Vi hade en rörmokare som drog några rör till oss. Men han drog fel så det blev 2 rör med varmvatten till tvättstugan så tvättmaskinen fungerar inte. Varmt vatten i båda vreden på vasken. Vi kontaktade honom efter några dagar när vi upptäckte det. Han medgav misstaget och ska fixa det. Han föreslog att han arbetar på löpande faktura. Och dra av tiden sedan tidigare när han gjorde fel. Ingen aning om hur många av hans debiterade 6h som var feldragning.
Ska jag betala för att han gjort fel? Ska jag betala extra rör + material för att han måste slänga det han klantat?
Det står 10 års garanti på fakturan som jag redan betalt. Jag trodde felrättning ingick i garantin.
Ska jag betala för att han gjort fel? Ska jag betala extra rör + material för att han måste slänga det han klantat?
Det står 10 års garanti på fakturan som jag redan betalt. Jag trodde felrättning ingick i garantin.
Ni har ju betalt för jobbet en gång. Så jag tycker nog att rörmokaren får ta på sig rättningen.
Nu har det läckt vatten inatt i källaren från tvättmaskinen. Ev har något gått sönder pga att den påbörjade en körning med varmt vatten. Packning? Det rinner sakta vatten ur den konstant. Så vi har nu stängt av vattnet dit.
Ska rörmokaren stå för reparation av tvättmaskin om hans rördragning gjort den trasig? Den verkar rätt ny (ingick när vi köpte huset) och vi hade inga planer på att byta.
Ska rörmokaren stå för reparation av tvättmaskin om hans rördragning gjort den trasig? Den verkar rätt ny (ingick när vi köpte huset) och vi hade inga planer på att byta.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Absolut inte!C Cam Kir skrev:Vi hade en rörmokare som drog några rör till oss. Men han drog fel så det blev 2 rör med varmvatten till tvättstugan så tvättmaskinen fungerar inte. Varmt vatten i båda vreden på vasken. Vi kontaktade honom efter några dagar när vi upptäckte det. Han medgav misstaget och ska fixa det. Han föreslog att han arbetar på löpande faktura. Och dra av tiden sedan tidigare när han gjorde fel. Ingen aning om hur många av hans debiterade 6h som var feldragning.
Rörmokaren betalar allt, rättning, material och ersättning för de skador som orsakas av rörmokarens arbete.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/problem-med-hantverkare/
Det beror ju lite på vad problemet med tvättmaskinen är. Det är liksom bara inloppsveantilen som skulle kunna vara värmekänslig. Resten ska definitivt tåla värme.
Ja, jag vet ju inte varför tvättmaskinen läcker ut vatten på golvet. Det kanske bara är en inloppsventil som blivit varm och spruckit. Kanske är jättebilligt. Men, jag vet inte. Och jag vet inte om han vet.D Daniel 109 skrev:
Tack för tipset.
Jag googlade och tror att vår tvättmaskin (som jag tyckte kändes ny och fräsch) nog är 15+ år. Så om den skulle ersättas så rör det sig om 1500 typ. Fast jag får betala 8k för ny motsvarande.
Men, om det bara är en packning så är det kanske värt.
Men, om det bara är en packning så är det kanske värt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Rörmokaren får väl se till att laga den, rörmokaren står för material och arbete. Det är skadegörelse pga av rörmokarens felaktiga arbete. Har inte rörmokaren den kompetensen så får rörmokaren i första hand (eller du om rörmokaren vägrar ta dit någon som kan). Rörmokaren betalar. Ta detta med Hallå Konsument så att allt blir juridiskt korrekt.C Cam Kir skrev:
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
H
HEM2121