Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Nej, har inga bilder.
Men vi hade en granne (i ett K-märkt område) som gjorde så.
Det såg inget vidare ut i omgivningen, även om det var en detalj.
Men varför vill du inte har vita fönster? Det är snyggast och bäst!
Men vi hade en granne (i ett K-märkt område) som gjorde så.
Det såg inget vidare ut i omgivningen, även om det var en detalj.
Men varför vill du inte har vita fönster? Det är snyggast och bäst!
För att det är tråkigt. Alla nya hus är vita och kanske lite grå. Vi tänker atta om det ser bra ut så kör vi på det nu när man har alternativet. Men vi skulle vilja se ett exempel först.KnockOnWood skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 007 inlägg
Ska ni ha gråa fönster eller bara inramningen grå?
Vi har ljusgrå fönster till röd fasad. Huset är ett rött tegelhus och hade när vi flyttade in gröna fönster. Garaget hade röd panel, grön dörr och fönster, och vita knutar samt vindskivor.
Vi målade allt grönt och vitt ljusgrått (NCS S 3502-Y) på både hus och garage.
Vi tycker att det är en bra kombination. Ser modernare ut än vita fönster, men passar ändå in väldigt bra bland 60-talsvillorna.
Tyvärr har jag ingen bild tillgänglig där jag sitter nu.
Vi målade allt grönt och vitt ljusgrått (NCS S 3502-Y) på både hus och garage.
Vi tycker att det är en bra kombination. Ser modernare ut än vita fönster, men passar ändå in väldigt bra bland 60-talsvillorna.
Tyvärr har jag ingen bild tillgänglig där jag sitter nu.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 785 inlägg
Typ, så här?
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-faerg-pa-port-och-doerr.173007/#post-1324208
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-faerg-pa-port-och-doerr.173007/#post-1324208
Administrator
· Skåne
· 7 913 inlägg
Jag tror det kan bli mycket snyggt. Är det slamfärg vi pratar om på fasaden?
Administrator
· Skåne
· 7 913 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ronningevillan.wordpress.com/2012/01/11/husets-exterior/
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 137 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 137 inlägg
Många färgleverantörer har funktioner där du kan ladda upp en bild på ditt hus och "provmåla" (digitalt alltså) i olika kulörer. Det ger en hyfsad fingervisning om hur det kan komma att se ut. Du kan (bör!) givetvis också köpa provburkar med färg och provmåla. Enklast är att måla på en lös skiva som du kan flytta runt och placera mot fasaden i olika väderstreck, men det går förstås att måla upp en väggsektion + ett fönster.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En vanlig tumregel när det gäller färgsättning av fasader är att försöka få samma mättnadsgrad på fasad- respektive foder/fönsterfärg. Röda fasader (ganska mättade om det är slamfärg) med vit färg på det andra är enligt den principen (och min egen uppfattning) en styggelse. Det finns en historisk förklaring till att det är så vanligt, men vackert är det inte. Grå färg på foder och faluröd färg på fasaden kan bli mycket snyggt. Tänk på att det finns varmgråa och kallgråa färger. Välj rätt mht den röda färgen. Slamffärg finns i röd (nästan blåaktig) och ljusröd färg. Den senae är dyrare men vackrare (enligt min åsikt).
Då man skrapar litet på gamla fönster och foder märker man oftast att de äldsta färglagren som sitter kvar på skyddade ställen har en tydlig dragning åt grått eller gröngrått. Ibland så pass att det är mer korrekt att kalla färgen för grått än för vitt.
Gammelfolket "bröt" det vill säga blandade ut den blyvita eller zinkvita färgen med kimrök (finmalet träkol). De gamla vita pigmenten hade nämligen dålig täckförmåga så genom att bryta färgen till någon ljusgrå ton kunde de måla tunnare med pigmentsnålare färg och ändå få god täckning. Målfärgen skulle ju endå blandas på plats av kokt linolja och pigment så det var inget problem att blanda i litet olika pigment.
På det viset fick de en målning som torkade snabbare och inte flagade med mindre arbete och mindre färgåtgång och mindre åtgång på de dyra vita pigmenten. Ren vinst.
Då vit färg började tillverkas i fabrik med titanvitt som pigment blev fönstren helvita för titanvitt har god täckförmåga och ingen brydde sig om att bryta den när färgen kom färdigblandad i burk.
Med andra ord är du på väg tillbaka till en gammal god 1700-tals och 1800-tals tradition med dina gråaktiga fönster!
Gammelfolket "bröt" det vill säga blandade ut den blyvita eller zinkvita färgen med kimrök (finmalet träkol). De gamla vita pigmenten hade nämligen dålig täckförmåga så genom att bryta färgen till någon ljusgrå ton kunde de måla tunnare med pigmentsnålare färg och ändå få god täckning. Målfärgen skulle ju endå blandas på plats av kokt linolja och pigment så det var inget problem att blanda i litet olika pigment.
På det viset fick de en målning som torkade snabbare och inte flagade med mindre arbete och mindre färgåtgång och mindre åtgång på de dyra vita pigmenten. Ren vinst.
Då vit färg började tillverkas i fabrik med titanvitt som pigment blev fönstren helvita för titanvitt har god täckförmåga och ingen brydde sig om att bryta den när färgen kom färdigblandad i burk.
Med andra ord är du på väg tillbaka till en gammal god 1700-tals och 1800-tals tradition med dina gråaktiga fönster!
Produkter som diskuteras: "zinkvita"
Linoljefärg Vit Titan-zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
99 kr inkl moms
Läs mer