Hej,

Var nere i plintgrunden idag i ett försök att lokalisera en lukt som vi iakttagit, vi har bott i huset i drygt en månad och vid besiktningen anmärktes det inte på detta.

Bifogar bild, syllen ser ut att vara behandlad med typ cuprinol, och är i övrigt gott skick, men en meter längs ena gaveln är alldeles svart. Vid fuktmätning indikerar syllen ca 20%, medans övriga delar ligger mellan 11-14%.

Längs golvlisten ovanför den angripna delen, sticker det mögel, känner det knappt i resten av huset då näsan tydligen vänjer sig väldigt fort.

Ursäkta okunskapen, men vad är det för typ av angrepp?

• Syll i en plintgrund med mögelskador, svart angrepp längs gaveln och fuktmätning indikerar 20% fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite bakgrund.
Min sambo och jag köpte vårt första hus i augusti 2021 och tillträdde i december 2021.
Huset är i gott skick och har renoverats löpande. I kontraktet hade vi bl.a klausul om att kunna häva köpet vid problematik med syllar.

Vi fick huset besiktigat, och utkomsten av protokollet var lovande, endast några mindre iakttagelser som inte hade någon inverkan på vårt beslut om att köpa huset. Vikten av att syllarna skulle kontrolleras särskilt noggrant förmedlades, något som man gjorde med flertalet fuktmätningar utan ingrepp.

På tillträdesdagen luktade det aningen instängt, men vi avfärdade det då huset stod tomt och säljarna hade flyttat 1-2 veckor innan.
På visningsdagen kändes ingen särskild lukt, inte heller under besiktningen.

Under julhelgen hade vi besök av släkt, och en med känslig näsa hörde av sig ett par veckor senare för att upplysa oss om en lukt denne känt i huset, vilket senare framkom av fler då vi började ringa runt.

För att utesluta det värsta hoppade jag ner i plintgrunden, som besiktningsmannen inspekterat utan att anmärkning. Ganska omgående slås jag av en kraftig färgskiftning på ca 1 meter av syllen, där den är alldeles svart av rötskador(?), vid en mätning låg fuktkvoten på ca 20%. Övriga delar av syllen ser frisk ut och har betydligt lägre fuktkvot.

Eftersom att näsan vänjer sig känner vi inte av denna lukt när vi vistas i huset, men efter att ha lokaliserat den fuktskadade syllen kunde en stark stank av mögel kännas när man luktade längs golvlisten ovanför den skadade syllen, någonting som gör det osannolikt att säljarna inte varit medvetna om problemet, då deras tillhörigheter måste luktat mer mögel än vad våra gör nu.

Att denna del av syllen inte kontrollerats är definitivt, och av rent slarv, då hela plintgrunden medger en att gå nästintill upprätt.

En uppenbar fuktskada som av en amatör kan upptäckas från flera meters avstånd, borde väl en utbildad SBR-godkänd besiktningsman utan vidare kunna identifiera?

Kontakta besiktningsfirman, verkar som dom missat skadan samt att syllarna verkar vara impregnerade.

G Gustav.P skrev:
Hej,

Var nere i plintgrunden idag i ett försök att lokalisera en lukt som vi iakttagit, vi har bott i huset i drygt en månad och vid besiktningen anmärktes det inte på detta.

Bifogar bild, syllen ser ut att vara behandlad med typ cuprinol, och är i övrigt gott skick, men en meter längs ena gaveln är alldeles svart. Vid fuktmätning indikerar syllen ca 20%, medans övriga delar ligger mellan 11-14%.

Längs golvlisten ovanför den angripna delen, sticker det mögel, känner det knappt i resten av huset då näsan tydligen vänjer sig väldigt fort.

Ursäkta okunskapen, men vad är det för typ av angrepp?
Jag ser 2 problem. Det första är naturligtvis fukt som ger mögel , röta och lukt.

Det andra är impregneringen som när den blir fuktig luktar fruktansvärt illa. Jag har haft samma gröna skit i mitt bjälklag.

Man ska inte ha fukttåliga material i krypgrunden. Man ska istället sänka fuktnivån så inget kan växa på fuktkänsligt material. Tycker jag!

B Bjober skrev:
Jag ser 2 problem. Det första är naturligtvis fukt som ger mögel , röta och lukt.

Det andra är impregneringen som när den blir fuktig luktar fruktansvärt illa. Jag har haft samma gröna skit i mitt bjälklag.

Man ska inte ha fukttåliga material i krypgrunden. Man ska istället sänka fuktnivån så inget kan växa på fuktkänsligt material. Tycker jag!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kontakta besiktningsfirman, verkar som dom missat skadan samt att syllarna verkar vara impregnerade.
Verkar nästan som att problemet inte har varit generell fukt i krypgrunden, utan mer som att en särskild del utsatts särskilt för fukt. Denna del ligger i direkt anslutning till trädäck som tidigare ägare rest, kanske kan vara detta som är boven?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
G Gustav.P skrev:
Verkar nästan som att problemet inte har varit generell fukt i krypgrunden, utan mer som att en särskild del utsatts särskilt för fukt. Denna del ligger i direkt anslutning till trädäck som tidigare ägare rest, kanske kan vara detta som är boven?
Precis, lite jobb till våren att ordna med avrinning från altanen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.