Vi hade en rörmokare som drog några rör till oss. Men han drog fel så det blev 2 rör med varmvatten till tvättstugan så tvättmaskinen fungerar inte. Varmt vatten i båda vreden på vasken. Vi kontaktade honom efter några dagar när vi upptäckte det. Han medgav misstaget och ska fixa det. Han föreslog att han arbetar på löpande faktura. Och dra av tiden sedan tidigare när han gjorde fel. Ingen aning om hur många av hans debiterade 6h som var feldragning.

Ska jag betala för att han gjort fel? Ska jag betala extra rör + material för att han måste slänga det han klantat?

Det står 10 års garanti på fakturan som jag redan betalt. Jag trodde felrättning ingick i garantin.

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Ni har ju betalt för jobbet en gång. Så jag tycker nog att rörmokaren får ta på sig rättningen.

• Gilla
  • Älska
Hellwiz och 36 till
  • Laddar…
Han ska göra jobbet å matl gratis. HAN har gjort fel å få stå för kulorna

• Gilla
Hellwiz och 18 till
  • Laddar…
Ja, det var så jag kände också. Blev förvånad när han började prata fakturering.

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Nu har det läckt vatten inatt i källaren från tvättmaskinen. Ev har något gått sönder pga att den påbörjade en körning med varmt vatten. Packning? Det rinner sakta vatten ur den konstant. Så vi har nu stängt av vattnet dit.

Ska rörmokaren stå för reparation av tvättmaskin om hans rördragning gjort den trasig? Den verkar rätt ny (ingick när vi köpte huset) och vi hade inga planer på att byta.

• Gilla
  • Ledsen
Lynn Wigardt och 2 till
  • Laddar…
H
C Cam Kir skrev:
Vi hade en rörmokare som drog några rör till oss. Men han drog fel så det blev 2 rör med varmvatten till tvättstugan så tvättmaskinen fungerar inte. Varmt vatten i båda vreden på vasken. Vi kontaktade honom efter några dagar när vi upptäckte det. Han medgav misstaget och ska fixa det. Han föreslog att han arbetar på löpande faktura. Och dra av tiden sedan tidigare när han gjorde fel. Ingen aning om hur många av hans debiterade 6h som var feldragning.

Ska jag betala för att han gjort fel? Ska jag betala extra rör + material för att han måste slänga det han klantat?

Det står 10 års garanti på fakturan som jag redan betalt. Jag trodde felrättning ingick i garantin.
Absolut inte!
Rörmokaren betalar allt, rättning, material och ersättning för de skador som orsakas av rörmokarens arbete.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/problem-med-hantverkare/

• Gilla
Hellwiz och 13 till
  • Laddar…
Det beror ju lite på vad problemet med tvättmaskinen är. Det är liksom bara inloppsveantilen som skulle kunna vara värmekänslig. Resten ska definitivt tåla värme.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju lite på vad problemet med tvättmaskinen är. Det är liksom bara inloppsveantilen som skulle kunna vara värmekänslig. Resten ska definitivt tåla värme.
Ja, jag vet ju inte varför tvättmaskinen läcker ut vatten på golvet. Det kanske bara är en inloppsventil som blivit varm och spruckit. Kanske är jättebilligt. Men, jag vet inte. Och jag vet inte om han vet.

Tack för tipset.

• Gilla
HasvaH
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Absolut inte!
Rörmokaren betalar allt, rättning, material och ersättning för de skador som orsakas av rörmokarens arbete.
[länk]
[länk]
Tack för länken. Jag ska läsa där nogrannare.

• Gilla
HasvaH och 1 till
  • Laddar…
H
C Cam Kir skrev:
Tack för länken. Jag ska läsa där nogrannare.
2 länkar, men typ samma.
Du kan även ringa och/eller maila till Hallo konsument för att få råd.

• Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
Jag googlade och tror att vår tvättmaskin (som jag tyckte kändes ny och fräsch) nog är 15+ år. Så om den skulle ersättas så rör det sig om 1500 typ. Fast jag får betala 8k för ny motsvarande.

Men, om det bara är en packning så är det kanske värt.

• Gilla
AW58 och 1 till
  • Laddar…
H
C Cam Kir skrev:
Jag googlade och tror att vår tvättmaskin (som jag tyckte kändes ny och fräsch) nog är 15+ år. Så om den skulle ersättas så rör det sig om 1500 typ. Fast jag får betala 8k för ny motsvarande.

Men, om det bara är en packning så är det kanske värt.
Rörmokaren får väl se till att laga den, rörmokaren står för material och arbete. Det är skadegörelse pga av rörmokarens felaktiga arbete. Har inte rörmokaren den kompetensen så får rörmokaren i första hand (eller du om rörmokaren vägrar ta dit någon som kan). Rörmokaren betalar. Ta detta med Hallå Konsument så att allt blir juridiskt korrekt.

Redigerat:
  • Gilla
Morgan1 och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Rörmokaren får väl se till att laga den, rörmokaren står för material och arbete. Det är skadegörelse pga av rörmokarens felaktiga arbete.
Han kan ju inte tvättmaskiner. Så han måste väl då hyra in tvättmaskinsreparatör.

• Gilla
Morgan1
  • Laddar…
H
C Cam Kir skrev:
Han kan ju inte tvättmaskiner. Så han måste väl då hyra in tvättmaskinsreparatör.
Ja, det måste han i så fall. Som sagt, prata med Hallå Konsument, du får också en annan ton i rösten mot rörmokaren när du har koll på allt det juridiska.

Redigerat:
  • Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
Ja, det måste han i så fall. Som sagt, prata med Hallo Konsument, du får också en annan ton i rösten mot rörmokaren när du har koll på allt det juridiska.
Om du inte har betalat så håll inne med betalningen tills detta är löst. Då kan du dra av kostnaden mot fakturan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.