Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Rosa fläckar på källargolv

1. M
    Medlem · 619 inlägg
    För några dagar sedan upptäckte vi några rosa fläckar på betonggolvet i källaren och även lite på väggen. Huset är från 1925 och källaren är ej inredd (dock ligger klinker i vissa delar) och det är endast ett rum som "drabbats" av detta. Golvet är (antagligen) oisolerat och det finns fläckar/utfällningar sedan tidigare vilket jag antar beror på att det stiger upp fukt i betonggolvet.

Det här med rosa fläckar är dock något för oss okänt. Är det någon annan som råkat ut för liknande?

2. J
    Medlem · 13 inlägg

Jeppeved

Medlem
    Hallå, har också rosa fläckar i vår källare som du visar i dina bilder. Kom du fram till vad det beror på?
    Mvh Jesper

3. M
    Medlem · 619 inlägg
    Tyvärr inte. Jag gissar på att det är någon form av rödmögel. Har ännu inte behandlat det men har precis införskaffat Mögel-Fri och ska gå på med detta om ett par veckor. Det tar inte bort mögelfläckar men det dödar mögel.

Jag har även sett till att luftfuktigheten är under 50% i källaren, förhoppningsvis gör det svårt för möglet (om det nu är det) att sprida sig.

4. S
    Medlem · Västernorrland · 7 445 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Fast om nu de röda fläckarna är mögel så sprider inte det sig på det viset..........Det finns mögelsporer i luften konstant som bara väntar på rätt förutsättningar att börja gro. De kan man ändå inte utrota. Så att spraya massa medel på sånt där är oftast helt verkningslöst. Tar man bort förutsättngarna till att sånt där startat så dör det av sig själv.

5. M
    Medlem · 619 inlägg
    Det har du nog rätt i. Det känns mer som en extra försäkring att spraya på medlet innan jag städar bort det.

6. S
    Medlem · Västernorrland · 7 445 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det gör iallafall tillverkarna av medlet glada.:)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.