Byggahus.se

Rollbart bra tätskikt till enbart tvättrum? Hornbach , bauhaus?

1. kristofer12345
    Medlem · skåne · 1 208 inlägg
    Hej

Vilket är det bästa tillvara tätskiktet till enbart tvättrum med betong massivt golv, alltså ej med duk, bara rollbart tätskikt , på hornbach o bauhaus.. vad rekommenderar ni o kan ni länka dessa? Någon som har testat? Måste finnas i butik..
    Mvh

2. kristofer12345
    ”Rollbara istället för tillvara..

3. K
    Medlem · Stockholm · 1 839 inlägg
    Bauhaus säljer LIP numera, det hade jag kört på.
    Är det källare eller risk för tillskjutande fukt?

• Laddar…
  4. kristofer12345
    Nej detta är inte i källare, så ingen risk, har du något namn på detta ? Eller länk? Alltså jag tänkter inte ha duk , bara skarvar o hörnor..

5. kristofer12345
  6. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 934 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det där ser ut att vara tänkt att användas till LIP:s foliesystem, i alla fall om du inte har klippt av någon väsentlig del under rubriken "Användningsområde".

• Laddar…
  7. kristofer12345
    Nä men ok, jag hittade dock kliito k1+K2 verkar man kunna använda utan duk/folie tolkar jag detta rätt?

8. BirgitS

Medlem
    • Laddar…
  9. kristofer12345
    Tack men kan inte se i instruktionerna på att det använda utan folie o kan ej hitta dessa på hornbach eller bauhaus jag behöver får klart vilka produkter jag behöver använda utan duk..

10. BirgitS

Medlem
  11. kristofer12345
  12. BirgitS

Medlem
    Casco har två system enligt https://www.bkr.se/godkanda-tatskiktssystem/ men det som kallas Rollat 2 är bättre.

Mapei System VT är godkänt.

Du får kolla att Hornbach har allt annat som behövs i systemen inne.

• Laddar…
  13. kristofer12345
    Ja kanske kör rollat 2 kanske men rollat 1 verkar vara om man ej har dusch etc, men dom har allt inne o dom verkar bra. Mapei verkar ju lite budget om man jämför med casco men där finns också allt inne o verkar ju helt ok här är bilder på hur dom olika systemen läggs, casco 1 o 2 enda skillnaden var att man hade en ångtätning vilket ej mapeis system hade eller casco 1 kolla mina bilder nedan

14. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 15 118 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Jag har ett badrum med det som idag heter Casco Rollat 1. Lätt att applicera och jobba med var det. Det har fungerat bra i över 15 år på gipsskivor.

Casco Rollat 2 kom ju när man skärpte reglerna för ångmotståndet i tätskikten till 1 milj s/m. Då klarade inte enbart deras rollade produkt Aquastop det utan man fick lägga till en tunnskiktsprodukt som är tätare - VapourStop - som rollas på före Aquastop. Casco Rollat 1 (=enbart Aquastop) kan fortfarande användas på massiva betongkonstruktioner men kräver fuktsäkerhetsprojektering om det ska användas i våtzon 1. Verkar vara bökigt för hemmapularen. Casco Rollat 2 trollar bort kravet på fuktsäkerhetsprojektering.

15. H
    Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Är lite osäker om tråden. Gäller detta ett riktigt våtrum med dusch eller badkar? I så fall blir det osäkert om rollat tätskikt är ok.

sedan gäller det också att kolla att det valda systemet är godkänt av tillverkaren för det underlag som är aktuellt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.