Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Rörspetsbrunn

1. S
    Medlem · 162 inlägg
    Hmm okej, låter inte så svårt.

Vet faktiskt inte, men har för mig att röret är en solid bit nedtill. Ska kolla när jag är hemma.

2. M
    Medlem · halland · 320 inlägg

Mardigan

Medlem
    Så här ser mina ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A786F48C-E8AC-4035-A9C3-6187EC427944.jpeg

jag förstår verkligen om du inte vill paja din spets. Jag är lite för nyfiken och grubblande för att låta bli.

Redigerat 16 aug 2021 12:42
  3. M

Mardigan

Medlem
    Nu har jag testat att spola med spets på. Som jag trodde så gör det ingen större verkan eftersom vattnet inte spolar bort något under spetsen. Det kan kanske smörja utmed röret när man slår ner så om man har på vatten från början så kan det nog gå lättare att slå ner, men friktionen från själva spetsen försvinner aldrig.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · 162 inlägg
    Grannen tyckte det gick lättare att spola vatten i spetsen samtidigt som han slog. Han tyckte sig märka en skillnad i hur snabbt röret åkte ner.

5. T
    Medlem · 3 411 inlägg
  6. U
    Medlem · 434 inlägg
    Härligt! Tack som tusan för du tog dig tiden att testa! :ok:
    Det var väll ett ganska väntat resultat då det inte flyttar ngt under. Teoretiskt borde det ju hjälpa något mot fraktionen i sidled men troligen inte så mkt..

7. U
    Medlem · 434 inlägg
    Då har man varit ute och ”lekt” lite..

Hade några gamla avloppsrör liggandes som jag haft till att bevattna nyplanterade träd så de var fulla av hål… :oops: Så dessa tejpades igen med silvertejp..:seenoevil: Funkade sådär ska väll sägas..:rofl:
    Sågade även lite ”tänder” i botten på avloppsröret med vinkelslipen men det var efter jag tagit bilden..
    7CE6314B-913F-4A63-9C57-5647A84C9F29.jpeg

Iaf så testade jag att med hjälp av en ”iller” till högtryckstvätten spola ner en meter direkt i backen utan att ”förborra” ngt eftersom det bara var ett test.
    C2AB5FD9-5909-4615-B68E-2BF5984BBC97.jpeg

Efter att ha kört runt lite fick man in tekniken och den först metern slank ner ganska enkelt så jag kapade av den yttre muffen som du skrev @Mardigan och skruvade på ett rör till. Hittade inga montageskruvar i röran så tog vanliga korta gipsskruvar. De lirade inte så bra med illern i röret så jag kortade dem ytterligare för att komma förbi. Funkade väll hyfsat men helt klart ett irritationsmoment när illern hakade fast sig.
    Iaf så smög det på nedåt och tog ca 45 min - 1 timme om man bara räknar tiden det tog att spola.
    Med illern var man tvungen att ta upp mkt av fraktionerna upp via insidan på röret vilket jag tror är en nackdel?
    Logga in för att se filmer.

Man var lixom tvungen att byta teknik (hur djupt illern var i förhållande till röret) hela tiden för att byta mellan att få upp fraktionerna ömsom i och utanför röret. Anledningen att byta teknik hela tiden var (tror jag) att illern är för klen så den orkar inte trycka upp allt på utsidan så man var tvungen att tömma inifrån. Varje gång man gjorde det så fastade röret och det var trögt att få i rörelse igen så det gällde att jobba fort. Jag misstänker att det blir större problem desto djupare man kommer då det blir längre sträcka för illern att lyfta så frågan är om man överhuvudtaget kan köra med denna tekniken hela vägen ner???
    2 meter funkade iaf fint. (y) Var lite sugen på att dra ner en meter eller två till men det började regna så jag mesade ur..:geek:
    Logga in för att se filmer.

Då jag har en gammal dränkpump tänkte jag att det kanske kan vara värt ett försök att göra ett ”seriösare” test. Tolkar jag den rätt ska den kunna leverera upp till 140 l/min så får hoppas att den räcker? Vad tror du @Mardigan?
    5BA33505-6069-4F99-8ADF-3995D9290B16.jpeg

Funderade på vad man kunde ha vatten och man kan ju inte gärna bära ut badkaret så tänkte att man kanske kunde använda soptunnorna som reservoar men vet inte om de håller tätt? Hittade inget synligt hål i botten men har inte försökt fylla med vatten än..
    DF6DBD6E-D9FD-414F-8840-4983A08552A0.jpeg

De har ett 6 meters avloppsrör (50 mm) på Rinkaby rör som man skulle kunna prova med för att slippa skruvarna om man ska köra med illern men tror det är bättre att köra med dränkpumpen?
    Ska jag isf köra på 2 meters längder och slippa fippla med höjden?

8. M

Mardigan

Medlem
    Trevligt att någon vågar testa lite:D
    140 minutliter är jag rätt säker på räcker till 50 mm rör. Nästan vilket flöde som helst blir högre än vad en högtryckstvätt ger. Det allra bästa är om skiten spolas ut på utsidan.
    6m vattenfyllt 50mm rör rakt upp i luften kan bli spännande. Vi har kört 6m 75mm rör rakt upp i luften och det går men nån måste stå på stege för att hjälpa till att hålla. Vanligtvis förborrar vi till grundvatten och då har vi bara 4m som sticker upp, det funkar bra. Men inte fel om någon håller högre upp i luften från typ högre trappstege. Skarvfritt är ju klart smidigast för att slippa skruvarna som du säger. Får inte vara några skruvar ivägen när silen ska ner.
    Soptunnorna funkar nog kanon. Du får nog sätta den på reglar eller stenar bara så att inte hjulen viker sig. Köp böjar så att du får slangen neråt utmed röret. Dessa böjar kan du skruva med vad som helst iom att de monteras bort när du ska sticka ner silen.

9. D
    Husägare · Kristianstad · 66 inlägg

droidekas

Husägare
  10. U
    Medlem · 434 inlägg
    Visst tusan.. Glömde att även silen såklart ska ner förbi skruven..:oops::crysmile:
    Tanken är att förborra ner till grundvattnet där silen ska ner. (y)Bra tips med hjulen på tunnan. (y)
    Kikade på dina bilder så blir en ”copy paste” på det.(y)
    Funderar på om det kanske hjälper om man lägger ut pemslangen redan idag så den är hyfsat rak när man ska ner med den i röret och sedan lyckas få bort röret med silen kvar?

11. M

Mardigan

Medlem
    Såg nu att den pump du har kanske är i klenaste laget. 0,28 kw känns rätt klent, men är det så att den ger 140 minutliter vid en meters lyft så kan det funka. Läser jag skylten rätt så ger den 10 minutliter vid 6m lyft. Bara pumpen klarar av att trycka vatten över toppen när man börjar. Det blir negativ lyfthöjd när man väl börjat spola (hävert).

• Laddar…
  12. U
    Medlem · 434 inlägg
    Är bara att testa..:geek:
    Kunde inte riktigt tolka skylten själv och hittar ingen info på nätet.
    Var den jag hade i gömmorna och funkar inte den får jag väll hyra en ”kralligare” i stället..

13. M

Mardigan

Medlem
    Ja dra ut pemslangen idag. Du kan till och med göra silen då du vet dina förutsättningar. Gör silen så att den har minst 1 m vatten över sig. Alltså vattenförande lager - 1m lång.
    När vi lyfter upp spolröret så håller vi ner slangen i början när man lyfter, sen brukar den stanna kvar.
    Jag kan få lite panik på bångstyriga pemslangar:mad: så jag har till och med lyxat med pemrör några gånger, då är den rak från början.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · 3 411 inlägg
    Snyggt! Det gick fort. Hur fixade du förlängningen?

15. D
    Husägare · Kristianstad · 66 inlägg

droidekas

Husägare
    Mycket enkelt.
    Köpte två stycken profilrör på vardera 2m, ett 25x25 och ett 30x30.
    Kapade dom på mitten, in med 25:an i 30:an med 10cm instick, svetsade ihop och borrade hål i ändarna.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.