Byggahus.se

Rörskarvar+vägg+våtrum

1. A
    Medlem Nivå 4
    Går i planering av att göra om åbäket till badrum.
    I dagsläget sitter en inspektionslucka på en vägg med ett litet ormbo av både tappvatten, radiatorkrets, ventilation och avlopp.

Jag har börjat skumma igenom både säker vatten och GVK, kan det gå att tillfredsst'lla försäkringsbolagen på något vis här?
    Jag tänker på en helvetisk massa skarvar i vägg. Verkar svårt att bygga in någon tätad inspektionslucka. Samt att jag gärna hade petat in ett badkar men tror inte på någon bra lösning där en tänkbar inspektionslucka inte skulle hamna inom en meter ifrån den.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    photo(1).JPG

2. A
    Medlem Nivå 4
    Och när jag säger "går" önskar jag att det helst inte ska innefatta att riva en god oortion av huset och bygga upp det igen ;)

3. YamBo
    Medlem Nivå 1
    Dra kv vv genom vägg, dra synligt fkr på vägg, eller dra kv vv till tvättställ, gör en synlig fördelning dra dolt i vägg med pex.
    Skriv en avvikelse, samt foto på dolda skarvar.

4. A
    Medlem Nivå 4
    Ja tanken var ju att på något bra sätt dra ut ur väggen men kan jag verkligen komma ifrån väggskarvarna genom foto och avvikelse?
    Jag hade gärna flyttat in väggen så att T-stycken hamnade utanför men det utrymmet finns inte.

5. YamBo
    Medlem Nivå 1
    Man kan inte begära att du ska dra om allt vatten, i en befintlig kåk.Du kan även komplettera med en provtryckning.

6. M
    Medlem · Nivå 10
    Vattentsäker botten i skåpet, läckageindikering ut i badrummet, inspektionslucka så du löser det med lämpligt avstånd till vattenstänk, lite dokumentation på det och sen rocka på

Du renoverar i ett gammalt hus, utgå från det du har, se möjligheterna men hindras inte av att du inte uppnår nybyggnationskrsv

7. A
    Medlem Nivå 4
    Tacksam för positiva svar. När ni säger att ,man kan köra på det är det den här formuleringen från BBV som är grund till detta?

"Särskilt vid renovering kan dock situationer uppstå då generella
    regler inte alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar
    måste skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen."?

Tycker våtrumsreglerna känns överdrivna men man vill ju helst inte att någon vid framtida försäljning ska hävda att badrummet är en risk eller gnälla på det.

8. T
    Medlem · Nivå 16
    På bilden ser det som att T-styckena leder till oanvända rörstumpar. Kan de tas bort? Då kan du i princip leder prisolerna utanför väggen och skarva de där med en liten iläggsbit rör. Men om det blir snyggt?
    Jag såg sådana infällnadslådor för minishuntar för golvvärme. Kan ju vara svårt att få in dem runt ditt ormbo men om bara bottenstycket av lådan och en bit av sidostyckena är intakt då borde ju funktionen vara säkerställd.
    Annars hjåller jag med myrstack.

9. A
    Medlem Nivå 4
    Sedär, då lärde man sig vad prisolrör är för nånting.
    De oanvända kopparrörstumparna är blindade uppåt. Men det är neråt är själva stamledningen på vattnet om jag förstått allting rätt, men det ska jag kolla på en gång till.
    Om man nu gör en rörgenomföring ut genom väggen, som hamnar nära ett badkar (zon1). Är det då bättre att sen göra en inspektionslucka ifrån andra sidan av väggen (angränsande rum)?
    Skulle vara lite meckigare att komma åt ifall någonting hände men å andra sidan får man bara rörgenomföringar (som väl är hyfsat täta) i tätskiktet?