75 486 läst · 135 svar
75k läst
135 svar
Rörmokaren vägrar testa sina monterade vattenledningar

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 598 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 598 inlägg
Ja det är såklart en risk att det går till tingsrätten, men det betyder ju inte per automatik att rörmokaren vinner och du förlorar.
Jag skulle personligen inte vara orolig om det fick till tingsrätten om jag förstår alla delar rätt, men jag skulle stapla upp alla saker otroligt tydligt och be någon läsa igenom. Om dennsom läser igenom inte förstår eller behöver ställa kompletterande frågor så skulle jag försöka vara ännu tydligare.
Ska man vinna en argumentation, vilket det ju är frågan om, måste man presentera sin sak så tydligt det bara går för att undvika missförstånd, eller att den som ska döma tappar fokus för att det blir rörigt.
Stapla upp varje del som är beställd, alla timmar som du vet rör jobbet, en uppskattning av restider och tid för inköp (för att visa att du har med dessa) samt vad du förväntar dig, exempelvis att rörmokaren slår på vattnet för att verifiera att det fungerar (fullt rimligt krav).
Var även tydlig med tiden som rörmokaren behövde komma och kontrollera vad hen gjort. Den tiden är inte rimligt att du betalar för.
Jag skulle personligen inte vara orolig om det fick till tingsrätten om jag förstår alla delar rätt, men jag skulle stapla upp alla saker otroligt tydligt och be någon läsa igenom. Om dennsom läser igenom inte förstår eller behöver ställa kompletterande frågor så skulle jag försöka vara ännu tydligare.
Ska man vinna en argumentation, vilket det ju är frågan om, måste man presentera sin sak så tydligt det bara går för att undvika missförstånd, eller att den som ska döma tappar fokus för att det blir rörigt.
Stapla upp varje del som är beställd, alla timmar som du vet rör jobbet, en uppskattning av restider och tid för inköp (för att visa att du har med dessa) samt vad du förväntar dig, exempelvis att rörmokaren slår på vattnet för att verifiera att det fungerar (fullt rimligt krav).
Var även tydlig med tiden som rörmokaren behövde komma och kontrollera vad hen gjort. Den tiden är inte rimligt att du betalar för.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 598 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 598 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 755 inlägg
Du ska betala för tjänster han utfört åt dig på basis av avtal som ni har.M mar22 skrev:
Att han skriver till arn i 4h är ingen tjänst han utfört åt dig och definitivt inget ni har avtalet om.
Mot bakgrund av beloppen så kommer en eventuell tivst i tinsrätt att sorteras som "småmål".
I småmål står varje part för sina egna processkostnader.
Sällan har man sett det mer motiverat än i detta fall.M mar22 skrev:rörmokaren tog dubbelt betalt arbete i faktura. Tar betalt 1 timme för att resa 10 min för att hämta ett påstått glömt litet rör, som han borde ha sett saknades redan under pågående arbete två morgnar i följd. Släpper sedan inte på vattnet o testar inte vattnet i sina monterade rör och nymonterade toalett, och blandare i badrum, när arbetet är klart. Däremot kräver han efteråt, efter att den första fakturan är skickad, att få tillträde till huset för att anteckna vilka rör han monterat. Han står 10 min och tittar. Utan avtal debiterar han sedan 1,5 timme i ny faktura för detta. Tar sedan bort avtalat rotbidrag i ny fakturan när kund kräver specificering i fakturan av typ utfört arbete och tid enligt skatteverkets mall för ROT-avdrag. Han har dragit tre ledningar för nära varandra, skriver ingenjör, igenom en bärande bjälke. Bjälken måste nu förstärkas . Rörmokaren skriver att det är "byggherrens fel", det vill säga jag.
Leverera fel typ varmvattenberedare, hämtar den sen, men installerar inte den nya. Han gör sedan inget avdrag i fakturan för felaktigt debiterat arbetstid en hel eftermiddag, för fel typ av varmvattenberedare, trots att han inte ville montera den nya varmvattenberedaren. Inge ny rörmokare vill nu ta på sig att testa rören, installationerna i badrummet eftersom det är denna rörmokares ansvar. Han tål inte invändning, blir otrevlig och kallar kunden saker till ARN. Skickar efteråt en faktura till kunden för skrivtid 4 timmar a 850kr/timme plus moms, totalt 5500kr för att ha svarat till ARN, en sida. Hur försvarar jag mig? jag vågar inte släppa på vattnet själv till badrummet ifall något rör läcker. andra rörmokare vill släppa på vattnet, jag kan därför inte använda badrummet.
Företagets namn!?
Han tar betalt för att att han installerat fel? Och för ARN? Och....
Men men..
Den gubben har bränt sina broar. Inte provtrycka? Sålunda helt inkompetent, en total nolla! Betala inte en spänn mer, det är illa nog att du redan betalat två tredjedelar.
Det skulle vara intressant att se lite bilder på "proffsets
" arbete. Gissar starkt att det ser för djävligt ut. Tänk på att tomma tunnor skramlar mest. Det troliga är att han mycket väl vet att han är inkompetent, därför är det enda han kan göra, är att hota dig. Gå inte på den lätte. Själv hade jag, i allt elende blivit uppmuntrad av hans hot, då jag utgår ifrån att det är det enda han kan.
Stå på dig!
Staffan
Det skulle vara intressant att se lite bilder på "proffsets
Stå på dig!
Staffan
Det luktar ju verkligen skojare, om det inte finns mycket information från ”andra sidan”. Jag tycker det låter som att du redan har betalt för mycket, om du betalat hans skrivtid och installationsfel.
Sedan är det väl inte så farligt för dig att släppa på vattnet. Testa och springer det läck stänger du helt sonika av igen ..
Men det skulle verkligen underlätta om du var tydligen med allt - tidsperspektiv, ev skriftliga avtal, annars muntliga, er kommunikation, ev utlåtande arn. Vem är ”ingenjören”, och vad sa denna? Har du alltså haft en inspektion? Då finns det väl ett utlåtande och en värdering av arbetet. Har han förstört en balk skall väl den kostnaden också dras av ..
Att han hotar med tingsrätt betyder ingenting. Det är ett känt vanligt hot som sällan går hela vägen. Detta är dessutom ett småmål.
Sedan är det väl inte så farligt för dig att släppa på vattnet. Testa och springer det läck stänger du helt sonika av igen ..
Men det skulle verkligen underlätta om du var tydligen med allt - tidsperspektiv, ev skriftliga avtal, annars muntliga, er kommunikation, ev utlåtande arn. Vem är ”ingenjören”, och vad sa denna? Har du alltså haft en inspektion? Då finns det väl ett utlåtande och en värdering av arbetet. Har han förstört en balk skall väl den kostnaden också dras av ..
Att han hotar med tingsrätt betyder ingenting. Det är ett känt vanligt hot som sällan går hela vägen. Detta är dessutom ett småmål.
Troligtvis vann han i ARN utifrån att TS ej kommenterar detta. Låter dock mycket riktigt som en tomte men jag tror att det finns två sidor på detta mynt också. Detta utifrån det röriga ursprungsinlägget. Instämmer med övriga, för att få fram sitt budskap måste man vara tydlig och misstänker att det skar sig någonstans innan rörmockaren vägrade att koppla in den nya varmvattenberedaren. Av vad kan vi bara gissa. Kan väl också tycka att det bara är att släppa på vattnet, läcker det får man väl stänga av det och ringa till Rörmockaren som kostnadsfritt får åka och dra ett varv till med skiftnyckeln. Kallvattnet borde väl åtminstone vara färdigkopplat.Q qvrk skrev:
Du har ganska starkt skydd som konsument.
Läs igenom denna:
https://www.konsumentverket.se/glob...s-till-dig-som-ska-anlita-bygghantverkare.pdf
Bestrid inkassokrav asap, då kan inkassobolaget inte gå vidare. Istället blir det domstol.
Kolla vilket rättsskydd du har i din hemförsäkring.
lycka till!
Läs igenom denna:
https://www.konsumentverket.se/glob...s-till-dig-som-ska-anlita-bygghantverkare.pdf
Bestrid inkassokrav asap, då kan inkassobolaget inte gå vidare. Istället blir det domstol.
Kolla vilket rättsskydd du har i din hemförsäkring.
lycka till!
En tvist i tingsrätten där du är motpart kan jag berätta att det är inte roligt.
Jag höll inne med betalning för ett riktigt slarvjobb, det gick till tingsrätten och var inte alls givet att någon part skulle vinna. Trots att jag hade goda underlag från bland annat två besiktningsmän kan det svänga åt olika håll.
Det värsta var att man inte kan avbryta processen om man inte är den som stämmer. Tog över ett år, tid och stress som inte var värd det. Även om jag hade rätt i sak. Det slutade med förlikning då fallet kunde gå åt vilket håll som helst oavsett skuld. Fick betala egna kostnader, betala hela fakturan trots fuskjobb och sedan betala för att åtgärda det. Blev 80 tusen utan att vinna något på det i sak.
Skulle jag kunnat välja idag, hade jag betalat fakturan och stämt företaget istället. Då hade jag haft kontrollen och kunnat ta tillbaka stämningen om det drog ut på tiden.
Finns inte allt i skrift blir det också svårt att bevisa vad som faktiskt skulle gjorts.
Jag höll inne med betalning för ett riktigt slarvjobb, det gick till tingsrätten och var inte alls givet att någon part skulle vinna. Trots att jag hade goda underlag från bland annat två besiktningsmän kan det svänga åt olika håll.
Det värsta var att man inte kan avbryta processen om man inte är den som stämmer. Tog över ett år, tid och stress som inte var värd det. Även om jag hade rätt i sak. Det slutade med förlikning då fallet kunde gå åt vilket håll som helst oavsett skuld. Fick betala egna kostnader, betala hela fakturan trots fuskjobb och sedan betala för att åtgärda det. Blev 80 tusen utan att vinna något på det i sak.
Skulle jag kunnat välja idag, hade jag betalat fakturan och stämt företaget istället. Då hade jag haft kontrollen och kunnat ta tillbaka stämningen om det drog ut på tiden.
Finns inte allt i skrift blir det också svårt att bevisa vad som faktiskt skulle gjorts.
Medlem
· Östergötland
· 596 inlägg
Kan detta verkligen stämma ? I så fall skulle jag inte betala ett öre. Karln kan ju inte vara riktigt klok