73 295 läst · 135 svar
73k läst
135 svar
Rörmokaren vägrar testa sina monterade vattenledningar
Lekman på området, men sätt på vattnet. Läcker det är väll rörmokare-jä..ln ansvarig och får stå för kostnaderna, då han inte levererat vad som sagts!
I teorin, i praktiken kommer båda krävas på lite bevis. Dock ska hantverkaren ha en betydligt tyngre del av bevisbördan om allt går enligt regelboken.Fairlane skrev:
Som Fairlane skrev. Är inte orolig. Han har bevisbördan. Bestrid fakturan. Bestrid inkassot. Bestrid ärendet när du får brev från Kronofogdemyndigheten. Bestrid när du får brev från Tingsrätten.
Skriv bara att du bestrider. Du behöver inte skriva några förklaringar. Han måste komma med sina krav som kan du bemöta i tingsrätten vid den muntliga förhandlingen. Visa inte dina kort dvs dina noteringar förrän så sent som möjligt.
Vad kostar det om du förlorar i Tingsrätten förutom fakturan? Påminnelseavgiften 60 kr ? Inkassokostnad 180 kr. Se Lagen om inkasso. Ansökningsavgiften hos Kronofogden 640 kr. Ansökan tingsrätten 600-900 kr.
"Bestämmelser om de förenklade tvistemålen fanns förut i småmålslagen och som ordet antyder utmärks sådana mål av att de rör sig om mindre värden än de ordinära tvistemålen. Idag finns bestämmelserna i 1 kap. 3 d § RB och där framgår det att mål som rör tvister vars tvisteföremål uppenbart understiger ett halvt prisbasbelopp, som huvudregel handläggs som förenklade tvistemål. Övriga mål är ordinära tvistemål".
Detta gäller alltså för ett mål som rör ett krav under ett halvt prisbasbelopp (47300/2=23650 ?). Dvs är kvarvarande skuld lägre än 23650 kr. Är den högre kan kostnaden hos Tingsrätten bli större. Se 1 kap. 3 d § rättegångsbalken och nedan.
Ur Rättegångsbalken 18 Kap 8§.
I mål där 1 kap. 3 d § första stycket tillämpas gäller följande i stället för bestämmelserna i 8 §.
Ersättning för rättegångskostnad får inte avse annat än kostnad för
1. rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med ett belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619) under en timme,
2. ansökningsavgift eller tilläggsavgift,
3. resa och uppehälle för en part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte föreskrivits, resa och uppehälle för ombud,
4. vittnesbevisning,
5. översättning av handlingar
Tror det ligger på 1800 kr/timme.
Dvs det är de kostnader som du får betala om du förlorar.
Sen tillkommer naturligtvis ränta enligt räntelagen.
Du kan ju kanske vända dig till Konsumentrådgivningen hos kommunen för att verifiera vad jag skriver
Jag själv skulle aldrig tveka att invänta Tingsrättsförhandlingar.
Tror han bara försöker sätta press på dig. Att han skulle få betalt för att bemöta ARN tror jag aldrig Tingsrätten köper.
Men du måste ha koll på att fordran inte överstiger ett halvt prisbasbelopp för då kan det bli dyrt.
Skulle kolla med Tingsrätten om ARN-fakturan medräknas i skuldbeloppet om han har med den i sin fordran och det totalt överstiger ett halvt prisbasbelopp
Skriv bara att du bestrider. Du behöver inte skriva några förklaringar. Han måste komma med sina krav som kan du bemöta i tingsrätten vid den muntliga förhandlingen. Visa inte dina kort dvs dina noteringar förrän så sent som möjligt.
Vad kostar det om du förlorar i Tingsrätten förutom fakturan? Påminnelseavgiften 60 kr ? Inkassokostnad 180 kr. Se Lagen om inkasso. Ansökningsavgiften hos Kronofogden 640 kr. Ansökan tingsrätten 600-900 kr.
"Bestämmelser om de förenklade tvistemålen fanns förut i småmålslagen och som ordet antyder utmärks sådana mål av att de rör sig om mindre värden än de ordinära tvistemålen. Idag finns bestämmelserna i 1 kap. 3 d § RB och där framgår det att mål som rör tvister vars tvisteföremål uppenbart understiger ett halvt prisbasbelopp, som huvudregel handläggs som förenklade tvistemål. Övriga mål är ordinära tvistemål".
Detta gäller alltså för ett mål som rör ett krav under ett halvt prisbasbelopp (47300/2=23650 ?). Dvs är kvarvarande skuld lägre än 23650 kr. Är den högre kan kostnaden hos Tingsrätten bli större. Se 1 kap. 3 d § rättegångsbalken och nedan.
Ur Rättegångsbalken 18 Kap 8§.
I mål där 1 kap. 3 d § första stycket tillämpas gäller följande i stället för bestämmelserna i 8 §.
Ersättning för rättegångskostnad får inte avse annat än kostnad för
1. rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med ett belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619) under en timme,
2. ansökningsavgift eller tilläggsavgift,
3. resa och uppehälle för en part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte föreskrivits, resa och uppehälle för ombud,
4. vittnesbevisning,
5. översättning av handlingar
Tror det ligger på 1800 kr/timme.
Dvs det är de kostnader som du får betala om du förlorar.
Sen tillkommer naturligtvis ränta enligt räntelagen.
Du kan ju kanske vända dig till Konsumentrådgivningen hos kommunen för att verifiera vad jag skriver
Jag själv skulle aldrig tveka att invänta Tingsrättsförhandlingar.
Tror han bara försöker sätta press på dig. Att han skulle få betalt för att bemöta ARN tror jag aldrig Tingsrätten köper.
Men du måste ha koll på att fordran inte överstiger ett halvt prisbasbelopp för då kan det bli dyrt.
Skulle kolla med Tingsrätten om ARN-fakturan medräknas i skuldbeloppet om han har med den i sin fordran och det totalt överstiger ett halvt prisbasbelopp
Hej, varför inte tala med försäkringsbolaget. Det är deras ansvar tillse att återställandet efter branden blir rätt utförd enligt dagens normer. Hur kostnaden skall regleras är något du får diskutera med försäkringsbolaget, åldersavdrag, förbättringar etc.
Att ta betalt för att komma och titta vad man egentligen monterade och att skriva svaret till ARN är ju uppåt väggarna. Det skulle jag vägra betala.
Att han varit hos dig 11 timmar men fakturerar 19 är väl inte så udda, de tar ofta betalt för restid, tid att städa bilen, tid att köpa material.
Om man betalar fullt listpris för material och en massa milkostnad och de kommer ett par timmar i stöten och inte hela dar (om det är möjligt att göra klart på ett besök) så tycker jag själv det är orimligt att ta betalt för resor som är pga deras dåliga planering. Däremot, är det frågan om en eller ett par tusenlappar är det nog tyvärr bara att svälja...
Jag tycker man kan begära att de normalt kan jobba hela dagar och kan planera arbetet så det i normalfallet räcker med en resa till grossen. Om problem tillstöter så kan man ta om det blir fler resor, men det kan inte vara så varje besök. Eller kvart i fyra "jag hinner inte göra klart idag, kommer imorrn" - besöket dagen efter är 35 minuter, debiteras 1h restid, 500 för bil och 1h minimidebitering. Då får de banne mig bara fakturera 35 minuter, eller ska de stanna kvar och göra klart istället...
Att han varit hos dig 11 timmar men fakturerar 19 är väl inte så udda, de tar ofta betalt för restid, tid att städa bilen, tid att köpa material.
Om man betalar fullt listpris för material och en massa milkostnad och de kommer ett par timmar i stöten och inte hela dar (om det är möjligt att göra klart på ett besök) så tycker jag själv det är orimligt att ta betalt för resor som är pga deras dåliga planering. Däremot, är det frågan om en eller ett par tusenlappar är det nog tyvärr bara att svälja...
Jag tycker man kan begära att de normalt kan jobba hela dagar och kan planera arbetet så det i normalfallet räcker med en resa till grossen. Om problem tillstöter så kan man ta om det blir fler resor, men det kan inte vara så varje besök. Eller kvart i fyra "jag hinner inte göra klart idag, kommer imorrn" - besöket dagen efter är 35 minuter, debiteras 1h restid, 500 för bil och 1h minimidebitering. Då får de banne mig bara fakturera 35 minuter, eller ska de stanna kvar och göra klart istället...
Dra ett rött streck över originalet och skriv Bestrides + sign med bokstav på förnamn och efternamn. Kopiera och behåll kopian. Skicka till inkassobolaget, då kan de inte skicka dig till kronofogden. Har den inte gått dit än, skicka den till firman. Skickas den till kronofogden, så visar du bara att du bestridit den.Fairlane skrev:
Inget händer förrän ni är överens.
Det låter ju som du fick betala så mycket som det bara kunde bli. Vad bestod förlikningen i?Erik Gustafsson skrev:
Välkommen hit för övrigt!
Inkasson bestrider man! Du har inte fått vad han vill att du ska betala för. Går det till Kronofogden så måste de lägga ner ärendet då ni inte är överens. Då måste han dra dig inför domstol. Om beloppet understiger ett halvt basbelopp ca 22000 så blir det ett litet mål där man inte kan dra av för jurist mm. Använder han inkassobolag eller skickar han själv inkasso? Om det sista så är frågan om han orkar dra det inför Tingsrätten....M mar22 skrev:
Just saying... varför är alla så rädda för inkasso även när de fått felaktiga fakturor?
En person som debiterar dig tid för att skriva till ARN är inte särskilt trovärdig skulle jag säga....Fairlane skrev:
Ja det är såklart en risk att det går till tingsrätten, men det betyder ju inte per automatik att rörmokaren vinner och du förlorar.
Jag skulle personligen inte vara orolig om det fick till tingsrätten om jag förstår alla delar rätt, men jag skulle stapla upp alla saker otroligt tydligt och be någon läsa igenom. Om dennsom läser igenom inte förstår eller behöver ställa kompletterande frågor så skulle jag försöka vara ännu tydligare.
Ska man vinna en argumentation, vilket det ju är frågan om, måste man presentera sin sak så tydligt det bara går för att undvika missförstånd, eller att den som ska döma tappar fokus för att det blir rörigt.
Stapla upp varje del som är beställd, alla timmar som du vet rör jobbet, en uppskattning av restider och tid för inköp (för att visa att du har med dessa) samt vad du förväntar dig, exempelvis att rörmokaren slår på vattnet för att verifiera att det fungerar (fullt rimligt krav).
Var även tydlig med tiden som rörmokaren behövde komma och kontrollera vad hen gjort. Den tiden är inte rimligt att du betalar för.
Jag har aldrig sett en fattig rörläggare, en del går det bra för att de ärkunniga på rören, en del för att de är duktiga med pennan.