4 346 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Rörmanschetter LIP
Hej, jag ska sätta rörmanschetter med LIP system 17 och undrar:
jag har 2st vattenrör 15mm med gamla typen av ballofix på. Detta gör det svårt att trä över manschetterna och jag vill helst inte ta bort dessa (rörmokare). Är det ok att klippa upp manschetterna eller ska jag klippa små snitt i hålet, vilket är bäst isåfall?
Har dessutom 2 smala rör som går till element som sitter väldigt tätt ( ca 3cm) oich har samma problem här, det sitter en termostat på ett av rören som är ca 5cm i diameter. Kan jag skippa manschetter här då dessa rör sitter i ett hörn bakom toan, dvs ingen större utsatthet för vatten. Tacksam för svar!
jag har 2st vattenrör 15mm med gamla typen av ballofix på. Detta gör det svårt att trä över manschetterna och jag vill helst inte ta bort dessa (rörmokare). Är det ok att klippa upp manschetterna eller ska jag klippa små snitt i hålet, vilket är bäst isåfall?
Har dessutom 2 smala rör som går till element som sitter väldigt tätt ( ca 3cm) oich har samma problem här, det sitter en termostat på ett av rören som är ca 5cm i diameter. Kan jag skippa manschetter här då dessa rör sitter i ett hörn bakom toan, dvs ingen större utsatthet för vatten. Tacksam för svar!
Enligt stället jag köpte manschetterna på så fick man inte snitta utan bara göra hålet större, jag hade också ballofxer på rören men valde att ta bort de så jag kunde trä på manschetterna ordentligt, Det är inte så svårt att sätta dit en ballofix igen, en ny klämring och ett par skiftnycklar så är saken gjord.
då har man antagligen gjort fel. Efter lite testande slutade det med att jag klippte upp manschetten, det blev inte bra annars. Det varf lite knepigt att få den att sitta hyffsat, sitter rätt bra nu. Att ta bort ballofix skulle innebära att vattnet behöver stängas av i hela huset och en rörmokare anlitas. Kändes inte lockande. Antigen gör jag om det hela (men det är nog lite knep att få bort det) eller försöker förbättra på ngt sätt. Vad säger ni?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Det är ju troligen ett brott mot reglerna i systemet. Men om du har lyckats få kanterna att överlappa, och dränkt in allt i gummi så borde det i praktiken fungera.
En förbättring skulle kunna vara att sätta på en till fast uppskuren åt motsatt håll. Om det får plats.
En förbättring skulle kunna vara att sätta på en till fast uppskuren åt motsatt håll. Om det får plats.
Jag har också funderat på en till, men då bygger det ju en del extra, kanske strular med kaklet senare. Undrar om inte ett lager ångspärr kan fixa det hela, det ska ju på mer gummimassa sen som bygger in denna. Skarven är inte överlappad (försökte men det blev inte bra), sitter kant i kant. Jag får nog ringa LIP och se vad som kan göras.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Om det känns bättre kan man ju klippa en bit av väggremsan och förstärka runt röret. Därefter på med gummi. När kaklet är uppe skall ju silikon i hålet så det blir det tätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Argument för att slippa betala nedtagning av ledning.
Juridik -
Slipa eller hyvla lackat furugolv
Golv -
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
Juridik -
Slipa och behandla köksbord med Osmo hårdvaxolja på plats?
Byggmaterial & Byggteknik -
Slipmärken, repor efter målare som fixat våra fönster.
Fönster & Dörrar