Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Rörspetsbrunn

1. M
    Medlem · halland · 320 inlägg

Mardigan

Medlem
    Härligt med framdrift och täta uppdateringar (y)

2. T
    Medlem · 3 411 inlägg
    Ok. Jo du behöver mer rör :) Annars får du ju inte ner dina 3 meter filter under vattnet.

3. M

Mardigan

Medlem
    Själv sätter ryggen stopp för bevattningsframdriften. Men allt är kopplat på denna gräsplätt och en del är nergrävt. Riktigt nöjd med pumpen än så länge, första slingan kräver nästan 30 minutliter men tryck efter pump går inte lägre än 4,2 bar.
    Logga in för att se filmer.

4. T
    Medlem · 3 411 inlägg
    Snyggt! De är förjävla bra dessa MProtator. Pedrello är inte fyskam heller!

5. D
    Medlem · 16 inlägg

Danne17

Medlem
    Är tydligen pinnmo (bottenmorän) som jag kämpar med. Ska ge ett försök att slå ner en spets i helgen. Går inte det får kompisen komma med grävmaskinen och se hur långt ner han kommer.

6. M

Mardigan

Medlem
    Ja det låter som nåt i hästväg när det tar 20 timmar att komma ner 3,8m med ett jordborr.
    Iaf om man jämför med grundsuterängs framfart i morse. Kan det finnas något lättare under bottenmoränen?

7. D
    Medlem · 16 inlägg

Danne17

Medlem
    Jag hoppas verkligen det.

8. G
    Medlem · Norrbotten · 83 inlägg

Grundsuteräng

Medlem
    Vatten hittat mellan 5 meter och 5.20 när jag borrar kommer jag ner till 5.40 och det går segt som bara den att få upp när jag sen ska borra nästa gång så är nivån 5 meter.Väggen har kolapsat och jag kan trycka ner borren till 5.40 och den har fyllt spiralerna(y)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210708_102747.jpg

9. T
    Medlem · 3 411 inlägg
    Snyggt. Du måste nu borra i ett foderör eller kiespumpa/plunscha i brunnsröret beroende på fraktion.
    Det bästa vore nog att ha en mindre borr som får plats i brunnsröret och borra i det om det är lera.
    Oavsett som du märker kommer det bara kollapsa om inte någon av ovan metod används.
    Spännande!

10. G

Grundsuteräng

Medlem
    Har nu 3 meter filterrör och 2 meter släta rör plus 50 cm sumprör och 50 cm till stupstocken håller på att loda in för gruspumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210708_144940.jpg

11. T
    Medlem · 3 411 inlägg
    Seriös ställning. Ser bra ut. Hoppas det går undan och problemfritt nu!

12. G

Grundsuteräng

Medlem
    Hoppas det också,förbereder allt för att köra på i morgon det regnar och åskar ,inte så kul att jobba ute .

• Laddar…
  13. I
    Medlem · 335 inlägg
    Jag övergav mitt förra hål eftersom det blev litta snitt.

Jag har borrat ner 2 meter i ett nytt hål ca 5 meter längre bort på samma vattenådra som moder natur har givit mig till skänks.

Även här är det små stenar på 4-6 cm som bråkar med mig på vägen ner. Jag har ändrat taktik lite, så jag försöker satsa på att få upp stenarna med borren istället för att köra förbi dem med risk för att detta hål också blir. Eftersom jag är bäst fungerade min taktik än så länge utmärkt.

Det är något som känns positivt med att det är liten sten och jävelskap på väg ner (masochist?) - en annorlunda känsla.

14. G

Grundsuteräng

Medlem
    Har kört ett par timmar i dag med gruspumpen har ingen vinch med en stark son som hjälper mig(y)Har nu bara 1.20 m kvar som ska ner om pumpkopplingarna ska passa,eventuellt så kan jag gräva ner lite kring pumpen om det skulle behövas.Har kört med trädgårdsplattor på ca 180kg och ibland min egen vikt .

15. F
    Medlem · Stockholm · 3 inlägg

fixarjonas

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.