2 571 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Rörisolering och ljuddämpare FTX
Hej!
Har precis hängt upp mitt nya FTX aggregat (Heru 160) på väggen i gamla pannrumet. Avluft och uteluft kommer att skötas genom väggen till ett Östberg kombidon. Dessa ska ju kondensisoleras. Jag vill även ha ljuddämpare på dessa. Finns det flexibla ljuddämpare som även är godkända som kondensisolering? Hade ju varit otroligt smidigt att kunna köra med sådana direkt från aggregatet.
Sen kommer största delen av alla tilluft och frånluftsrör gå inne i huset. Dvs i uppvärmda rum. Behöver dessa också isoleras trots att de inte är i något kallt utrymme? Tar tacksamt emot tips.
Jag kommer ha lite rör på vinden för sovrummen på övervåningen, dessa kommer självklart att isoleras.
Har precis hängt upp mitt nya FTX aggregat (Heru 160) på väggen i gamla pannrumet. Avluft och uteluft kommer att skötas genom väggen till ett Östberg kombidon. Dessa ska ju kondensisoleras. Jag vill även ha ljuddämpare på dessa. Finns det flexibla ljuddämpare som även är godkända som kondensisolering? Hade ju varit otroligt smidigt att kunna köra med sådana direkt från aggregatet.
Sen kommer största delen av alla tilluft och frånluftsrör gå inne i huset. Dvs i uppvärmda rum. Behöver dessa också isoleras trots att de inte är i något kallt utrymme? Tar tacksamt emot tips.
Jag kommer ha lite rör på vinden för sovrummen på övervåningen, dessa kommer självklart att isoleras.
Angående avluft och uteluft, hade samma fundering för mitt aggregat som står på vind, jag fick svar från min säljare på Alig att vanliga flexibla dämpare inte behöver isoleras ytterligare, utan den isoleringen som är på dem räcker som kondensisolering.
Med det sagt, om aggregatet står i varmt utrymme kanske det snarare handlar om värmeisolering, och då behövs ju mer isolering.
Kan nämna att jag passade på att dra en stump isoleringsstrumpa runt själva kopplingen på dämparna eftersom där inte är någon isolering.
Med det sagt, om aggregatet står i varmt utrymme kanske det snarare handlar om värmeisolering, och då behövs ju mer isolering.
Kan nämna att jag passade på att dra en stump isoleringsstrumpa runt själva kopplingen på dämparna eftersom där inte är någon isolering.
Vi kommer inte ha något sätt att aktivt kyla luft för att köra ut i huset. Dock tänker jag att luften man blåser in en sommarkväll givetvis kommer vara svalare än rummet rören går i. Sommartid väljer man ju kanske inte att värma upp inkommande luft.J Josth skrev:
Tolkar jag det rätt som att tilluft behöver kondensisoleras isåfall?
Ok, perfekt.Tack för info!J JSten skrev:Angående avluft och uteluft, hade samma fundering för mitt aggregat som står på vind, jag fick svar från min säljare på Alig att vanliga flexibla dämpare inte behöver isoleras ytterligare, utan den isoleringen som är på dem räcker som kondensisolering.
Det räknar jag inte som kyla utan bara i bästa fall nattsvalka som bl.a. NIBE kallar det. Nattsvalka behöver inte kondensisolering.depalma skrev:
Vi kommer inte ha något sätt att aktivt kyla luft för att köra ut i huset. Dock tänker jag att luften man blåser in en sommarkväll givetvis kommer vara svalare än rummet rören går i. Sommartid väljer man ju kanske inte att värma upp inkommande luft.
Tolkar jag det rätt som att tilluft behöver kondensisoleras isåfall?
Klicka här för att svara