En gammal koppling i vårt värmesystem ser inte ut att må så bra. (Se bild)
Frågan är om man vågar göra något åt detta själv? Kopplingen är placerad på vår ovanvåning, precis vid golvet på väg ner till undervåningen.
Rördelen med gängorna verkar efter mätning vara 1/2"(R15), så det är ju standardmått.
Funderingen är hur pass friskt röret med gängorna är, om det går att koppla på en ny nippel där och få den tät.
Vad tror ni? Annars blir det en betydligt större sak om röret genom golvet också måste bytas.

• Gamla rostiga rörgängor på en koppling i värmesystem, placerad vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingar som är otäta när man kopplar in dem brukar annars täta sig själva efter ett tag (om det bara kommer någon droppe eller två per timme) men en gammal koppling som bara börjar läcka tyder nog på något värre. Har ni kommit åt grejorna under renovering eller på annat sätt och brutit/dragit i radiator, rör mm?

Grejen är att läckaget inte sker i kopplingen utan att det börjat sippra ytterst lite, ännu så länge, genom rosten på mutterdelen, så att säga.

A
F fb35523 skrev:
Kopplingar som är otäta när man kopplar in dem brukar annars täta sig själva efter ett tag (om det bara kommer någon droppe eller två per timme) men en gammal koppling som bara börjar läcka tyder nog på något värre. Har ni kommit åt grejorna under renovering eller på annat sätt och brutit/dragit i radiator, rör mm?
Så om de droppar efter du gjort ett jobb så lämnar du de så o förlitar dig på att den tätar sig.

Skulle säga att min erfarenhet säger annat.

Läcker från början så lär de inte täta sig

Som sagt, så är det inget jobba gjort därvid. Det är materialet som troligtvis har blivit genomrostat så pass att vattnet nu tränger igenom. Det är alltså inte kopplingen utan materialet som har rostat sönder.

Gängan som kommer upp ur golvet ser ju hyfsat bra ut. Såga av det gängade röret så långt upp du kan och skarva på med nytt medans du kan. Det rostar fort sönder om det läcker.

Henrik Nordlander skrev:
Så om de droppar efter du gjort ett jobb så lämnar du de så o förlitar dig på att den tätar sig.

Skulle säga att min erfarenhet säger annat.

Läcker från början så lär de inte täta sig
Är det roligt att vara spydig? Jag jobbar inte som rörlaggare, men det kanske du redan gissat. I de fall jag gör rörkopplingar själv har jag vid ett par tillfällen efter någon dag noterat att det kommer någon droppe emellanåt. Skarven är så klart inte bra gjord i de fallen, men det är ofta när jag har tvingats göra specialövergångar som detta inträffat. Då funderar jag över vilket som är lämpligt tillfälle att göra om och kanske inhandla en annan typ av övergång för att få till det på rätt sätt. I de fallen har det varit mer regel än undantag att droppandet slutat efter någon vecka eller två. Det finns gott om kommentarer om detta på nätet, exempel:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27539.0

Jag sade aldrig att jag förlitar mig på att de tätas, det var du som lade ord i min mun. Jag gjorde en lite skämtsam jämförelse mellan att kopplingar som börjar läcka efter en längre tid antagligen innebär ett stort problem mot att nya kopplingar kan täta sig själva i vissa fall.

A
F fb35523 skrev:
Är det roligt att vara spydig? Jag jobbar inte som rörlaggare, men det kanske du redan gissat. I de fall jag gör rörkopplingar själv har jag vid ett par tillfällen efter någon dag noterat att det kommer någon droppe emellanåt. Skarven är så klart inte bra gjord i de fallen, men det är ofta när jag har tvingats göra specialövergångar som detta inträffat. Då funderar jag över vilket som är lämpligt tillfälle att göra om och kanske inhandla en annan typ av övergång för att få till det på rätt sätt. I de fallen har det varit mer regel än undantag att droppandet slutat efter någon vecka eller två. Det finns gott om kommentarer om detta på nätet, exempel:

[länk]

Jag sade aldrig att jag förlitar mig på att de tätas, det var du som lade ord i min mun. Jag gjorde en lite skämtsam jämförelse mellan att kopplingar som börjar läcka efter en längre tid antagligen innebär ett stort problem mot att nya kopplingar kan täta sig själva i vissa fall.
Jag var inte spydig.

Det som kan självtäta är så pass små läckage porer/kryp då de knappt är något tryck.

De kan ju va så små läckage som dunstar direkt. Som exempel: de gröna ärget på halv hårda krom rör i badrum om man inte använt stödhylsa.

G
Henrik Nordlander skrev:
Jag var inte spydig.

Det som kan självtäta är så pass små läckage porer/kryp då de knappt är något tryck.

De kan ju va så små läckage som dunstar direkt. Som exempel: de gröna ärget på halv hårda krom rör i badrum om man inte använt stödhylsa.
Tycker mej upplevt att det kan bli grön ärg vid kromade rör/kopplingar även med stödhylsa och lite locher på klämringen och det bör väl vara " helt tät"?

"Tätar sig själv" blir det ibland vid nyinstallation mha locher/lin, kommer ut en droppe när man fyller systemet sen sväller linet/pastan kryper så blir det tätt.

Angående ts rostiga koppling så bör det sannolikt gå att fixa utan att byta de undre röret men det vet man inte förrän man tömt systemet, värmt kopplingen och lyckats skruva loss den. Troligen ska minst muffen bytas.

• Gilla
GoC
  • Laddar…
Utan att ha mer rörmokarkompetens än en far som jobbat som det i drygt 50 år och ha sommarjobbat i rörfirman, så är nog enklast att byta skarvröret. Det kan så klart vara ett helt rör med en lång gänggång som sticker upp ur golvet.
Men jag tror det är ett skarvrör som borde gå att byta ut, för att få av muffen och få på en ny är troligen ogörligt.
Så här ser liknande skarvar ut i mitt hus från 1946. Så det som behövs är att få dit en ”undre del” med påskruvar mutter och skarvmuff. Det tro jag inte går om man börjar kapa i delen som sticker upp.
. Två vertikala rör med skarvmuffar och gängade förbindelser mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första jag skulle prövar vore att borsta bort all färg och skruva ned muttern och muffen mot golvet. Lägg nytt lin och pasta på övre delen, skruva upp muffen så långt det går. Lägg på lin och pasta på nedre gänggången, skruva ned muffen en bit, lägg lin och pasta under muffen och vrid upp muttern så det klämmer ihop lin och pasta mellan mutter och muff. Det kan fungera.

Tack för era svar!
Min tanke var annars att i första hand försöka få loss denna muffen, som jag inte tror går att använda mer då det ju läcker igenom den. Då gängorna ändå ser ut att vara OK fortfarande, sätta dit en ny Nippel med lin och pasta och sedan nytt 15 mm vattenrör bort till govvärmen ca 1 meter bort, som har nya rör.
1
Kan inte det vara värt att prova först?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.