Byggahus.se

Röta i timmer.

1. R
    Medlem · 4 inlägg

robcoach13

Medlem
    Har nu kommit hem efter en lång dag i stugan. Hade tänkt att fixa till grunden då jag haft grävling som förstört och upptäcker röta i nederdelen av fasaden när jag bryter loss lite. Tar bort dålig fasadpanel och upptäcker en del stora skador på nedre stocken men även en del torr röta högre upp i timmerstockarna. Efter en del arbete med yxa, kofot och stämjärn så blev jag dock ganska trött på vad som ser ut som ett evighetsjobb. Behöver jag verkligen hugga bort allt ruttet trä in till det friska? Ska jag stryka på något medel?
    Väldigt tacksam för svar från de med erfarenhet!!
    Roberth

2. Manberg
    Medlem · 941 inlägg

Manberg

Medlem

Re: Röta i timmer.

Det lät hyfsat omfattande det där... Jag skulle be en timmergubbe komma och se på hur illa det är, mest troligt så måste du byta ut stockarna, i alla fall om man lyssnar till din beskrivning, har du skorsten?

3. R
    Medlem · 4 inlägg

robcoach13

Medlem

Det är endast en del stockar det är röta i och då någon/några centimeter på ovan och undersida. Har huggt in till det friska och 95% av stocken är ju i fint skick, men måste man ta bort allt det dåliga om det ändå är torrt? Sprider det sig ändå? Skorsten har jag men den är inte funktionsduglig då inte ens sotarna lyckades få rent i kanalerna. :'(
    Ja, jag har ett evighetsjobb framför mig och nybörjare är jag. Ska fixa till grunden och sätta ventilation först iaf. Måste få bort lukten å fukten. :)

4. H
    Medlem · 228 inlägg

Rötan sprider sig inte om det förblir tort, men om det skulle bli bli blött igen suger det rötskadade virket åt sig mycket vatten och torkar långsamt. Är det en större rötskada kan tex hästmyror bygga bo där. Har du kunnat lista ut vad som orsakat skadorna?
    /Hans

5. R
    Medlem · 4 inlägg

robcoach13

Medlem

Skulle tro att den dåliga fasaden gjort att fukt kommit in då det är mittstockar och ganska långt in som är skadat. En del hörn är också skadade och jag ska undersöka taket också. Sen är nog dessa skador ganska gamla skulle jag tro. Torpet är från sekelskiftet och har inte, vad jag kan se, blivit så väl omskött.

6. C
    Medlem · Stockholm · 2 406 inlägg

ClasseClas

Medlem
  7. K
    Medlem · Västernorrland · 2 559 inlägg

Kurtivan

Medlem

Ta inte i för mycket, huset är antagligen över 100 år, och om det är så 50% av stocken som är kvar räcker det alltså under din och dina barns livstid.....

Dvs ta´t lugnt, livet är kort, ligg lite i hängmattan.....

• Laddar…
  8. K
    Medlem · 38 inlägg

Kvarnbonden

Medlem

... instämmer med föregående. det som inte syns, finns inte. Så länge det är brädfodring på som gäller, inte syllen är genomröten & grunden ventilerad kommer huset stå intakt i 173 år till. :cool:

9. D
    Medlem · 130 inlägg

Daytrader

Medlem

Liten fråga där med röta i timmer speciellt syllen.

Vi köpte ett gammalt timmerhus för några månader sedan och allt var frid och fröjd. Lite väl naiva så gjordes ingen besiktning då det aldrig fungerat förr dvs. priserna har trissats upp i varje fall och det slutat med att vi inte fått till något köp efter många hus som varit till salu.

Denna gång tänkte vi att nu är det dags att vara "idio" för att få något. Huset såg skapligt ut, ingen konstig lukt. Renoveringsbehovet var byta lite panel, måla om, fixa nocken så den inte läcker.

Nu efter några veckors boende så hittade jag röta på några meter av syllen. Huset är byggt troligen 1870-1890. Som jag försått är detta "vanligt" med röta på syllen? På syllen ligger timmerväggen och utanpå timmerväggen sitter panel och i nederkant en bräda som skall leda ut vatten över stengrunden där syllen ligger.

Har hittils hittat kanske 1 meter som är skadad, kanske halva timmerstocken är då rötskadad (har brutit mig in till "bra" ved). Ena långsidan på huset är det nog 2 meter som verkar vara ännu sämre där jag inte kommer åt och kan se syllen ordentligt men skruvmejseln går lätt in i virket.

Frågor:
    Måste man åtgärda detta direkt, dvs. är det akuta saker som kan ge följdskador snabbt?
    Är det något man som "händig" kan fixa själv?
    Om inte, vad kostar det ungefär att ta ut och byta en syll med hantverkare?

Tacksam för svar.
    Vänl,,,
    Tobbe

10. R
    Medlem · 4 inlägg

robcoach13

Medlem

Hej Tobbe!
    Om du tittar bland tidigare inlägg så skickade ClasseClas lite länktips som jag tyckte var väldigt bra. Där ser du hur du kan åtgärda syllen på olika sätt. Lycka till!
    Mvh Roberth

11. D
    Medlem · 130 inlägg

Daytrader

Medlem

Jepps jag såg de länkarna de var helt ovärdeliga vad gäller byggnation och byte!!!

Men det jag funderar på nu när paniken är på topp - måste det åtgärdas NU, när vet man att det är AKUT, är hantverkare bäst att kalla in, och är det speciella hantverkare för syllbyte/lagning (kostnad?).

Vänl,,,
    Tobbe

• Laddar…
  12. H
    Medlem · 228 inlägg

Skador på syllen är oftast inte alls akuta, det viktiga är att undersöka om virket är fuktigt nu och det därmed är en pågående rötskada. I så fall gäller det hitta orsaken till fukten och åtgärda den. Den vanligaste orsaken är väll att syllen blir fuktig underifrån, antingen för att den ligger för nära eller rentav under marknivån, eller att fukt överförs från en felaktigt utformad grundsockel.
    Hursomhelst rötar det knappast alls på vintern pga av den låga temperaturen.
    Hans

13. D
    Medlem · 130 inlägg

Daytrader

Medlem

Tack Hans!

I vårt fall så är det dropplisten i nederkant som inte räckt till på ett ställe utan vatten från fasaden droppar ned på stenen syllen ligger på. Samt har hittat att förra ägarna "taskat" sig med stuprör + utbyggnad så ena hörnet av syllen var DYNGsurt nu :(
    Får fixa det i helgen med nytt stuprör och fixa avrinningen.

Vänl,,,
    Tobbe

14. P
    Medlem · 607 inlägg

Jag personligen skulle inte använda mej av rekommendationerna på tenico´s hemsida. Kulturhistoriskt är det regelvidrigt och man förlorar fördelarna med ett timmerhus om man bygger om delar med regelverksstomme.

Byt ut delar av stockarna som är skadade mot nya stockar. ta inte genvägar. Länsmuseumet nära dej kan rekommendera timmermän som kan sin sak.

mvh plexi

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.