Rörmokarens ansvar

16k läst  108 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Ifall jag postat i fel forum får admin flytta tråden.

Jag behöver lite råd hur jag ska tackla en situation som uppstått och som ifall det vill säga illa kan leda till en tvist mellan mig och VVS-firman jag anlitat.

Jag kontaktade en VVS-firma för att byta ut tre stycken vattenburna element och installera ett fjärde. De sa att arbetet grovt uppskattat skulle ta ungefär två arbetsdagar.
    Igår morse kom rörmokaren hem till mig (efter att jag väntat i tre veckor och behövt ringa i fredags och fråga om jag blivit bortglömd), vi gick igenom vad som skulle göras och strax därefter får jag frågan vart jag har de nya elementen. Jag svarade att dem skulle ju du ha med dig, det hade tydligen blivit något missförstånd och butiken trodde jag hämtat elementen, det visade sig att de stod där och det tog väl ungefär en timme för rörmokaren att åka och leta på dessa.
    Därefter satte han igång att arbeta och jag åkte iväg till mitt arbete, när jag kom hem så var han på väg att avsluta för dagen.

Han kom igen i morse för att fortsätta med arbetet, jag släppte in honom och åkte till mitt jobb, när jag kom hem igen så visar det sig att det gått lite sämre idag.

Först och främst så hade han behövt åka iväg på ett annat jobb emellan så han hade inte hunnit färdigt, vad jag kan se så återstår det att ansluta 2st rör på ca 2 meter styck. Min bedömning som lekman är att detta inte borde ta allt för lång tid och jag kan väl egentligen tycka att arbetet borde hunnits med att göra klart idag, men jag är väldigt försiktig med att kritisera sådant jag inte till fullo begriper.

Det som är lite värre är dock att rörmokaren ifråga enligt egen utsago blivit stressad och skulle avsluta arbetet för att ta kväll och helt enkelt missat att plugga igen rörstumparna, gått ner i källaren och slagit på vattnet och efter en stund anat oråd och insett att jag helt enkelt hållt på få en swimingpool i mitt vardagsrum.
    Så när jag kom hem så möttes jag av en rejält stressad rörmokare som höll på få bort allt vatten. Stackaren var så pass stressad att han ånyo spillde ut skurhinken och blev tvungen att moppa upp denna.

Då jag bor i en gammal kåk så har den lutningar åt alla möjliga håll så vattnet samlades mot min tv-bänk, vilket är en relativt billig Ikea-möbel gjord av spånskivor. Rörmokaren sa att det fanns en risk att den skulle suga åt sig vatten och bli skadad, vi lade under handdukar med förhoppning att de skulle suga åt sig fukten. Jag tycker mig nu se att tv-bänken blivit lite skrovlig längst ner men kanske det inte märks något när den torkat.

Jag kan tillägga att jag är tjänsteman och kommer och går lite som jag vill, och jag har inte varit hemifrån mer än 8 timmar under någon av dagarna, så det är inte några 10-timmar skift eller dylikt rörmokaren behövt göra även om han såklart också vill göra kväll i tid.

Jag är absolut inte ute efter att svartmåla VVS-firman eller få dem att framstå som klåpare, alla kan begå misstag på jobbet och det som egentligen är det väsentliga är väl hur man rättar till dessa.

Det jag behöver hjälp med är vilka krav jag kan ställa på VVS-firman i form av ersättning. Jag förstår att det inte exakt går att räkna ut hur många timmar som gjorts vid mig men jag vet när rörmokaren anlände och när han avslutat arbetsdagarna hos mig. Jag vet att restiden från firman endast är några minuter så jag har ganska bra grepp på att få fram rimlig tid som lagts på arbetet.

Mina spontana funderingar är:
    * Den timmen som gick åt att leta på elementen som VVS-firman faktiskt slarvat bort, ska den räknas av eller får jag surt betala och se glad ut och tänka "det är felräkningspengar"?

* Att killen behövde åka iväg på ett annat jobb och inte hann färdigt hos mig, hur ska jag se på detta? Enligt honom så skulle inte hela systemet behöva tappas och fyllas på igen för att slutföra arbetet (jag förstår inte hur det ska gå till, men återigen, jag är lekman). Men jag tänker att lite tid går bort för att göra detta vilket inte behövts göras om jobbet blev färdigt idag.

* Tiden som gick åt för rörmokaren att rätta till det misstag som han själv begått, hur uppskattar man den? Det kan ju inte vara rimligt att jag betalar timtaxa för att någon ska torka ett golv som de själva av misstag blött ner? Inte bara en utan två gånger.

* Eventuella skador på möbler, kan jag begära ersättning för detta?

* Hur går jag vidare med detta och vem drar jag detta mot? Ber jag rörmokaren dra av på fakturan för sitt slarv eller är det bättre att bestrida fakturan i efterhand om jag tycker innehållet känns orimligt? Eller ska jag rentav dra in mitt försäkringsbolag så de får göra ett försäkringsärende mot VVS-firman? Min självrisk överstiger nypriset på TV-bänken så det är inte några stora summor det handlar om, det är väl snarare en principsak kan jag tycka.

Vill som sagt ha lite kött på benen, kanske löser sig detta genom dialog och goodwill från VVS-firmans sida. Men har ni några tips på vägen? Jag har hela tiden haft hållningen "det hade kunnat varit värre", "alla kan göra misstag" osv då jag inte tror man kommer någon vart med att kalla folk idiot eller be dem fara åt helvetet. Så än så länge känns det som ett bra utgångsläge för dialog.

2. H
    Medlem · Nivå 17
    Du ska inte betala missen med elementen.

Om han lämnar så kan dom inte ta betalt för tex servicebil en tredje dag om dom hade hunnit på två dagar om han inte lämnat. Tiden ska vara samma.

Du betalar inte tiden han städar upp en olycka han orsakat.

Ersättning för skador är en självklarhet, men tänk på åldersavdrag.

Bästa är att vänta på fakturan och sedan tar diskussionen, är det en bra firma så kommer dom justera detta utan påpekande av dig.

Har dom uppskattat arbetet till två dagar (16h) så får det ej kosta mer än 15% mer (18,4h).

3. L
    Medlem Nivå 2
    Vattenskada av alla de slag verkar jag ha klarat mig
    Idag dök den minst sagt saltade fakturan upp.
    När jag beställde arbetet så sa de att timkostnaden skulle vara 525 kronor i timmen. Eftersom jag är privatperson så tolkade jag priset inklusive moms.

På fakturan så står inte antalet timmar angivna men den totala summan blev 9 450 kronor. Alltså 18 timmars arbete utifrån överenskommet pris. Så de klarar sig inom felräkningsmarginalen, dessutom så tillkom det ett par smågrejer (byte av luftningsnipplar, en ventil på värmepumpen samt expansionskärl) som vi kom överens om att de skulle göra när de ändå var här. Så det som de kan slingra sig med är väl att de hållt sig inom given tidsmarginal.

Men då jag varit hemma och både låst upp och låst efter rörmokaren på dagarna så vet jag ungefär vilka tider personen varit här och när jag räknar ihop detta så har römokaren varit här följande tider:
    Måndag: strax efter 08:00 till strax efter 16:00 -> 8 timmar hos mig (inklusive tid för rast och tid för att leta elementen de slarvat bort. Arbetstid torde således vara 6 timmar)
    Tisdag: 07:30 till 16:30 -> 9 timmar hos mig (inklusive tid för rast, resa till grannkommunen för annat arbete samt städning av olyckan rörmokaren orsakade. Svårt att räkna arbetstiden här, men jag skulle inte tro mer än 5 timmar)
    Onsdag: Ankom ca 07:15, smsade mig kl 10:52 att arbetet var klart. Räknar vi på 4 timmar så har vi kompenserat för restid osv.
    Restid mellan VVS-firman och min bostad är ganska försumbar, 3 minuter enligt google maps.

Totalt har han alltså gjort max 15 timmars arbete men fakturerat för 18 timmars arbete.

På måndagen så bytte han två element och en ventil på pumpen.
    På tisdagen bytte han ett element och monterade ett annat, drog rör halvvägs mellan dessa. Bytte expansionskärl till pumpen och luftningsnipplar på några element. Bifogad bild visar hur långt han hunnit med rördragningen under tisdagen.
    På onsdagen gjorde han den sista rördragningen samt monterade termostater på två stycken element.

När jag räknar ihop priserna på fakturan så ser jag att dessa är exklusive moms och att momsen står specad längre ner.
    De har alltså tagit ut moms på det pris de kom överens om med mig, och som jag förstår det så ska alla priser till privatpersoner alltid anges inklusive moms.

På fakturan står även "Betalning måste finnas på vårt konto senast 30 dec Skatteverket godkänner inte bet 1 jan eller senare".

Jag tänker självklart bestrida denna faktura då jag anser att de tagit betalt för tid de varit hos andra kunder samt letat varor de själva slarvat bort och städat efter misstag de själva begått.
    Som jag ser det så hade arbetet varit färdigt på tisdagen ifall de inte behövt åka iväg. Så rimligt vore att de drog bort de fyra timmar de var här på onsdagen.
    Självklart så kommer jag även att begära att de justerar priset så det är det pris vi kommit överens om (525 kr per timme) och inte 656,25 kr per timme.

Frågan är nu:
    1. Hur går jag vidare med detta? Min tanke är att jag skickar ett mail till firman där jag bestrider fakturan och berättar varför (ungefär det jag berättat här) men även åker till deras butik och pratar med dem personligen. Något jag bör tänka på?

2. Jag har även tänkt kontakta konsumentverket och be dem om råd. Men hur gör jag med betalningen? Som jag förstått det så godkänner jag fakturan i och med att jag betalar. Men jag vill samtidigt inte riskera att få betalningsanmärkningar pga detta. Finns det nått sätt att skydda sig?

3. Hur blir det med ROT-avdrag ifall jag inte betalar fakturan före 30 december? Jag vill inte gå miste om detta heller.

4. Peter_Henry
    Allvetare · Nivå 4
    Du kan inte få betalningsanmärkning för att bestrida en faktura, det är inom konsumenttjänstlagen ni har gjort själva affären. Så ansvaret ligger på entreprenören inte på dig när det gäller bevisbördan i ärendet

Ta en diskussion med dem och se vad dom säger, kanske inte gör så stor sak av det och gör avdrag direkt.

Gälandes ROT-avdraget så är det en beräkning du får ta med att om du gör en bestridas så kan den gå på nästa års avdrag, du kan fortfarande få avdraget men inte på detta års sida isf.

5. H
    Medlem · Nivå 17
    1. Nej tycker du har bra koll. Och har dom angett ett pris så är det med moms även om dom sagt utan moms. Betlar du in den delen du accepterar så riskerar du heller inte att bli av med ROT eller behöver betala ränta på detta belopp.

2. Du betalar det "rätta beloppet" enligt dig och resten är bestridet. Skickar du via mail har du det i pappersform vilket är bra. Tror inte konsumentverket kan ge dig några mer råd, du verkar ha en bra bild vilka rättigheter du har och hur man ska göra.

3. Se innan.

6. L
    Medlem Nivå 2
    Tack för era svar, känner att jag ställt en del frågor som jag själv egentligen tycker varit självklara och redan anat svaret på, men man vill ju ha så mycket kött på benen innan man drar igång något. Men självklart så hoppas jag att det löser sig med dialog, jag är på det hela taget nöjd med arbetet även om de stundvis gett lite dåligt intryck. Det är ju synd om de ska få en missnöjd kund (och jag ska vara missnöjd) pga något som kan lösas med dialog.

En följdfråga:
    När jag ska betala det belopp jag anser är korrekt, ska jag då räkna bort skattereduktionen (med de nya beloppet på skattereduktion såklart eftersom den sjunker) från det jag betalar eller ska jag betala totala beloppet.

Exempel taget ur luften:
    Ursprunglig arbetskostnad: 10 000
    Ursprunglig skattereduktion: 3 000
    Ursprungligt belopp att betala enligt faktura: 7 000

Belopp som konsumenten anser korrekt för arbetet: 5 000
    Nyuträknad skattereduktion: 1 500

Ska konsumenten då betala 5000 eller 3500?

7. H
    Medlem · Nivå 17
    3500:-

Poontus, Noseone och L.M.Olsson gillar
  8. H
    Medlem · Nivå 6
    Oavsett om du betalar fakturan i sin helhet eller inte så sitter det ju i företaget att ansöka om rot för dig.

"Begäran om utbetalning kan ske först när köparen har betalat. Din begäran om utbetalning ska ha kommit in till Skatteverket senast den 31 januari året efter att din kund betalade för arbetet.

Om den 31 januari är en lördag eller söndag, så är det nästkommande vardag som är sista dagen att begära utbetalning.

• Om arbetet betalas år 1, måste begäran om utbetalning ha kommit in senast 31 januari år 2.
    • Om arbetet istället betalas först under år 2, måste begäran om utbetalning ha kommit in senast den 31 januari år 3."

9. L
    Medlem Nivå 2
    Det innebär alltså, såvida jag förstått det hela rätt att om jag betalar den del av fakturan jag anser är korrekt i år (förfallodatum är den 30 december, så där har jag ju inte så mycket till val) så är företaget tvungen att söka ROT senast den 31 januari för att detta ska vara giltigt?
    Då kan alltså företaget välja att jävlas med mig och låta bli att ansöka om ROT med motivering att fakturan inte är betald i sin helhet? Hur skyddar jag mig mot det i så fall?
    Känns lite som att de redan nu börjat spelat det kortet.

10. E
    Medlem · Nivå 20
    Då mister företaget ROT pengarna för det är ju företaget som ska ha dom inte du. Söker företaget ROT och du inte har några eller bara en del av dina ROT pengar kvar kommer företaget att kräva dig på den "felande" summan.

11. E
    Trädgårdsfixare Nivå 13
    Du har alltså fått ett bra utfört arbete som befinner sig inom den rimliga marginalen, men där de kanske överdebiterat 3t? Dessutom ingår några småjobb i dessa 3t?

Jag skulle själv nöja mig där utan att bestrida 3t, MEN absolut inte betala momspåslaget. Alla priser till konsument är inkl moms. Jag har precis betalat 900:- mindre för måttbeställda akvarieglas. Inte för att jag utnyttjar situationen, utan för att jag fick ett exakt pris. Utan moms tydligen. Justering utan bråk.

Ovanpå detta rimligt avdrag OM väsentlig skada uppstått av vatten. Det skulle jag också släppa om det inte var något som spelar roll.

Generellt är jag tillmötesgående om hantverkaren/säljaren/whatever är det. Möter jag en skitstövel hävdar jag min rätt hårt och är en stövel tillbaka.

Maria T och brumbjorn gillar
  12. E
    Medlem · Nivå 20
    Sedan kanske "hantverkaren" tex. hade lite jobb på lager för att hämta ut och lämna tillbaka matr. som behövdes till just ditt projekt även lite fakturaunderlag och resor mm mm.

13. L
    Medlem Nivå 2
    Tar och uppdaterar lite:
    Angående vattenskada så verkar det inte blivit någon och det släppte jag direkt när jag såg att faran var över (däremot så betalar jag inte under några omständigheter för att en rörmokare moppar mitt golv när han själv klantat sig).
    Jag mailade igår och bestred fakturan. Passade på att smsa rörmokaren i morse och tacka för ett bra jobb men att jag glömt att fråga hur länge han var bort i tisdags. Han svarade 50 minuter och att han inte tagit någon rast den dagen för att det blev så stressigt. Han skickade senare att sms att han pratat med chefen och påtalat att de fakturerat 2 timmar för mycket under måndagen.
    En halvtimme senare får jag sms där det står "han i butiken säger att han sagt 525:-/Tim efter Rot-avdrag. 16 Tim är skäligt, vi bytte ju lite mer än elementen också.

Lite tidigare hade jag fått följande svar från deras chef:
    "Hej då får du komma in i dag för fakturan ska vara betald i år om ROT-avdraget ska utnyttjas
    angående timpenningen så tar vi 525: tim exkl moms"

Har alltså redan i det här skedet fått två olika bud för vad som hade sagts. Jag var förbi och pratade idag, presenterade mig och var trevlig, precis som tidigare och chefen där var också trevlig och tillmötesgående till en början.
    Jag begärde en specifikation på arbetet, hur lång tid allt tagit och att jag var nöjd med jobbet i sig och gärna skulle anlita dem fler gånger.
    Vi började diskutera timpriset och han hävdade att killen i butiken sagt 525 ex moms varpå jag förklarade att det enda han sa var 525 och att man dessutom aldrig får ange ett pris på det sättet till en privatperson. Chefen stod på sig och menade att killen i butiken sagt 525 ex moms och att man sen får ta rot på det och att då blir det ungefär 525. Chefen där menade att timpenningen kan han inte göra någonting åt men att däremot kunde han ändra på antalet timmar för att de debiterar alla 525 plus moms.
    Jag försökte återigen förklara för honom att prisinformationslagen säger att alla priser till privatpersoner ska anges inklusive moms varpå att jag får svaret att jag missuppfattat det. Jag förklarar att det inte finns något att missuppfatta på sättet lagen är skriven.

Vi gick över till att diskutera antalet timmar och han frågade hur många timmar jag ansåg att rörmokaren varit där och jag svarade att jag får det till 14 timmar för att han behövt åka emellan på jobb och att det tillstötte ju grejer pga att han var stressad.

Efter lite diskussion så förklarade jag att det handlar inte om huruvida tidsuppskattningen är korrekt eller inte utan om när han varit där i verkligheten. Jag fick förslaget att han skulle ta bort tre timmar från fakturan och gå ner till 500 kr i timmen. Jag frågade då om det var inklusive moms och fick svaret, nej exklusive moms.
    Han hävdade att han inte kunde släppa det så lågt men jag stod på mig och sade att det är han tvungen i och med att vi (jag och killen i butiken) har avtalat detta.
    Då började chefen bli tvär och sa att jag skulle gå ner och prata med han i butiken och sedan komma tillbaka så jag skulle få en uppfattning men jag svarade att jag vet ju vad han gett mig för prisuppgift.

Då kom hotet att vi får dra det hela vägen upp i så fall och jag svarade att ja det får vi göra i så fall.

I slutet av samtalet så säger chefen att han gått ner med fyra timmar och sänkt priset. Jag svarar att jag fortfarande bestrider fakturan och då yttrar han hotet: "Då får du inget ROT i så fall".

Ungefär där tröttnade jag, tackade för mig och gick.

Angående resor så tar det 3 minuter mellan deras kontor och mitt hem. Grejer hämtade rörmokaren löpande under arbetet så detta är redan inkluderat i timmarna.

Om jag ska tro på vad han sagt under samtalet så har han alltså dragit av 4 timmars jobb och justerat priset till 625 kronor. Han tycker såklart att han har backat men 525 är det jag fått prisuppgift på så jag kommer inte att ge mig där.

Med risk att jag tragglar vad som redan frågats:
    1. Hur går jag lämpligast vidare? Jag antar att jag räknar arbetet på 14 timmar á 525 kronor i timmen, räknar om ROT-avdraget och betalar in den summa som är korrekt.

2. Jag har begärt en faktura med specifikation på arbetstiden. Enligt konsumenttjänstelagen §41 så har jag ingen skyldighet att betala innan jag fått en specificerad faktura om jag begärt en sådan i tid. Det bästa är väl att skicka ett mail också så jag har det skriftligt att jag begärt en specificerad faktura? Sedan är det bara att hålla inne med betalningen i sin helhet?

3. Exakt vad gäller med ROT-avdraget? Arbetet utfördes 2017, fakturadatum är 2017 och sista betalningsdag är 2017. Finns det någon risk att jag går miste om avdraget ifall jag betalar den del som är korrekt av fakturan före den 30 december?
    Eller har de bara dragit en rövare för att få in så mycket pengar som möjligt?

Ligga ute med några tusenlappar till nästa skatteår är inte något bekymmer för mig.

14. A
    Medlem · Nivå 8
    Vill man ha problem, så vill man!
    Lycka till i fortsättningen...

15. L
    Medlem Nivå 2
    Vilka problem menar du att jag skulle få?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: