Byggahus.se

Rörmokarna har spridit asbest i huset: kan jag kräva sanering?

25k läst  113 svar

1. halper
    Husägare Nivå 5
    Hej! Just som badrumsrenoveringen lider mot sitt slut så upptäcker jag på lördagens morgon att rörmokaren som varit här på torsdagen lämnat efter sig ett orange-beige-gult puder. Varningsklockorna klämtar när jag tittar upp och ser att han kopplat in vattnet till badrummet ovanför precis i en gammal böj, som nu är borta. Jag tar så försiktigt jag kan ett prov på pudret nedanför arbetsområdet och ett lite längre bort på golvet. Idag kör jag till Stockholm och några timmar senare är analysen klar: positiv.

När vi började arbetet så anlitade jag en byggare som i sin tur anlitade den lokala rörfirman. Under de första dagarna pratade vi mycket om vad och hur arbetet skulle göras, och jag påpekade då direkt att det kunde finnas asbest i olika former kring rören. Rörmokaren klämde på en böj och sa: ”ja, det här är asbest”. I torsdags var det en annan kille från rörfirman här. Ung, trevlig och uppenbarligen(?) omedveten om asbest. Tydligen hade han inte fått någon information från sina kollegor, eller så kanske han inte tyckte det var någon grej? Alternativt, som sagts i en annan tråd, har han helt enkelt ingen aning om var asbest kan förkomma. Han skar i alla fall upp isoleringen, bar ut den någonstans och svabbade/sopade hjälpligt upp.

Nu när jag fick provsvaret ringde jag omedelbart till rörfirman och pratade med chefen. Det tycker jag är rätt sak att göra oavsett vad jag har för ansvar. De kan naturligtvis inte fortsätta jobba där, vare sig de vill eller inte. Till min förtvivlan, men ärligt talat inte förvåning, säger chefen: ”ja klart man ska ha respekt för asbest men …”.

Jag påtalar då att AV är rätt tydliga: vet de om att det finns asbest kan de inte stå där och jobba. Han säger motvilligt och muntligt att jag kan ringa exempelvis OCAB och så ”får vi se hur vi löser det”.

Nu har dammet, i viss grad, spritts till resten av huset. Gjort är gjort osv, men naturligtvis behöver det städas upp. Det som oroar mig nu är att rörfirman kommer att sätta sig på tvären och säga att de inte kommer stå för det. Min enkla fråga: kan jag kräva att de bekostar sanering och andra kostnader? Pulvret har delvis hamnat i torktumlaren … Om ”nja”, vilka faktorer spelar in?

Jag är inte ute efter att ”sätta dit” dem. Jag vill bara helst att min fyraåring inte i onödan ska behöva utsättas för amosit, och jag vill att de ska betala alla kostnader eftersom de (1) borde ha vetat, (2) borde ha sett/förstått, (3) borde ha omedelbart stoppat arbetet och (4) borde ha omedelbart informerat mig, innan de – och vi – under två dagar traskade runt i hela huset.

Jag vet inte ens vem som kan ha svar, så tar tacksamt emot välinformerade ståndpunkter!

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Lite Off Topic. så kan vi börja med att konstatera att risken för dig och din familj är i princip obefintlig. Icke desto mindre så skall man inte i onödan utsätta sig.

Det man kan göra i nuläget är att våttorka upp dammet. Det finns visserligen dammsugarfilter som tar asbest damm, men luftströmmarna virvlar upp damm. Och sedan torka alla ytor man kan komma åt. Det som sedan ev. finns kvar ex. i torktumlaren får man bortse ifrån.

För att sätta lite perspektiv på det så ger en enstaka stor exponering kanske samma exponering som några dagas normalt leverne. Det finns asbest i all luft. De som har drabbats av asbestrelaterade sjukdomar har arbetat åratal i extrem exponering. Typ stått dag ut och dag in och sågat i eternit helt utan skyddsutrustning på någon fabrik.

Men sedan finns det enstaka fall som inte kunnat förklaras på det viset, så helt ofarligt är det inte, men då pratar vi om något enstaka fall i en population på typ. 100 miljoner.

Den där rörmockaren, även om han skulle upprepa det där misstaget regelbundet, så löper inte han heller någon större risk, men då börjar man kanske hamna på en mätbar risknivå.

3. H
    Medlem · Nivå 19
    Fakturerar rörmockaren direkt till dig eller genom byggaren?

Är byggaren Generalentreprenör är det byggarens ansvar oaktat vem som gjorde misstaget.

Är det så att du anlitar rörmockaren direkt, delad entreprenad, gäller lite andra regler men tror ändå att då det gäller dig som privatperson att ansvaret faller på rörmockaren.

Men att få någon att betala oavsett detta kan bli en lång juridisk process om ingen tar på sig det frivilligt eller ni kan få till stånd en förlikning. Detta kan nog ligga inom ramarna för din hemförsäkring som kan täcka eventuella juridiska kostnader, så detta bör du kolla upp.

4. halper
    Husägare Nivå 5
    Hej hempularen, jag uppskattar ditt svar. Jag är helt på det klara med att, med största sannolikhet, så kommer alla familjemedlemmars dödsorsaker till slut – och förhoppningsvis om väldigt länge – visa sig vara något helt annat (i mitt fall antagligen chokladförgiftning). Det jag vill förstå är om jag kan kräva att rörfirman betalar för saneringen av tvättstugan. Att jag inte vill göra det själv beror förstås på att jag inte vill göra det värre, även om jag förstår att det även med stor sannolikhet inte skulle leda till någons ohälsa. (Jag är ledsen att jämförelsen alltid kommer upp, men om rörmokaren kommer hit med en cigarett i mungipan så tror jag inte att mitt barn skulle dö som en direkt följd av denna exponering, men jag skulle förstås ändå omedelbart be honom att släcka den. Det handlar ju om att minimera de där riskerna som är helt onödiga.)

Det finns många trådar med bra argument och både mer eller mindre välinformerade riskanalyser. Om vi bortser från det nu, och om vi utgår från vad jag förstår är Arbetsmiljöverkets riktlinjer, dvs att ingen arbetare nu i princip får vara här och arbeta eftersom de vet om vad som har hänt, då är min fråga återigen om jag kan kräva att de står för saneringen.

5. halper
    Husägare Nivå 5
    Jag kommer att få en faktura, dvs byggaren anlitar dessa som underentreprenörer – om jag förstår terminologin korrekt. Jag hoppas så klart att de kommer att säga att allt går bra, men jag vill också förstå mina rättigheter. Bra tips om hemförsäkringen: jag ska slå en pling och kolla rent allmänt vad som gäller!

6. T
    Medlem · Nivå 9
    Vad behöver saneras?
    Köp en ny torktumlare om du är orolig och försök få dom stå för kostnaden.
    Har ni städat noga så finns nog ingen mer sanering att göra.
    Eller har ni utrymt tvättstugan och spärrat dörren? :)

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Nivå 19
    Bra för då har du det bästa skyddet som finns. Beroende på vad ni avtalat innan så kan inte företagen bara avbryta arbetet utan måste fullfölja, annars blir detta även ett kontraktsbrott. Dock tror jag bara att du ringer din byggare och förklarar lugnt situationen och berättar vad du förväntar sig att dom gör. Så kan du se vad han säger. Förhoppningsvis fixar dom en sanering smidigt utan större påtryckningar.

Vill du ha övertag så kan du ju alltid fråga om olyckan (vilket det klassas som när man river asbest av misstag) är anmält till Arbetsmiljöverket?

8. halper
    Husägare Nivå 5
    Byggaren känner inte till det ännu. Jag försökte få tag på honom i morse utan att lyckas, så jag tänkte försöka igen nu i eftermiddag. Det var därför som jag, på eget bevåg, ringde rörfirman när jag fått provresultatet. Jag vill förstås inte göra något fel genom att kontakta fel parter, men jag skulle också gärna vilja få det fixat så fort som möjligt. Därför ringde jag nu OCAB, eftersom rörfirman sa att jag kunde göra det, och så "får vi se hur vi löser det".

Jag kan inte säga säkert, men min känsla är att rörfirman inte planerar att upprätta en anmälan om olycka till AV.

Jag ber om ursäkt för om jag var otydlig. Det är korrekt att det är tvättstugan. Den ligger rakt under badrummet och det är där som det gjorts lite rörarbete. Vi har städat resten av huset, men inte tvättstugan. Om jag förstår saken rätt så måste utrymmet städas på "rätt" sätt, och jag vet inte vad "rätt" sätt är. Detta är, återigen vad jag förstår, ett krav från AV och det är för att inte utsätta någon anställd på rörfirman, eller exempelvis oss som bor här, för några onödiga exponeringar. Vi har knappast den kunskapen.

------

Eftersom det är otroligt svårt att kvanifiera risken för en viss exponering (och jättesvårt att ens bedöma hur stor exponeringen är) så tror jag att det är bäst att vi inte går in på den diskussionen i denna tråd – det finns jättemånga sådana redan.

9. halper
    Husägare Nivå 5
    Trygg Hansa säger att det inte täcks av min villaförsäkring i alla fall. Det är väl kanske på något sätt rimligt. Det är ju inte jag som har rivit ner isoleringen.

10. M
    Medlem · Nivå 9
    Kontakta arbetsmiljöverket eller en firma som håller på med sanering och be om redas synpunkter och väg framåt.

Självklart har firman som gjort missen ansvaret att bekosta saneringen och ersättning av det som inte går att sanera. En seriös firma borde ha en försäkring som går in och hjälper med en viss del av kostnaden.

https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/fler-dor-av-asbest-an-i-jobbolyckor-6855595

• Laddar…
  11. halper
    Husägare Nivå 5
    Har pratat med OCAB idag. Ska ringa AV i morgon för att fråga om det är något jag som vanlig privatperson ska fundera på och/eller vad företaget är skyldigt att göra i detta fall.

• Laddar…
  12. J
    Medlem · Nivå 10
    ...om du byter torktumlare, vilket känns rimligt om den stått så mkt damm kommit in och den verkligen blåser runt damm... se till att destruera den så ingen annan får den i tron att den är ok... samma med dammsugare... I övrigt är det nog så att i alla äldre hus har det nån gång förekommit asbest damm...

13. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Det är ju framförallt personalen som jobbar med det som utsätts för risk om de gör likadant i fler badrum, så det är helt rätt att du tar tag idet. Givetvis är det inte du som ska betala för extrakostnaderna som uppstår på grund av att de utsätter sin personal för sådana här risker!
    Om de hade gjort rätt från början (personlig skyddsutrustning, fuktat, plastat in, försiktigt demonterat, gjort rent eller hur man nu gör) så hade det handlat om några hundralappar i extrakostnad. Mer än så ska det givetvis inte kosta dig.

14. halper
    Husägare Nivå 5
    Ja, absolut. Det har ju byggts en gång och då lär det ju ha sågats och skruvats och borrats i ventilationskanalerna (eternit) osv. Sedan finns det ju också bakgrundsnivåer av asbestfibrer som flyger runt. OCAB kommer i morgon och jag ska prata med dem om vad vi gör med inredningen i tvättstugan och även alla kläder som legat i delvis öppna tvättkorgar där inne.

Ja, hade de stoppat arbetet och sagt "vi måste kapa här och vi tror det är asbest", då är förstås provtagning och eventuell borttagning något jag hade stått för. Nu tycker jag dock att de har klantat sig rätt rejält och då tycker jag nog att det snarare blir så att det är de som ska betala. Att de sedan inte verkar se det som ett tillbud på arbetsplatsen är en annan sak och något jag har lite svårt för...

15. T
    Medlem Nivå 3
    När det gäller kläderna som blivit exponerade så fick jag beskedet av en av sveriges ledande experter på asbest att det räcker att vädra dem ordentligt. Kör du dem dessutom i tvättmaskinen skall det absolut inte vara någon fara, varken med kläderna eller maskinen.