Nu när badrummet är på sluttampen så märkte jag idag när rörmokaren börjat sätta väggbrickor att de kapar skyddsrör och vattenrör för nära vägg, ej enligt säker vatten 2021 som anger 6-9mm från vägg.
Blandarfästet är följdaktligen då godkänt med säker vatten 2016 också och ska enligt anvisningen ha skyddsröret kapat på 2mm.
Följden, vilket också syns på ett ställe, är att plastmatta på väggen ej tätar lika bra mot skyddsröret...
Det som är gjort är så klart oåterkalleligt då röret ej går att få längre igen. Vad hade ni gjort i mitt ställe, går det kräva någon ersättning eller ska man bara blunda för detta?
Blandarfästet är följdaktligen då godkänt med säker vatten 2016 också och ska enligt anvisningen ha skyddsröret kapat på 2mm.
Följden, vilket också syns på ett ställe, är att plastmatta på väggen ej tätar lika bra mot skyddsröret...
Det som är gjort är så klart oåterkalleligt då röret ej går att få längre igen. Vad hade ni gjort i mitt ställe, går det kräva någon ersättning eller ska man bara blunda för detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En lokal firma, dom är auktoriserad av säker vatten vilket är en av anledningarna till att jag valde dem. För att vara säker på att branschreglerna följs.
Säker och säker? Det är det omöjligt att vara. Tyvärr är en auktorisation ingen garanti. Ungefär på samma sätt som att en körkortsinnehavare garanterat aldrig kör för fort.A AndreasBrodd skrev:
Staffan
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Vad är de räfflade slangarna? Om jag förstått uppdateringen av säkervatten får inte flexslang användas längre för el i badrum. Det skall vara släta rör genom tätskiktet nu.
Säker var kanske fel ordval. Den här firman har gott renommé och det var också källa till min trygghet..
Det är ju tyvärr svårt att göra om utan att riva allt och dra nya rör vilket ej lär bli aktuellt.
De räfflade slangarna är skyddsröret för pex-slamgen. Det enda elröret vi har är till handdukstorken och där använde jag VP-rör.
Det är ju tyvärr svårt att göra om utan att riva allt och dra nya rör vilket ej lär bli aktuellt.
De räfflade slangarna är skyddsröret för pex-slamgen. Det enda elröret vi har är till handdukstorken och där använde jag VP-rör.
Det jag undrar är hur man kan tänka kring prisavdrag eller dylikt? Jag är ju kraftigt missnöjd och kan egentligen bara känna mig nöjd om allt skulle vara korrekt utfört då jag är lagd åt det pedanta hållet.
Dock förstår ju även jag att det är orimligt att göra om allt då detta fram till nyligen var godkänt.
Dock förstår ju även jag att det är orimligt att göra om allt då detta fram till nyligen var godkänt.
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Be dem sätta en vatette vägg bricka med mutter istället, de där ser ju bara billigt ut !A AndreasBrodd skrev:Det jag undrar är hur man kan tänka kring prisavdrag eller dylikt? Jag är ju kraftigt missnöjd och kan egentligen bara känna mig nöjd om allt skulle vara korrekt utfört då jag är lagd åt det pedanta hållet.
Men om dom har gjort fel så ska dom åtgärda det .. Kan ja tycka om de inte uppfyller kraven som ställs och ska arbetas efter..A AndreasBrodd skrev:
Klicka här för att svara