Hej, jag och min tjej bor i en lägenhet i ett hus byggt 1928. Vi har problem med att det ibland luktar rök i vårt sovrum. Röken kommer ifrån vår granne som bor vägg i vägg med vårt sovrum.
Jag har kunna sniffa mig till att röklukten kommer ifrån golvlisten. Den kommer alltså inte uppifrån eller ifrån någon ventilation utan ifrån den glipa det uppenbarligen måste finnas mellan golvet, väggen och golvlisten.

Det ska sägas att vi inte inte besvärar av röklukten när vi har fönstret öppet, om det så bara är öppet 1 cm, jag antar att det har något med luftrycket att göra.
Men nu på vintern när det är minusgrader får vi välja mellan iskallt sovrum eller rök-sovrum.

Är det någon som har ett bra förslag på isolera eller göra för att röklukten försvinner?
Kan det hjälpa med nya lister? Kan man isolera med något material etc?

Det är cigarettrök det rör sig om.

Tacksam för svar.

ta av listen och se hur bred glipan är. lägg en silikonfog el liknande som tåler rörelse efter hela glipan. täta helt! tillbaks med listen.

nikjoa skrev:
jag antar att det har något med luftrycket att göra.
Exakt, har varit med om samma sak. Problemet var att den rökande grannen öppnade balkongdörren eller ett fönster när det var rökdags, vilket gjorde att det blev högre tryck i grannens lägenhet och röklukten sögs in i min lägenhet. Jag lindrade problemet genom att se till att ha ordentligt med tilluft i vardagsrummet (måste inte vara i sovrummet eftersom det blir samma tryck i hela lägenheten om inte innerdörrarna är väldigt täta) och ströp lite på frånluften (ska man naturligtvis inte göra egentligen eftersom ventilationen ska vara balanserad, men jag stod inte ut med att röklukt sögs in) för att därigenom få lite högre tryck i min lägenhet och mindre röklukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.