21 465 läst · 108 svar
21k läst
108 svar
Rörmokarens ansvar
Tänk på totalsumman och var pragmatisk. Man skall inte tränga in folk i hörn. Han har gått ner 4t, vilket motsvarar cirka 22% plus att han sänkt priset med drygt 5%. Du vill bli av med moms för 25%. Chefen har ju på sitt eget sätt redan tillmötesgått dig och lite till! Det skall du väl vara nöjd med?L L.M.Olsson skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Ring och prata med ägare till firman beskriv vad som hänt, medela att du anser 15 h vara rimliga om det är din uträkning,Ägaren borde då ta reson, det rör sig inte om många timmar samt har de ju orsakat skada.
Om de vägrar, betala obestridit belopp och kräv ROT på det beloppet.
Då får firman driva ärendet vilket de troligen inte gör då timmarna är så få.
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Missade inlägg r 13,,
Betala obestritt belopp innan årsskiftet, är inbetalningen från din bank registrerad detta år har du rätt till ROT 2017. Dock måste firman skriva på ansökan att ROT-ärendet gäller för 2017.
Ta allt skriftligt med firman. Bestrid överskjutande belopp med hänvisning enligt ovan. Skriv tydligt att du "kräver" ROT för 2017 och om de inte utför ROT-administartionen korrekt står de för risken.
Om du har det skriftligt borde du ha god chans att slippa vara återbetalningskyldig för felaktig ROT-handtering
Betala obestritt belopp innan årsskiftet, är inbetalningen från din bank registrerad detta år har du rätt till ROT 2017. Dock måste firman skriva på ansökan att ROT-ärendet gäller för 2017.
Ta allt skriftligt med firman. Bestrid överskjutande belopp med hänvisning enligt ovan. Skriv tydligt att du "kräver" ROT för 2017 och om de inte utför ROT-administartionen korrekt står de för risken.
Om du har det skriftligt borde du ha god chans att slippa vara återbetalningskyldig för felaktig ROT-handtering
Till och börja med, bra att du stod på dig och gick dit för att diskutera sakligt och var trevlig. Synd att ni tröttnade på varandra...
Du fick om jag uppfattar dig rätt bortdragit 4 timmar, alltså resulterade det i 1 timme mindre än utsagt? Och chefen drog ner lite på priset, även om det faktiskt var fel angivet från början vilket ledde till högre timpris än utsagt? Det blev även ingen vattenskada?
Jag hade ändå accepterat det chefen dragit bort, då du dessutom hinner få ROT-avdraget ...
Hoppas jag uppfattat rätt.
Du fick om jag uppfattar dig rätt bortdragit 4 timmar, alltså resulterade det i 1 timme mindre än utsagt? Och chefen drog ner lite på priset, även om det faktiskt var fel angivet från början vilket ledde till högre timpris än utsagt? Det blev även ingen vattenskada?
Jag hade ändå accepterat det chefen dragit bort, då du dessutom hinner få ROT-avdraget ...
Oj, ett klassiskt exempel på "mycket vill ha mer". Sen finns det väl inga rörmokare som arbetar för 420+moms, det borde vem som helst förstå. 525+moms är dessutom lite i underkant för en rörmokare.
Svälj stoltheten och ring tillbaka och säg att du fick frispel, att du går med på ett prisavdrag på 4 timmar. Annars tycker jag gott att du kan betala fullt pris.
Svälj stoltheten och ring tillbaka och säg att du fick frispel, att du går med på ett prisavdrag på 4 timmar. Annars tycker jag gott att du kan betala fullt pris.
Fast de timmar han gått ner är ju de timmar de inte varit där. De har ju, om man vill se krasst på det, bara plockat bort "blufftimmarna".elpaco skrev:
Tänk på totalsumman och var pragmatisk. Man skall inte tränga in folk i hörn. Han har gått ner 4t, vilket motsvarar cirka 22% plus att han sänkt priset med drygt 5%. Du vill bli av med moms för 25%. Chefen har ju på sitt eget sätt redan tillmötesgått dig och lite till! Det skall du väl vara nöjd med?
Priset har han ju inte sänkt i och med att vi haft ett avtalat pris på 525 kronor i timmen. Han har under samtal medgett att butiken kan ha "gjort ett misstag och råkat säga det pris de tar exklusive moms fast de alltid ska prata inklusive moms till privatpersoner".
Sedan har vi hamnat i ett läge där jag:
1. Fått ringt och frågat vad som hände då de inte återkopplat mig på tre veckor.
2. Blivit debiterad för tid då de letat element de slarvat bort.
3. Blivit debiterad tid då deras personal varit på andra jobb.
4. Blivit debiterad tid då deras personal torkat upp vatten som de genom försumligt beteende haft ut på golvet.
5. Blivit hotad med att gå miste om ROT ifall jag inte gör som han tycker.
Jag har svårt att se att det är att vara tillmötesgående. Hade punkt 2-4 inte hamnat på fakturan så hade det såklart varit i ett annat läge men att inte från början plockat bort tid där man slarvat och göra det först efter påtryckningar är inte att vara tillmötesgående. Att chefen på firman sedan intar en hotfull hållning gör inte att jag blir mer sugen att låta udda vara jämt.
Återigen, som jag skrev i mitt första inlägg: Alla kan göra misstag, det handlar om hur man agerar efteråt.
Villa vista skrev:
Ring och prata med ägare till firman beskriv vad som hänt, medela att du anser 15 h vara rimliga om det är din uträkning,Ägaren borde då ta reson, det rör sig inte om många timmar samt har de ju orsakat skada.
Villa vista skrev:
Missade inlägg r 13,,
Tack för dina svar. Det är chefen som äger firman, så ägaren har jag ju pratat med
Jag tycker också det var synd att vi inte fick till en saklig lösning. Tyvärr så är ju grundproblemet att företaget tycket det är okej att kommunicera ett pris på ett sätt som inte är förenligt med svensk lag och sedan vägra stå för sitt misstag. I sammanhanget är det små summor det handlar om, ja. Men summorna spelar större roll för mig som privatperson än för företaget som dessutom är de som gjort fel.jockeping skrev:
Till och börja med, bra att du stod på dig och gick dit för att diskutera sakligt och var trevlig. Synd att ni tröttnade på varandra...
Jag hävdade 14 timmars arbete, de hade fakturerat 18 timmar. Först pratade han om att dra bort tre timmar sen nämnde han fyra. Jag fick aldrig någon ny faktura med mig därifrån men jag förutsätter att han skickar mig en. Vi får se vad som står på den.
Arbetet resulterade i 2 timmar mindre än vad som är grovt uppskattat med tidsåtgång. Vilket man såklart kan tycka är bra. Men återigen: Problemet är inte den uppskattade tidsåtgången, det är hur många timmar de var i tjänst hos mig. Vilket enligt min uppfattning var 14 timmar.
Ja de drog ner priset ca 31,25 kr per timme mot vad de fakturerat. Några hundralappar på arbetet alltså men fakturerade fortfarande en hundring mer per timme än avtalat.
Jag har ännu inte sett någon vattenskada nej, men jag vet ju inte om det tillstött något jag ännu inte upptäckt.
Vänta lite här nu. Jag ska svälja stoltheten för att de inte står för priset de avtalat med mig? Jag vet VVS-firmor på andra orter som tar 575 kr i timmen så det är klart jag tyckte 525 kr i timmen var ett klipp, men inte orimligt lågt,S Stadsfiskalen skrev:Oj, ett klassiskt exempel på "mycket vill ha mer". Sen finns det väl inga rörmokare som arbetar för 420+moms, det borde vem som helst förstå. 525+moms är dessutom lite i underkant för en rörmokare.
Mot privatpersoner talar man alltid inklusive moms, finns inget som helst juridiskt tolkningsutrymme i den frågan.
Tillägg:
Jag känner att den här tråden börjar övergå mot tyckande av diverse slag. Visst man får tycka att priset jag fått även om det blir ett påslag på 25% är ett väldigt lågt pris. Man får tycka att jag borde vara nöjd med att det backat. Man får tycka att jag borde förstått ditten eller datten. Man får även tycka att jag är tjock. Men det är inte vad den här tråden handlar om. Den handlar om fakta och saklighet. Därför är den postad i kategorin juridik.
Så vänligen, försök att koppla bort era personliga värderingar och åsikter, det är juridiken jag vill ha svar på.
Jag känner att den här tråden börjar övergå mot tyckande av diverse slag. Visst man får tycka att priset jag fått även om det blir ett påslag på 25% är ett väldigt lågt pris. Man får tycka att jag borde vara nöjd med att det backat. Man får tycka att jag borde förstått ditten eller datten. Man får även tycka att jag är tjock. Men det är inte vad den här tråden handlar om. Den handlar om fakta och saklighet. Därför är den postad i kategorin juridik.
Så vänligen, försök att koppla bort era personliga värderingar och åsikter, det är juridiken jag vill ha svar på.
Mitt förslag är att du kontaktar ditt försäkringsbolag som får bedöma om det blivit någon vattenskada. Om det blivit en så får de kräva in det av VVS firman. Har svårt att se att ett golv som inte är klinker eller plastmatta klarar sig oskatt med den mängd vatten som nämnt.
Vet inte om jag missförstår dig. Men jag har efter att det gått några dagar och det torkat inte sett några tendenser till att det skulle vara en vattenskada. Jag verkar tack och lov har klarat mig. Men menar du att jag även fast jag nu ett par dagar senare tror mig klarat mig från vattenskada i förebyggande syfte ska kontakta mitt försäkringsbolag så att jag får det dokumenterat?K Kojak skrev:
Fakta är att de från början ansåg att du skulle betala 18x525x1.25x0.7= 8269 kr medan du ansåg 15x525x0.7= 5512 kr, dvs en skillnad på 2750 kr.
Om de fakturerat 16 timmar 525 kr/h hade fakturan hamnat på 5880 kr.
Efter er diskussion vill de fakturera 14x625x0.7= 6125 kr medan du istället har backat till 14x525×0.7= 5145 kr.
Det skiljer nu ca 300-1000 kr mellan er, beroende på om det är 14, 15 eller 16 timmar som är korrekt tidsåtgång.
Hur mycket tid och energi vill du lägga på de sista hundralapparna?
Om de fakturerat 16 timmar 525 kr/h hade fakturan hamnat på 5880 kr.
Efter er diskussion vill de fakturera 14x625x0.7= 6125 kr medan du istället har backat till 14x525×0.7= 5145 kr.
Det skiljer nu ca 300-1000 kr mellan er, beroende på om det är 14, 15 eller 16 timmar som är korrekt tidsåtgång.
Jag rekommenderar också en kontakt med försäkringsbolaget. Kanske säger de att de inte behöver skicka ut någon att titta på det när du beskrivit hur det ser ut, men då har de i alla fall en notering om händelsen.
Kanske har du full koll på att det inte finns något under golvet som kan ha tagit skada, men det är ju bäst att försäkringsbolaget får avgöra det.
Kanske har du full koll på att det inte finns något under golvet som kan ha tagit skada, men det är ju bäst att försäkringsbolaget får avgöra det.
Han behöver inte lägga mer tid alls. Bara att betala korrekt belopp och bestrida resten, så är det upp till firman om de vill lägga mer tid på det. Varför ska han betala mer än korrekt belopp?M Mag1c skrev:Fakta är att de från början ansåg att du skulle betala 18x525x1.25x0.7= 8269 kr medan du ansåg 15x525x0.7= 5512 kr, dvs en skillnad på 2750 kr.
Det skiljer nu ca 600-1000 kr mellan er, beroende på om det är 14 eller 15 timmar som är korrekt tidsåtgång.
Att han gått ner till en lägre summa verkar hänga ihop med firmans dåliga spec.
Betala!!
Det är olyckligt ang ink/ex moms och du har rätt i att pris egentligen alltid ska anges ink moms till privatpersoner. När det inte finns något skriftligt är det alltid surt och när det i detta fall inte rör sig om speciellt mkt pengar där firman dessutom varit helt rimligt tillmötesgående skulle jag tackat och betalat om jag sett ett värde i att kunna anlite dem nån mer gång. Det är alltid lite chansning att anlita ett fötetsg första gången så helst vill man ju hitta ett och stanna kvar där!
Jag skulle vara mest orolig för ev konsekvenser av vattnet som rann ut.
Du är nu en bättre inköpare nästa gång och frågar klart och tydligt om ink/ex moms, rot etc.
Det är olyckligt ang ink/ex moms och du har rätt i att pris egentligen alltid ska anges ink moms till privatpersoner. När det inte finns något skriftligt är det alltid surt och när det i detta fall inte rör sig om speciellt mkt pengar där firman dessutom varit helt rimligt tillmötesgående skulle jag tackat och betalat om jag sett ett värde i att kunna anlite dem nån mer gång. Det är alltid lite chansning att anlita ett fötetsg första gången så helst vill man ju hitta ett och stanna kvar där!
Jag skulle vara mest orolig för ev konsekvenser av vattnet som rann ut.
Du är nu en bättre inköpare nästa gång och frågar klart och tydligt om ink/ex moms, rot etc.
Det värsta med vattenskador är nog det som inte syns. Om ni om något år får problem med inomhusmiljön är det så dags - det kan bli oerhört kostsamma reparationer. Att sanera ett hus fullständigt från exempelvis svartmögel som spritt sig kan var näst intill omöjligt. Det bästa är nog att kontakta försäkringsbolaget och låta dem göra en ordentlig utredning. https://www.anticimex.com/sv-SE/fuktproblem/fukt-mogel-och-rotsvamp/akta-hussvamp/L L.M.Olsson skrev:Vet inte om jag missförstår dig. Men jag har efter att det gått några dagar och det torkat inte sett några tendenser till att det skulle vara en vattenskada. Jag verkar tack och lov har klarat mig. Men menar du att jag även fast jag nu ett par dagar senare tror mig klarat mig från vattenskada i förebyggande syfte ska kontakta mitt försäkringsbolag så att jag får det dokumenterat?