Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Rörspetsbrunn

1. A
    Anonym

Japp de fick jag med börja göra men vill titta på den fyrkantaförlängningarna, minns inte hur dom såg ut. Tror det va snabbkoppling med för att dela

• Laddar…
  2. I
    Medlem · 335 inlägg
    Jag tänkte också på det, om man ska ta ner borren lite åt gången och montera efterhand.

8 meter är sjukt svajigt :D.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · halland · 320 inlägg

Mardigan

Medlem
  4. M
    Medlem · halland · 320 inlägg

Mardigan

Medlem
  5. N
    Medlem · V Götaland · 160 inlägg

norfre

Medlem
    En tanke som slagit mig; skulle man inte kunna effektivisera arbetet med diverse hyresmaskiner från Ramirent/Cramo?

Till exempel en diafragmapump istället för kiespump och en Cobra med förlängare för att luckra upp i botten?

Är det någon som testat?

6. I
    Medlem · 335 inlägg
    Var ute igår igen. Varvade att spruta med Gardena slang och använda Kiespumpen. Gick lättare igår, kom nog ner typ 40-50 cm. Så typ 8,20 ner nu.

Det mest positiva under kvällen var vad som fanns i Kiespumpen när jag drog upp han. Se bifogat :DDDDD.

7. M
    Medlem · Skåne · 1 905 inlägg
    Innebär det att du är under leran nu ?

8. A
    Anonym

Ser ut som du är igenom leran :), får man fråga vilket djup leran började på?

9. I
    Medlem · 335 inlägg
    Leran började i princip på 2,5 - 3 meters djup.

@mortimer - man får ju fan hoppas på det .D:D.

Jag vet inte vad som väntar nu... men antar att jag måste ner 3-4 meter till iaf eftersom mina 4 nedersta rör är slits, slät, slits, slits.

10. A
    Anonym

5 meter lera då om du är igenom, respekt.

• Laddar…
  11. I
    Medlem · 335 inlägg
    Tack, håll tummarna :)

• Laddar…
  12. T
    Medlem · 3 411 inlägg
    Snyggt! Ah det är fan bra jobbat.
    Hoppas det går "enkelt" nu.

13. K
    Medlem · skåne · 80 inlägg

killernils

Medlem
    Passar på att fråga då jag med är sugen på en sådan pump! Vet du vad mer som behövs? Motorskydd/Trycktank/tryckvakt och dylikt?
    Det bästa hade ju varit om pumpen själv kände av när man öppna kranen och då satte igång, tänker jag!

Med vänlig hälsning, H

14. M
    Medlem · Skåne · 1 905 inlägg
    @killernils beror ju på vad du har för möjlighet till vattenuttag o hur du avser använda pumpen, t.ex sprinkler

15. K
    Medlem · skåne · 80 inlägg

killernils

Medlem
    @mortimer, tack! SGU säger Isälvssediment sand och postglacial sand, hög genomsläpplighet, över 125L/s. Så förutsättningarna bör vara goda. Vartannan gubbe i bygden har spett sedan förr med :)

Jag tänker använda det dels för en slinga med framtida sprinklers. Det är inte en så stor trädgård, 160m2, så ett par spridare bör räcka, Men har inte räknar mer än så i detta laget, vill se till att jag har en fungerande brunn först.
    Utöver det så vill jag fästa en utkastare för att kunna ta ut vatten till andra behov, vattenkanna etc.

Är det till hjälp? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.