Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Rörspetsbrunn

1. I
    Medlem · 335 inlägg
    Hur långt ner är du?

2. B
    Medlem · 82 inlägg

Bl0mman

Medlem
    12,5 m rör, ca 13 m djupt från marknivå. Tryckte ner det en bit i foderröret därav ca 13 m.

3. I
    Medlem · 335 inlägg
    Vad är ditt "problem"? Kortfattat? Sorry att jag inte orkar läsa dina inlägg :D

• Laddar…
  4. B
    Medlem · 82 inlägg

Bl0mman

Medlem
    Tillrinningen är inte tillräckligt bra där jag är nu. En del finare fraktioner (ler/silt) som inte släpper fram vattnet tillräckligt snabbt. Det började med mest lera vid 5m. Vid 6 m då slutade jag med borren för att fortsätta med gruspumpen. Har vatten vid 5 m, sen har materialet varit finna fraktioner ner till detta (13m) djupet. Men tyckte mig att fraktionerna ändrade karraktär något mot slutet så bara att fortsätta ner...

Redigerat 15 aug 2021 15:18
    • Laddar…
  5. U
    Medlem · 434 inlägg
    Får erkänna mig besegrad av leran för detta året iaf. Kom ner ytterligare 20 cm och ”gängpaj” på 2 filterrör på några timmar slit så får ge upp och testa ngt annat. Behöver ju ner ytterligare minst 4-5 m men troligen ännu längre för att få brunnen att fungera så tar en paus ifrån detta projektet och testar att slå ner en silspets istället. Ger den vad jag behöver/vill ha så nöjer jag mig med den men om den producerar för lite så kanske jag kan komma neråt nästa år. Fick ju ner 2 meter ganska enkelt när hålet fått gona ett tag så tänker att det finns möjlighet att göra om äventyret.
    Som sagt blir det nu en spets så får åka till Rinkaby rör i morgon och shoppa lite. Återkommer under kvällen med lite funderingar och frågor. :geek:

6. B
    Medlem · 82 inlägg

Bl0mman

Medlem
    Får hoppas du når fram på det ena eller andra sättet.:)

• Laddar…
  7. D
    Husägare · Kristianstad · 66 inlägg

droidekas

Husägare
    Då var det min tur att ge mig in i leken.

Trots vi bor bara några kilometer från Sveriges lägsta punkt så har jag nu "bånnat" mitt 6m jordborr utan att nå grundvatten. Fraktionen har varit fin sand med små stenar i. Väldigt lättborrat förutom enstaka gånger jag stött på några stenar i knytnäves storlek men som jag fått upp till slut med borren.

Jag glädjer mig åt att veta att källaren står torrt och dottern är lycklig över en rejäl påfyllning i sandlådan.

Frågan är hur jag går vidare? Är det lönt att fortsätta i samma hål?
    SGU säger medelhög genomsläpplighet i jordlagren och ovanligt goda uttagsmöjligheter i kalkberget. Det ska vara 10-20m ner till berg. Grannen över gatan har en rörspets på 17-18m.

Om jag ska fortsätta: Är det någon i Kristianstadstrakten som har förlängningar till Erdbohrers 30x30 borr att låna ut?

@upa Jag får för mig att vi bor i samma by. Hur långt hade du till grundvatten?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210815_152428.jpg

20210815_152907.jpg

8. B
    Medlem · 82 inlägg

Bl0mman

Medlem
    Trevligt. Vet du vilket djup vattnet börjar på? Tänker om grannen vet kanske? Eller om det finns andra brunnar i närheten.

• Laddar…
  9. U
    Medlem · 434 inlägg
    Dina fraktioner ser bra ut (även om man inte vill ha de mest finkorniga) så bara hoppas att det håller i sig. (y)
    Ditt grundvatten lär inte finnas högre upp någonstans på tomten om du inte har en väldigt stor eller mkt kuperat tomt så så länge du inte stöter på ”patrull” och är nöjd med placeringen så är det inte lönt att flytta av den anledningen.
    Jag kör med ”blårörsborr” så har inga 30x30 att låna ut. Om det är till hjälp så finns det till att borra 8 meter + borret som är 1 meter men då är borret bara 10 mm.
    Jag bor i Viby och har 1,9 meter till grundvattnet.

10. T
    Medlem · 3 411 inlägg
    @droidekas

Kul med fler. Har du kikat efter brunnar i närheten på SGU? Vissa har rapporterat när grundvattnet börjar.

• Laddar…
  11. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 2 033 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Vill du visa borret? Hur har du satt ihop det för att få 8m, svetsat eller någon lösning där du gängar på allt eftersom?

12. M
    Medlem · halland · 320 inlägg

Mardigan

Medlem
    Våga prova att spola ner. Har du väl grejer att spola med så är det så enkelt och billigt att köra ner några silar till för att öka flödet. Biltemas största bensindrivna pump som ger 600 minutliter kostar 2100kr. Sen behöver man iofs lite slang, kopplingar och avloppsrör. En silspets kommer säkert gå på 2000kr. 2st blir dubbelt så dyrt. Ska jag ha ner en sil till kostar det mig 6m pemslang, 1kvm markduk och lite ståltråd så typ en hundring.

• Laddar…
  13. U
    Medlem · 434 inlägg
    Absolut!(y)
    Ett ganska ”osexigt” men funktionellt system.
    Här på första bilden syns det ”vanliga” 100mm borret samt ”lerfräsen”.
    89502B97-63DC-476E-BA09-C6BD03721A1D.jpeg

Pp andra bilde syns det lite tydligare att jag svetsat på en muff på borret samt gängat på en muff på lerfräsen som är ett vanligt blårör jag kapat längs med och sedan ”moddat” med slägga för att få till en ”knivegg” i samma diameter som filterröret och sedan helt enkelt satt en skruv i ändan för att hålla ihop den.
    DFAF00A1-A73D-4EBB-B840-BB393EE3FF76.jpeg

På tredje bilden ser man ett rör som jag svetsat på en bult i ena ändan för att kunna koppla på och köra med betongvispen ovan,
    När man borrar i trögare fraktioner eller när man ska ner till grundvattnet är det enklare att skruva manuellt och det handtaget ser man bredvid samt bredvid det ett ”förlängningsrör” som man såklart behöver så mång meter ner man skall.
    90313A0B-92ED-48C4-AD52-8C260303E64B.jpeg

Här på nästa bild ser man tydligare bulten man kopplar till vispen. (Syns oxå mkt bättre vilka grymma ”svetsarskills” man besitter när man är stressad..):crysmile:
    81DF3D6B-CED8-4079-ACD0-53C77A42F412.jpeg

På sista bilden ser man lite tydligare att det sitter en enkel T-koppling för att skapa det manuella handtaget samt en pågängad muff på ett av förlängningsrören.
    DDE81BE6-3FFE-43D9-83BD-F077246311FC.jpeg

Jag valde för enkelhetens skull att ha alla delar i 1 meterslängder för att på så vis kunna hålla reda på hur djupt jag är och kunna lägga till eller ta bort en meter efter behov.
    En nackdel med att man gängar hop det är att det inte finns något som ”låser” rören så man får se till att bara rotera borren på ”rätt” håll så man inte gängar av nere i brunnen. Har inte varit några problem för mig men varit noga med att tänka mig för.
    En fördel är att man enkelt och billigt kan köpa en extra meter efter behov. 1 meter 20R som är kapad och gängad i båda ändar kostar en femtilapp och en muff 11 kronor på Rinkaby rör om jag minns rätt

• Laddar…
  14. U
    Medlem · 434 inlägg
    Mitt största problem med att spola ner är mängden vatten som kommer att behövas. I början på sommaren slängde jag en ”barnpool” som skulle kunnat funka men har nu som mest en murarbalja så det blir en massa inköp för att komma igång med den möjligheten känns det som och eftersom jag har jordborr samt hejare blir enklare och billigare att banka ner en spets..?

15. M
    Medlem · halland · 320 inlägg

Mardigan

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.