716 236 läst · 6 100 svar
716k läst
6,1k svar
Rörspetsbrunn
Det ska jag nog kunna leta upp!M Mardigan skrev:Är det inte större sten än så där så behövs nog ingen stenfångare.
Har du tillgång till två domkrafter så behöver du inte plocka bort vikterna när du lyfter, du sätter bara en på varje sida om röret och lyfter i stupstocken. Då kan man jucka lite upp och ner och köra med kiespumpen mellan varven. Det borde göra att stenar letar sig in i röret som kiespumpen kan plocka upp.
Får knappt med mig något upp i pumpen nu. Dock lite små sten och några lerklumpar… så anar att jag har nått lite lera och det är därför jag nu står still!
Sänker jag ner lodsnöret så är jag nån decimeter djupare än rören nu med!
Har du nått lera så hade jag provpumpat och bett till gudarna att man är nöjd med flödet.K killernils skrev:
Jag vill inte skrämma dig för mycket men man får vara beredd på att parterapi kan krävas om man ska igenom tjocka lerlager
Har du mindre borr att borra i röret med?
Om det är lera på gång med okänd tjocklek så skulle jag provpumpa brunnen och ta ett beslut efter det.
När jag hade lera i ett av mina hål så tog jag ett armeringsjärn och stack ner så djupt jag kunde.
Jag kände hasljud i järnet att det kanske vara bara 1 meter med lera sen sand igen. Så jag valde att borra vidare. Och mycket riktigt så var det sand efter leran.
Om det är lera på gång med okänd tjocklek så skulle jag provpumpa brunnen och ta ett beslut efter det.
När jag hade lera i ett av mina hål så tog jag ett armeringsjärn och stack ner så djupt jag kunde.
Jag kände hasljud i järnet att det kanske vara bara 1 meter med lera sen sand igen. Så jag valde att borra vidare. Och mycket riktigt så var det sand efter leran.
Jag skall med provtrycka ett järn och se! Störigt då SGU inte ger indikationer på lera.TotalControl skrev:
Har du mindre borr att borra i röret med?
Inget borr, något tips på vart man kan köpa ett lämpligt? måste ju nå ner en fem meter ca.
Retirerar för dagen, andra planer stör!
Mata ner ett 6m galvat 38mm rör och kände mig för.
Status:
Lera på 4.7m djup. Känner ingen sten.
2,25m filter under vatten av tot 3m.
Mata ner ett 6m galvat 38mm rör och kände mig för.
Status:
Lera på 4.7m djup. Känner ingen sten.
2,25m filter under vatten av tot 3m.
Jag förstår inte riktigt jordlager följden.
0-2.3 meter sand
2.3 - 5.05 meter grundvatten/sand/filter/sump (2.3+0.5sump+2.25filter)
Du har borrat 30 cm i leran redan?
Fick du hum om hur djup leran kan vara?
0-2.3 meter sand
2.3 - 5.05 meter grundvatten/sand/filter/sump (2.3+0.5sump+2.25filter)
Du har borrat 30 cm i leran redan?
Fick du hum om hur djup leran kan vara?
Skriver under.M Mardigan skrev:
Killernils. Jag borrade ner till ca 8,5 m djup och fick samma konstiga stopp som du. Hade precis tagit mig förbi 5 meter lera. Fick dra upp allting igen. Sumpen kom inte med upp och gängan på sista filterröret sönder. Hade ca 700 kg på Stupstocken.
Kanske var jag som räkna lite fel innan.TotalControl skrev:
Men:
0-2.3m torr sand.
2.3-4.7m vatten/sand.
4.7-xm lera/sand/sten
,och jag har 0.5sump+3filter+2släta. Varav 80cm av det sista släta är ovan mark.
Jag får kontrollmäta nivåerna imorrn. Kan vara att det galvade teströret sjönk ner i leran en bit.
Kände du om du kom igenom leran med galvade röret? Man brukar kunna känna det med armeringsjärn iallafall.
Ok. Jag skulle testa att provpumpa. Om du är nöjd med flödet och tillrining så skulle jag nog avsluta.
Dock är det bra att känna till att lerlagret verkar inte så djup? Lera är ju lite svår att kiespumpa upp. Du skulle behöva borra i röret med en mindre borr isf.
Det ska iofs gå att använda kiespumpen som plunscher om man tar bort kolven. Då går det nog att få upp lera också om man luckra upp det.
Det skulle jag göra om det visar sig att befintligt djup inte räcker till.
Dock är det bra att känna till att lerlagret verkar inte så djup? Lera är ju lite svår att kiespumpa upp. Du skulle behöva borra i röret med en mindre borr isf.
Det ska iofs gå att använda kiespumpen som plunscher om man tar bort kolven. Då går det nog att få upp lera också om man luckra upp det.
Det skulle jag göra om det visar sig att befintligt djup inte räcker till.
Prova att köra ner trädgårdsslangen och spola (sätt fast ett rör/armeringsjärn som är 1m så inte spolmunstycket viker sig och åker utanför röret och fastnar).K killernils skrev:
Sug samtidigt med en pump (med bottensil/filter) så får du upp mycket av den fina sanden/leran och rören kan åka ner.
Någon som behöver ett jordborr? Jag har ett att sälja 4m långt och 145mm diameter. Använt 1 gång till en lyckad brunn. Har även 2st 1fas pumpar till salu. Nordöstra Skåne
Då har man varit på det igen. Långt mellan gångerna nu trots semester men där är ju annat som måste göras också 
Hade ju lite problem sist då jag inte hade riktigt koll på hur många rör jag hade kört ner samt att djupet inte stämde med antal rör. Nu har jag kommit fram till att jag borde ha 11 m rör (filterrör, sump och till stupstock ej inräknat)
Efter kvällens insats är alla rören nere, vilket betyder att jag ska ha ett djup på 14,5 m (11 m + 3 m filter + 0,5 sump). Jag har dock "bara" 14 m så det måste ju pumpas rent 0,5 m. Jag tänkte också köra ner rören ca 30 cm under mark för att kunna göra avslutet där.
Så... 14,8 m till botten. Vatten på mellan 7-7,5 m ger en vattenpelare på 7,3-7,8 m. Då har jag 3,8-4,3 m vatten ovan översta filtret.
?
Tyvärr så fortsatte inte den fina fraktionen jag hade sist utan det är sand igen
Ska köpa nån biltema-pump för att provpumpa tänkte jag, men räknar inte med att hinna i veckan
Hade ju lite problem sist då jag inte hade riktigt koll på hur många rör jag hade kört ner samt att djupet inte stämde med antal rör. Nu har jag kommit fram till att jag borde ha 11 m rör (filterrör, sump och till stupstock ej inräknat)
Efter kvällens insats är alla rören nere, vilket betyder att jag ska ha ett djup på 14,5 m (11 m + 3 m filter + 0,5 sump). Jag har dock "bara" 14 m så det måste ju pumpas rent 0,5 m. Jag tänkte också köra ner rören ca 30 cm under mark för att kunna göra avslutet där.
Så... 14,8 m till botten. Vatten på mellan 7-7,5 m ger en vattenpelare på 7,3-7,8 m. Då har jag 3,8-4,3 m vatten ovan översta filtret.
Tyvärr så fortsatte inte den fina fraktionen jag hade sist utan det är sand igen
Ska köpa nån biltema-pump för att provpumpa tänkte jag, men räknar inte med att hinna i veckan