Behöver ny utebelysning och har tittat på lite olika armaturer. Det jag fastnat för är en rörelsestyrd anordning med en eller två lampor, men problemet är att de bara lyser när det rör sig ute. Ibland vill jag ha ytterlampan tänd även när jag är inomhus.

Är inte precis hemma på hur system med rörelsedektorer fungerar. Men jag skulle gärna vilja ha både rörelsestyrd och rörelsestyrd när jag stängt av strömbrytaren manuellt. Finns det sådana lösningar eller blir det ”kaka på kaka”?

J
Beror lite på hur det ser ut nu , först ska det vara 4 trådar ut till armaturen , och kopplas lite anorlunda än nu .
Det blir en tråd som ger direktström till armaturen , sedan en tråd från strömbrytaren förbi IR-deckaren i armaturen , då kan du tända den inifrån och när du släcker så fungerar IR
Låter lite på dig , som att du bör ta dit en elektriker som gör jobbet

J jojo123 skrev:
Beror lite på hur det ser ut nu , först ska det vara 4 trådar ut till armaturen , och kopplas lite anorlunda än nu .
Det blir en tråd som ger direktström till armaturen , sedan en tråd från strömbrytaren förbi IR-deckaren i armaturen , då kan du tända den inifrån och när du släcker så fungerar IR
Vet i och för sig hur man kopplar in utelampan med rörelsedetektorn, men sedan tar det lite stopp.. I alla fall än. Ska läsa ditt inlägg mer ordentligt först. Annars får det bli två separata utelampor, men allra helst skulle jag vilja få en enda.

J jojo123 skrev:
Tog en printscreen från en annan tråd med frågor om rörelsedetektor. Det var sven_snickares fina skiss!
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-koppla-roerelsedetektor.182535/

Efter att ha läst ditt inlägg förstår jag lite bättre principen för att koppla trådar förbi rörelsedetektorn. Men förstår inte de där fyra trådarna till armaturen. Det är 4 trådar i rörelsedeckaren enligt skiss.

Men vilken blir den 4e tråden till armaturen? Det måste vara bruna fasen via kronkopplaren!? Men den är ju samtidigt obruten fas.. Jag får det till 5 trådar som måste till ljusarmaturen; fas och tändtråd från kronkopplaren. Eller!?

• Handritad skiss av kopplingsschema för rörelsevakt och ljusarmaturen med ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Antar att texten om 4 trådar till armaturen då förutsätter att armaturen har en rörelsedetektor i sig.
Din skiss visar en separat rörelsedet. och då räcker det med tre trådar till ljusarmaturen.
Du behöver ha en omkopplare som förbikopplar rörelsedetektorn och dess L/L1..

Sitter detektor och ljuskälla i samma armatur så skulle jag säga att det blir trixigare att få ihop det.
Ofta är då grejorna inbyggda i en förseglad box och det blir det "trial&error" om det fungerar. Rent spontant och med nuvarande tillgänglig information avråder jag från detta.

E etompau skrev:
Sitter detektor och ljuskälla i samma armatur så skulle jag säga att det blir trixigare att få ihop det.
Ofta är då grejorna inbyggda i en förseglad box och det blir det "trial&error" om det fungerar. Rent spontant och med nuvarande tillgänglig information avråder jag från detta.
Tänkte mig en separat rörelsedetektor kopplad till lampan enligt skiss.

OK. Kör på det. Är du osäker på hur det ska göras så ta hjälp av en elektriker.

Finns det möjlighet att ha en dubbelbrytare?
Jag har en dubbelbrytare till utebelysningen som beroende på kombination av hur knapparna står dels fungerar med timer (släcker valfri period), dels med skymningsrelä. Sedan kan man styra så det antingen är tänt hela tiden eller släckt hela tiden. Kommer bara inte ihåg kopplingen utantill. Men i ditt fall behövs bara en extra tandtråd från den andra knappen till lampan.

M Mogg skrev:
Men vilken blir den 4e tråden till armaturen? Det måste vara bruna fasen via kronkopplaren!? Men den är ju samtidigt obruten fas.. Jag får det till 5 trådar som måste till ljusarmaturen; fas och tändtråd från kronkopplaren. Eller!?
Handritad skiss av elinstallation med kopplingsschema och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Behöver du verkligen en manuell brytare till utebelysningen?
Förvånansvärt många hus i området där vi bor har utebelysningen släckt på nätterna och tänd på dagarna.
Det beror oftast på avsaknaden av ljusrelä i kombination med en brytare till utebelysningen innaför ytterdörren:)

Peter2400 Peter2400 skrev:
Behöver du verkligen en manuell brytare till utebelysningen?
Förvånansvärt många hus i området där vi bor har utebelysningen släckt på nätterna och tänd på dagarna.
Det beror oftast på avsaknaden av ljusrelä i kombination med en brytare till utebelysningen innaför ytterdörren:)
Jag vill gärna ha den tänd lite på kvällen även när jag är hemma. Dels för att jag tycker det är mysigt med lite ljus (bor i skogen) och dels för en granne med hundar som går förbi.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
[bild]
Tack! Ska testa den lösningen!

Hade annars tänkt mig en separat tändträd mellan kronströmbrytaren och utelampan. Men det blir såklart en sladd mindre med ditt förslag.. :)

Men.... bryter jag inte strömmen helt med en brytare där? Ingen ström kommer fram alls väl när den brytaren är ställd på av!? Vill ju kunna tända manuellt också.

Redigerat:
tommib
Nej. Du har alltså den brytaren som Bo ritade in och den ledaren som du ritade. Då har du en fast matning till rörelsedetektorn som kommer tända lampan vid rörelse (och mörker, om den funktionen är inbyggd) och en separat krets som tänder lampan direkt.

Annars om det är standardlampor det gäller så kanske du skulle satsa på Philips Hue eller liknande ifall det inte är för långt bort från hus osv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.