Rondeller i gräsmattan

520 läst  9 svar

1. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag förstår att roboten behöver begränsningskabel och det blir knivigt eftersom jag har buxbomsrondell mitt i gräsmattan och förmodar att kabel dit måste grävas ner för att hindra roboten. Men hur blir det med träden - kan man låta roboten stånga träden eller måste även stammarna skyddas?

Redigerat av moderator 20 maj 12:17
  2. E
    Medlem · Nivå 17
    Trädstammen tar ej skada av påkörning robot. Avgränsning är enbart nödvändigt om rotsystem tränger upp eller om stammen lutar kraftigt, då kan roboten köra fast.
    Sedan minskar slitage på kåpa om trädstammar avgränsas.

3. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Då gäller det alltså att välja robot som har kraftigare kåpa. Samtidigt är själva gräsmatteytan inte större än max 150 kvm även om kanterna är ganska slingriga. Det finns 3 klotrobinior i ytan och dessa har aggressivt rotsystem så träden kommer säkerligen att klara sig. Tips på lämplig robot?

Ytterligare en fråga: Jag har ett mindre, rektangulärt område på baksidan som också skulle må bra av regelbunden klippning. I så fall måste väl roboten även där ha egen basstation för att handgripligen kunna lyftas dit? Huset kommer skymmas av originalstationen.

4. Bästa svaret

E
    Medlem · Nivå 17
    Det är en balansgång hur grejorna ska konstrueras. Vikten för roboten är en faktor som påverkar klipptid, en överarbetad och tung robot kommer att förbruka mer energi.

Området som du nämner kan ses som en biyta. Om du avgränsar den med kabel så kan klipparen även köra där, men får då bäras dit.

Gardena har klippare gjorda för små gräsmattor, ex Sileno City, för upp till 250 m2.

5. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Det betyder att roboten ändå kan kommunicera med stationen och det är mer än jag hoppats på! Jag ska kolla Gardena (även om jag är tveksam till märket när det gäller enklare trädgårdsprodukter).

6. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Gardenas robotklippare har Husqvarnas teknik så det är i princip en enklare Husqvarnarobot.

7. N
    Medlem · Nivå 7
    Jag vet inte vad du menar med att den kan kommunicera med basstationen - så funkar det inte. Men om du laddar upp en skiss eller ett illustrerat flygfoto från en karttjänst kan du få vettigare tips än bara gissningar.

8. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Nu har jag läst hela Gardena robottråden (av vilken jag fattar max 10%) och tror mig förstå att roboten kör på biytan enbart på batteri och inte behöver kommunicera med basstationen. I så fall kan jag förmoda att den jobbar x antal minuter (en dryg timme på slätt underlag?) och så får man bära den tillbaka till basstationen. Har jag fattat detta rätt?

Tillägg: för att förtydliga det hela antar jag att begränsningskabeln på biytan måste vara kopplad till basstationen.

Redigerat 20 maj 12:36
  9. E
    Medlem · Nivå 17
    "Kommunikationen" består i att basstationen sänder ut en signal i begränsningsslingan, denna signal lyssnar roboten på och använder för att vända vid gränser etc.
    Klipper den på biyta så sker klippning tills batteriet är slut. Du får sedan bära den till laddstationen.

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 5
    Stämmer bra! Har inte testat den funktionen själv men precis så funkar det. Har sedan två veckor installerat en Rob R600 på en gräsmatta som är ca 250m2 men ganska komplicerad. Funkar alldeles utmärkt så här långt och känns som klipp-prestandan räcker gott o väl. Kör tre kvällar i veckan o gräset hålls snyggt o kort!

Såg att de rear den modellen på C&O för tillfället... Den är din för 6495kr. Köpläge!?

Edit: svarade på fel inlägg... Tänkt att svara på Yonnas fråga om hur hitta fungerar...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: