Byggahus.se

Röta och angrepp innertak. Vad göra?

1. T
    Medlem · 489 inlägg
    Nyligen köpt ett hus som är byggt på 40-talet men sedan tillbyggt på 70-tal och i den berörda del även renoverat på slutet av 80-talet. Tak bytt på senare år.

Rötan:
    När vi skulle ordna med innertaket märker vi hur det rasar skräp från gamla rostiga spikhål och dyl. Vi river ner vävtak och skivan över området och finner trä som bara faller ihop mellan fingrarna pga röta. Vi river ner de skadade plankorna och ser då att takbjälken (om det är det, vi vet knappt vad en fogsvans kallas) även den har fått röta.
    Vi tar bort det skadade så gott vi kan på bjälken och får då friskt trä som ändå är någon decimeter +/- på vardera kant.

Efter att första förskräckelsen lagt sig hoppas och tror jag ändå att det finns tillräckligt mycket utav det som är friskt.

Tycker ni att jag kan sova gott om jag bara byter ut de plankor som behövs bytas eller bör jag ta hit någon som kan titta på det?
    Jag hade nyss en "försäkringsbesiktning" (anticimex via folksam) men då hade jag inte rivit ner plankorna så han kunde inte se allt. Han verkade dock inte det minsta orolig, men samtidigt gick besiktningen väldigt snabbt och han missade flera saker som besiktningsmannen såg innan vi köpte huset.

Bifogar ett par bilder men det är som sagt väldigt svårt att se.

Angreppet:
    Mycket av det som rasar ner är rent "mjöl" och av de större bitarna som hamnar på golvet ser man klart och tydligt hål efter kryp. Tittar man lite noggrannare ser man att det är takbjälken som angripits.

Efter att ha sökt lite verkar det mer eller mindre vara standard på äldre hus, men hur vet jag då om jag kan låta det vara eller om det är ett pågående angrepp som måste åtgärdas? Eller att träet är så pass skadat inuti att det måste åtgärdas.

Jag har mailat de förra ägarna för att se vad de vet, får se vad de säger.

Kan förstås också tillägga att ingenting av det vi kan se eller känna är fuktigt utan det verkar vara väldigt tort. Sticker jag lite med kniven verkar träet stumt och fint, vad mina oerfarna händer känner i alla fall.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpeg
    2.jpeg
    3.jpeg
    4.jpeg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Troligtvis en vattenskada ,kanske åtgärdad , men underliggande angripet trä inte utbytt , i övrig är det nog så att p.g.a. fukt har en del insekter haft arbete där , det är larver som flyttat ut ,
    men det är inte fel att ta kontakt med anticimex igen och säga , vill ha en annan än den förra som var här , det är skillnad på gubbe och gubbe .
    Skadan bör åtgärdas till 95% med byte av virke

3. S
    Medlem · 744 inlägg

sune73

Medlem
    Så länge det inte drabbat nått bärande så är det bara kapa bort det dåliga och montera nytt.
    Ingen fara

• Laddar…
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Men ändock ta dit en och titta på det , det finns ju försäkring , nyttja den , TS har inte så mycket hum om sådant verkar det som , bra att ligga i framkant med ev . skador även om det inte är av allvarlig karaktär

5. H
    Moderator · Stockholm · 44 227 inlägg

hempularen

Moderator
    Som sagt, det ser inte så farligt ut. Men låt gärna någon mer sakunnig titta. Framförallt kan det vara intressant att avgöra om det är en äldre läcka i yttertaket, eller om det är en konmdens skada. OM det är kondens, så kan man behöva utreda, så att det inte upprepas vid ogynnsam luftfuktighet.

Det ser ju ut som begränsade skador på en bjälke, troligen inget problem, men ev. kan man förstärka den. I så fall en rätt enkel operation, spika (eller skruva) dit en stump virke som överlappar det skadade med typ 1m. Och i så fall skall det nog vara 20 - 50 spik som förenar den nya biten med den gamla. Ev. ännu bättre att kombinera trälim och skruvning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.