Känns nästan för bra för att vara sant.

Är det bara att rolla på eländet och sedan är det klart?

Har gips väggar och betong golv.

Någon som testat?

Testat vad?

S stefan.stor skrev:
Känns nästan för bra för att vara sant.

Är det bara att rolla på eländet och sedan är det klart?

Har gips väggar och betong golv.

Någon som testat?
troligen inte Vätskebaserade tätskikt - GVK.se
(jag har själv ett rollat badrum gjort 2003 då var det godkänt)

Rollat ersätter inte folie på dom ytor som kräver det. Läs på BKR vilka krav som ställs.

MrJay
Rollbart tätskikt kräver betongbjälklag, något som du verkar ha. Har renoverat två badrum med det, du måste säkerställa att allt såsom rörsmanschetter, kragar och dylikt kommer från en och samma tillverkare för att garantin skall gälla. I stort sett är det bara att rolla flera lager, se till att följa anvisningarna till punkt och pricka och glöm inte primer.

Gipsväggen sitter kanske på regelvägg?
Då är det väl folie som gäller..

U
Rollat tätskickt är en gammal metod och inte godkänt i alla zoner längre.
Sen va det inte bara att rolla på och det va klart utan även då krävdes manchetter och lappar i hörn.

Tänkte jag skulle göra det lite lättare för mig genom att rolla ett par lager istället för att hålla på att köra den mer krångligare varianten.
Vi ska ha dusch kabin så det blir inget sölande med vatten på väggarna.

Har ju betong golv men det är reglade väggar med plyfa och sedan 2 lager med våtrums gips.

Blir kanske tvungen att tapetsera med den där folien i alla fall då!!

H
S stefan.stor skrev:
Tänkte jag skulle göra det lite lättare för mig genom att rolla ett par lager istället för att hålla på att köra den mer krångligare varianten.
Vi ska ha dusch kabin så det blir inget sölande med vatten på väggarna.

Har ju betong golv men det är reglade väggar med plyfa och sedan 2 lager med våtrums gips.

Blir kanske tvungen att tapetsera med den där folien i alla fall då!!
Tror att du måste ha båda för att få det godkänt. Kolla med BKR.se eller GVK (säker vatten).

Ja om det skall vara en godkänd lösning.
De rollade systemen var inte bara att ”rolla ett par ggr”. Det var föreskrivet en viss mängd per kvm. I praktiken kunde man behöva rolla fem - sju lager för att komma upp i rätt mängd. Och man måste även köra med remsor i hörnen, brunnsmanchett osv.

Ok

Tack för all hjälp!

Får köra den vanliga varianten då.

Mvh

MrJay MrJay skrev:
Rollbart tätskikt kräver betongbjälklag, något som du verkar ha. Har renoverat två badrum med det, du måste säkerställa att allt såsom rörsmanschetter, kragar och dylikt kommer från en och samma tillverkare för att garantin skall gälla. I stort sett är det bara att rolla flera lager, se till att följa anvisningarna till punkt och pricka och glöm inte primer.
Det handlar ju om att ALLT ska vara massiv konstruktion, även väggarna !

S stefan.stor skrev:
Folien är inte alls krångligare utan tvärtom hur smidigt som helst att sätta.
Dock ska du välja ett system som har lång öppentid på sitt 2K-lim eller om det fortfarande finns någon som är godkänd att sätta i gummi vilket jag är tveksam till dock.
Vissa 2K-lim har inte så lång öppentid och då kan du som novis få svårt att hinna med.
Bostik och Centro är två som jag vet har lång öppentid.
Sen är tipset att skära till våderna i förväg innan du ska montera allting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.