Hej,

Vi håller på att renovera entrén och rörmokaren var här idag. Han plomberade några gamla tappvatten-rör, tog bort ett element och drog därifrån förberedande rör för golvvärme.

Nu några timmar efter han åkt är det iskallt på golvet i badrummet. Vi har vattenburen golvvärme där.

Vad kan ha hänt? Glömt slå på något? Luft i systemet? Mig veterligen var de aldrig ens in i badrummet.

Kan hända att golvvärmeslingan ligger i serie med borttagna radiatorn. Då är det ett rör som behövs för att förbinda dessa 2 rören (inte pluggar) om det är ettrörssystem.

Atom skrev:
Kan hända att golvvärmeslingan ligger i serie med borttagna radiatorn. Då är det ett rör som behövs för att förbinda dessa 2 rören (inte pluggar) om det är ettrörssystem.
Nu har golvvärmen börjat komma igång igen, skumt.

Hur vet jag om de ligger i serie? Övriga element både "före" och "efter" det borttagna elementet funkar som vanligt.

Eftersom andra element fungerar, är det inte seriekopplat. I övrigt har jag ingen aning vad orsaken kan vara att värmen kom igång ...

Hoppar det igång av sig självt var det troligen luft i rören.

I äldre hus så brukar golvvärmen ligga i serie med elementet i rummet. har man öppnat systemet så kommer luft in och då kan det ta tid innan det börjar flöda igen. Ibland kan man behöva fylla på lite vatten i elementslingorna. Annars kan man få dålig värme eller irriterande ljud.

Tack för svaren! Värmen är igång igen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.