Jag har gjort en tillbyggnad på mitt pannrum och golvet är betong. Sedan jag slängt ut pannan blev plats för tvättmaskin istället. Rörmockaren har nu låtit dra avloppet genom betongväggen och kopplat på densamma på luftvärmepumpens utlopp med ett grenrör. Ovanpå dragit en värmekabel med buntband. Han råkade klippa av värmekabeln som fanns så det gjordes om i kombination med tvättavloppet. Jag ville egentligen ha röret draget inomhus och påkopplat någonstans i köksdelen. Men man försökte inte ens leta och jag förstod aldrig varför då inget svar gavs. Jag är ju ingen rörkunnig så….nåväl fungerar det här på vintern med kabeln utanpå? Och vad händer om strömmen går en längre stund vid 15 grader minus tro? Om det skulle frysa tinar det verkligen upp igen med kabeln enbart? Och hur reagerar luftpumpen när spolvatten med tvättmedel rusar ut i samma rör? Finns risk det skvätter in i pumpen?

Vit påfyllningsbehållare med röd kork, svarta sladdar och kopparör mot grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem under trapp med synlig skada och korrosion på en av stödpelarna.
Skapa konto

Nej det är inte ok. Vi har vinter i Sverige.....

1. Luftvärmepumpens kondensvatten, jag gissar att det inte leds till avloppet utan till en dagvattenbrunn. Dit ska du inte leda ut vatten från tvättmaskinen.
2. Nej, det går inte att värma ett rör med värmekabel på det viset, isolering behövs.

Vad är det för hantverkare du hittat egentligen?

• Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
E Elvana skrev:
Jag har gjort en tillbyggnad på mitt pannrum och golvet är betong. Sedan jag slängt ut pannan blev plats för tvättmaskin istället. Rörmockaren har nu låtit dra avloppet genom betongväggen och kopplat på densamma på luftvärmepumpens utlopp med ett grenrör. Ovanpå dragit en värmekabel med buntband. Han råkade klippa av värmekabeln som fanns så det gjordes om i kombination med tvättavloppet. Jag ville egentligen ha röret draget inomhus och påkopplat någonstans i köksdelen. Men man försökte inte ens leta och jag förstod aldrig varför då inget svar gavs. Jag är ju ingen rörkunnig så….nåväl fungerar det här på vintern med kabeln utanpå? Och vad händer om strömmen går en längre stund vid 15 grader minus tro? Om det skulle frysa tinar det verkligen upp igen med kabeln enbart? Och hur reagerar luftpumpen när spolvatten med tvättmedel rusar ut i samma rör? Finns risk det skvätter in i pumpen?

[bild] [bild]
Normalt sett bör ju inte avloppet frysa då det kommer varmt vatten i bulk då och då.

Däremot om det "droppar" - som tex från en värmepump, då finns det ju risk i kalla temperaturer, därav värmekabel antar jag ?

Ser ju dock inte så snyggt ut, och man kan ju undra om man inte borde isolera röret iaf för att få bättre verkan av värmekabeln. Om inte annat för att hindra den från att gå lika mycket då den troligen är självreglerande?

MrJay
Är du 100% på att han är rörmokare? Det där ser ut som vanliga rör ämnade för inomhus - fast monterade utomhus med onödigt många böjar.

MrJay MrJay skrev:
Är du 100% på att han är rörmokare? Det där ser ut som vanliga rör ämnade för inomhus - fast monterade utomhus med onödigt många böjar.
Lite OT, men fråga på det: Är det gråa rören inte till för utomhusinstalltion ens kortare sträckor ovan mark ?
Jag fick för mig att de orangea var "markrör" - dvs om man grävde ned dom ?

MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är inte ok. Vi har vinter i Sverige.....

1. Luftvärmepumpens kondensvatten, jag gissar att det inte leds till avloppet utan till en dagvattenbrunn. Dit ska du inte leda ut vatten från tvättmaskinen.
2. Nej, det går inte att värma ett rör med värmekabel på det viset, isolering behövs.

Vad är det för hantverkare du hittat egentligen?
tack. Ja du en stor firma jag vet inte om man får säga namn? Jag blev faktiskt snopen när jag såg det som färdig draget? Bara att han klippte av den som fanns innan! Utan att kolla elen först. Ja det är till dagvattenbrunnen man lagt tvättvattnets utlopp. Jag har en trekammarbrunn med infiltration nytt på tomten. Kanske de tyckte det var utmärkt? Mig har de sagt att det går bra? Vad händer när det är gjort så?

Och så tror jag rörmockaren tänkte själv även här. Då jag hann stoppa en del andra knepiga förslag då jag lät flytta invattnets hydroforanläggning samtidigt. Men denna el och rörhistoria missades helt.

Kan jag isolera med något utanpå röret?
Jag blev nu riktigt orolig att man lagt vattenröret i backen till hydroforen på 30 cm ingen isolering men blåst in värmekabel efteråt. Detta svarta röret är det rätt för vatten på vintern? Det har de gjort om förut kom det ut 40 cm över marken, nu har de åtminstone lagt det under grunden. Borde inte värmekabeln åtminstone virats runt röret? Det har en egen elkontakt inne som även den andra in vattenslangen har. En som känner av kylan sa de men jag ser då ingenting mer än en elkontakt?
Vattenrör som kommer ut från husgrund utan isolering, omgivet av gräs och en brunnslock.
Skapa konto
Ett svart vattenrör med värmekabel som går genom marken utan isolering. Oorganiserad installation av rör och kablar med en synlig hydrofor och värmekabel utan isolering.
Skapa konto
Installation av hydrofor med vattenrör och elkontakt i ett utrymme, möjliga fel vid installationen uppmärksammas.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Lite OT, men fråga på det: Är det gråa rören inte till för utomhusinstalltion ens kortare sträckor ovan mark ?
Det gråa lilla rörstumpen som syns från pumpen är det som tidigare satt hela vägen till brunnen med kabel inne i. Nu när man klippt gamla värmekabeln och drog rör inne från tvättmaskinens utlopp så blev det nog innerör utomhus då. Suck.

MrJay MrJay skrev:
Jag börjar bli tveksam!? Det är en stor firma men kanske de inte har riktigt god koll på sina anställda. Jag har bytt ut den förste de skickade med backning på hans jobb. Så varför skulle ersättaren vara bättre ironiskt sagt?

• Gilla
quick
  • Laddar…
MrJay
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Gråa, ja men inte de vita som utgör 80% av utomhusinstallationen om jag inte har fel.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Som de andra skriver här, de vita är för inomhusbruk. De gråa är beställningsvara vid min lokala Ahlsell men man får dem ju dagen efter till 07:30.
Har för mig att Faluplast även rekommenderar upphängning va 50:e cm så de inte ska se ut som andra bananer efter ett tag(de vita).
Skulle inte godta detta jobb!

• Gilla
Elvana
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Ser inte riktigt men ser ju ut att vara fel kopplingar till de svarta PEM-slangarna med!
Brukar ju se ut så är:[länk]
Det finns andra typer av kopplingar än PRK för plastslang, så det där behöver inte vara fel.

• Gilla
Flasktratt och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Ser inte riktigt men ser ju ut att vara fel kopplingar till de svarta PEM-slangarna med!
Brukar ju se ut så är:[länk]
Vatette har plasthylsor så man kan göra om deras klämringskopplingar till att ta emot pem slang.

Tack för alla svar. Jag har nu talat med chefen och han menar att röret ska isoleras men kan inte försvara varför isolering saknas i backen från brunnen på den svarta slangen. Den dragningen med grävjobb är gjort av en utomstående beställd av rörfirman. Det här känns som onödiga uppvärmningskostnader totalt sett. Kan någon tala om hur jag ska beräkna kw i pengar?
Den drog 5 kw/meter och totalt sett är det 50 slang som värms. Mitt elpris är 3,45.
Och han hade en förklaring till den blå ledningens dragning med att vatten rinner i nedre delen av röret därför ska ledningen sitta utanpå och under??? HUR ska man bemöta det?

Och när jag läser på om värmekabel så är denna en självavkännande och ska dras ur på varma tider. Finns det ingen varnings eller indikation för koppla på nu…..dosa? Och elektrikern menade den ska vara i nu hela tiden? Högst förvirrande. Och är det verkligen meningen att jag som kund och novis ska behöva ifrågasätta och veta att saker fungerar. Som tex vissa rörkopplingar som behövs osv. Det skulle ju då innebära att yrkesproffessioner inte behövs. Jag gör det själv istället!

MrJay
E Elvana skrev:
Jag gör det själv istället!
Vanligen skulle jag avråda från det men i detta fall är det lika bra och det blir säkert bättre än vad de åstadkommit.

• Gilla
Elvana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.