en fungerande kondensisolering räcker det inte att använda rätt material, utan det måste vara tätt överallt också så att det inte smiter in fuktig luft innanför isoleringen. Vilket i det fallet åstadkommes med lim och klisterremsa (se handboken jag länkade till). Samt att svep och sådant är utformade så att det inte läcker kyla.

Det går bra att kondensisolera med mineralull också, då använder man rörskålar omslutna av en lufttät aluminiumfolie (eftersom mineralullen i sig inte är lufttät) och så tejpar man skarvar, ändar och sådant med aluminiumtejp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.