Byggahus.se

Rörspetsbrunn, kan ej lyfta vattnet

3k läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag bor i norra Skåne och har på min tomt vilket jag tror är en rörspetsbrunn.
    Min tanke var att jag skulle använda denna för exempelvis bevattning etc.
    Problemet jag har är att jag inte kan få pumpen att lyfta vattnet.

Vi bor i ett område där grundvattnet ligger på ca 3-4 meter och ska även vara ganska rikt på det.

Jag har försökt att mäta rörets totala längd och den är ca 7 meter.
    Vatten verkar finnas i röret ca 3,5 meter ner i röret från markytan.
    Försöker jag att fylla röret manuellt genom att spola ner vatten från rörets toppen så försvinner det lika snabbt.
    Mäter jag sedan vattenytan så är den fortfarande på ca 3,5 meter ner.

Som jag förstått så behöver jag fylla röret med vattnet så pumpen kan få tag i resterande vatten men det går ju inte.
    Hur gör man istället?
    Har även fyllt pumpen med vatten innan jag startat igång den...

Spetsröret verkar hålla tätt också för när pumpen gått ett tag och jag sedan öppnar skruven på toppen så suger den in luft.

Har ni några tips på hur jag får vattnet att stanna i röret så pumpen kan få tag i det?
    Eller ska man göra på annat sätt?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0280.jpg

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Ska det inte vara en separat sugslang, med backventil i änden, som förs ner i "brunnsröret" ?

Sök på "rörspetsbrunn" här på forat, så får du ett antal trådar att läsa.

3. S
    Medlem · Nivå 12
    det har ju egentligen ingen betydelse om du nu skulle lyckas få vattenpelare så pumpen tar vatten. Nästa gång du stänger av den så rinner det ju troligen ner igen och du får börja om varenda gång. Har man en dylik "brunn" så lär man ju nästan ha så grovt rör att man får ner pem slang och kan ha en bottenventil med sil och backventil för att det ska fungera.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Tanken har slagit mig men eftersom röret invändigt är ca 27mm är det svårt att få ner en bottenventil då det inte finns så små, eller?
    Alternativt som du säger att man bara har en backventil och möjligtvis filter uppe men det kanske inte behövs om det bara är till för bevattning.
    En 16 PEM slang med backventil kanske passar med det är kanske för klent?

5. A
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker ju att vattnet borde stanna då jag har en backventil i rörkopplingen.
    Öppnar jag skruven på toppen så hör jag att den suger in luft...

6. C
    Medlem · Nivå 14
    Du ska skruva åt pluggen i toppen på T-delen ordentligt med lin, så den är tät. Mkt viktigt!

Mässingdelen mellan pump och T är en backventil, vars syfte är att se till att vattnet inte rinner ned i spetsen efter att det är uppsugt till pumpen.

Din pump är av den självluftande typen, om man fyller hela pumphuset med vatten via den lilla gröna pluggen som sitter till vänster om gardenakopplingen på toppen.

När du startar pumpen kan du hålla en tumme för gardenakopplingen, och försiktigt släppa ut luft, långsamt.
    Pumpen kommer bygga ett internttryck med vattenet som finns i pumphuset, som drar ut luften ut spetsen, och därmed fyller den (om pluggen är tät).
    När det kommer mycket vatten kan du ansluta en slang och låta den spola.

Spetsen behöver ingen sugslang, den ska man ansluta en pump till direkt..

edit:
    Jag ser gängtejp på bilden. Det kommer inte fungera på så grova kopplingar. Det är mkt svårt att få dessa täta med tejp.
    Köp lin om du inte har det hemma, det är mkt enklare att täta med, och det håller tätt över tid.

7. roland53
    Medlem Nivå 13
    Corres råd är korrekta, jag skulle bara vilja tillägga att en backventil fungerar bättre i "stående" position än i "liggande" position.
    Men som sagt det måste vara helt lufttätt på sugsidan.

8. A
    Medlem Nivå 1
    Liten uppdatering:

Jag gjorde som corre skrev dvs skruvade fast pluggen, fyllde pumpen med vatten och startade den.
    Lät luft sippra ut men även vatten, stannade pumpen och fyllde på mera vatten och startade igen.
    Denna procedur gjorde jag några gånger och till slut som kom vattnet :)
    Nu kör pumpen på ca 3 bar med två vattenspridare inkopplade.

Jag trodde ju att det räckte att fylla pumpen pumpen med vatten en gång och starta pumpen så skulle den tillslut suga upp vattnet.
    Man lär sig något varje dag :)

Tack för info och hjälp!

• Laddar…