Byggahus.se

Rörspetsbrunn

1. AmbiJens
    Medlem · 16 inlägg

AmbiJens

Medlem
    Ja, tankearbetet kan starta i alla fall!
    Upptäckte den hårda vägen att även ganska få timmar med vattenspridare mot del av fasad ger en färgförändring mot det röda hållet. (Vattnet häromkring innehåller en hel del järn).
    Hur löser man det när man planerar popup bevattning?
    Vindavdriften borde variera. Måste man ha stora "säkerhets avstånd"?

Hur frostskyddar man pumpbrunnen?

2. M
    Medlem · halland · 393 inlägg

Mardigan

Medlem
    Jag hade nog kopplat loss slangen, tömt den helt och sedan hällt i citronsyralösning med en tratt och låtit det verka någon timma innan man spolar ur den och testkör. Borde gå åt 1-2 dl/m om det är 16 mm slang.
    Man kanske ska trycksätta slangen lite snabbt med syran i så att den går in i membranen?

• Laddar…
  3. M

Mardigan

Medlem
    Jag har satt mina popup 50cm in från kanterna men har grävt ner två droppslangar ut med kanterna för att få vatten även där. Sen har jag även satt många små popup för att lättare kunna reglera var det ska komma vatten och inte. Jag kör med Hunter MP rotator MP1000.
    För att få bort rosten på fasaden är oxalsyra det bästa det är dock lite blekande. Kan tipsa om biltemas båttvätt för vattenlinjen som innehåller lite oxalsyra och är mycket effektiv på rost.

Min pumpbrunn har jag inte frostskyddat utan ser till att tömma pumpen och blåsa ur slangar med dammsugaren på senhösten. Skulle jag gjort den frostskyddad så hade jag isolerat med xps som inte suger åt sig vatten.

4. AmbiJens
    Medlem · 16 inlägg

AmbiJens

Medlem
    Mycket att tänka på inför nästa år.
    Jag hade Oceans Kalkbort Power hemma. Den tog bort fläckarna.

Upptäckte Biltemas silikon gängtejp i detta projektet(86-0985). Blev klart positivt överraskad av den. Den tillåter efterjustering, lite på samma sätt som lin.

5. I
    Medlem · 381 inlägg
    Jag mailade SGU och frågade om det kan finnas så lokala skillnader i marken som gör att det skiljer så mycket på bara 2-3 meter (angående att jag vid mitt första hål stötte på grus vid 8,5 meter men inte gjorde det ca 2-3 meter därifrån). Och deras korta svar på den frågan var helt enkelt "ja" :).

Såå, ska lokalisera den pemslangen jag stoppade ner i första hålet och borra precis bredvid antar jag, men det blir till våren som sagt.

6. U
    Medlem · 470 inlägg
    Hmmm… :thinking: Funderar på hur bra tillförsel av vatten det kan bli i ett lager med sand om det nu skiljer så mkt på bara någon meter? Kan det ha varit en liten ”ficka” med sand i leran du stötte på innan och att du stöter på mer lera under?
    Kan ju vara precis hursomhelst men jag skulle nog fortsätta längre ner där du gräver nu så länge det inte tar stopp. Min erfarenhet är att det är som ”jävligast” att komma neråt när lagren skiftar.

7. I
    Medlem · 381 inlägg
    Aa har också tänkt att det kanske bara är en ficka. Omöjligt att säga. Där jag är nu är det typ stopp med 5-600 kg på.

8. U
    Medlem · 470 inlägg
    Har du provat ”hoppteknik”? Finns video på mig o min bror någonstans här i tråden. Finns inte en chans att jag skulle komma så långt som vi gjorde utan den tekniken.

• Laddar…
  9. I
    Medlem · 381 inlägg
    Tack för tips. Ska kolla!

• Laddar…
  10. I
    Medlem · 381 inlägg
    Haha, såg videon nu. Sjukt att rören kan hålla för det :D. Får testa nästa gång jag borrar. Jag har plockat ner allt i princip, men ska komma ihåg det!

• Laddar…
  11. B
    Medlem · 97 inlägg
    Kopplade in ny pump idag, djupvattenp. Fick lite bättre flöde. Kunde ta ut ca 40 l/min en kort stund vid test. Ska tilläggas att det var genom trädgårdsslangen. Men inget hållbart som sagt eftersom vattnet tar slut. Strypt fick jag 24 l/min som jag kunde hålla en bra stund. Jag vet inte riktigt i klass med vissa andra här men tillrinningen blir nog inte mycket bättre här. Klippet är ca 10 liter.

Logga in för att se filmer.
    • Laddar…
  12. P
    Medlem · 77 inlägg
    Någon som märkt av lägre vattennivåer? Min fars brunn är torr så man är lite orolig. Han bor i samma by fast högre upp, så där har jag fördel iaf.

Detta är i Lunds kommun

13. S
    Medlem · 201 inlägg
    Bor själv väster om dig/er och har inte märkt att det blivit mindre vatten i hålet.
    Här flyter det på:D.

• Laddar…
  14. V
    Medlem · Halland · 5 inlägg

viktorjoha

Medlem
    God morgon!

Vilken fantastisk tråd!

Jordborren har nu kommit så grannen och jag skall börja undersöka förutsättningarna att gräva en pemsilsbrunn eller filterbrunn för bevattning. Våra fastigheter ligger i en dal mellan två åsar (urberg) men jormånen är postglacial finsand så det är god genomsläpplighet. Vi börjar med att borra till grundvatten, stöter vi inte på urberget redan där fortsätter vi med pemsilsbrunn enligt @Mardigan teknik. Har vi tur når vi djupt med pemsilsbrunnen (kanske 7-8m) och då får vi överväga att beställa grejer till en filterbrunn enligt @TotalControl. Men djupet till grundvattnet och urberget får styra vilken typ av brunn det blir tillslut, och tillrinning/flöde såklart.

Ska bli spännande å sätta igång :)

15. M

Mardigan

Medlem
    Nu stänger vi av för vintern. Dammsugare räcker inte till popup så fick gå på med det tunga artilleriet ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.