75 400 läst · 135 svar
75k läst
135 svar
Rörmokaren vägrar testa sina monterade vattenledningar
Sida 1 av 10
rörmokaren tog dubbelt betalt arbete i faktura. Tar betalt 1 timme för att resa 10 min för att hämta ett påstått glömt litet rör, som han borde ha sett saknades redan under pågående arbete två morgnar i följd. Släpper sedan inte på vattnet o testar inte vattnet i sina monterade rör och nymonterade toalett, och blandare i badrum, när arbetet är klart. Däremot kräver han efteråt, efter att den första fakturan är skickad, att få tillträde till huset för att anteckna vilka rör han monterat. Han står 10 min och tittar. Utan avtal debiterar han sedan 1,5 timme i ny faktura för detta. Tar sedan bort avtalat rotbidrag i ny fakturan när kund kräver specificering i fakturan av typ utfört arbete och tid enligt skatteverkets mall för ROT-avdrag. Han har dragit tre ledningar för nära varandra, skriver ingenjör, igenom en bärande bjälke. Bjälken måste nu förstärkas . Rörmokaren skriver att det är "byggherrens fel", det vill säga jag.
Leverera fel typ varmvattenberedare, hämtar den sen, men installerar inte den nya. Han gör sedan inget avdrag i fakturan för felaktigt debiterat arbetstid en hel eftermiddag, för fel typ av varmvattenberedare, trots att han inte ville montera den nya varmvattenberedaren. Inge ny rörmokare vill nu ta på sig att testa rören, installationerna i badrummet eftersom det är denna rörmokares ansvar. Han tål inte invändning, blir otrevlig och kallar kunden saker till ARN. Skickar efteråt en faktura till kunden för skrivtid 4 timmar a 850kr/timme plus moms, totalt 5500kr för att ha svarat till ARN, en sida. Hur försvarar jag mig? jag vågar inte släppa på vattnet själv till badrummet ifall något rör läcker. andra rörmokare vill släppa på vattnet, jag kan därför inte använda badrummet.
Leverera fel typ varmvattenberedare, hämtar den sen, men installerar inte den nya. Han gör sedan inget avdrag i fakturan för felaktigt debiterat arbetstid en hel eftermiddag, för fel typ av varmvattenberedare, trots att han inte ville montera den nya varmvattenberedaren. Inge ny rörmokare vill nu ta på sig att testa rören, installationerna i badrummet eftersom det är denna rörmokares ansvar. Han tål inte invändning, blir otrevlig och kallar kunden saker till ARN. Skickar efteråt en faktura till kunden för skrivtid 4 timmar a 850kr/timme plus moms, totalt 5500kr för att ha svarat till ARN, en sida. Hur försvarar jag mig? jag vågar inte släppa på vattnet själv till badrummet ifall något rör läcker. andra rörmokare vill släppa på vattnet, jag kan därför inte använda badrummet.
Försök strukturera upp vad som har skett.
Vad har du beställt och avtalat med firman som har gjort rördragning och installation?
Är det ett nybygge eller är det ombyggnad/utökning av någon befintlig installation?
En seriös firma testar och avprovar att grejorna är rätt monterade och att inget läcker.
Vad har du beställt och avtalat med firman som har gjort rördragning och installation?
Är det ett nybygge eller är det ombyggnad/utökning av någon befintlig installation?
En seriös firma testar och avprovar att grejorna är rätt monterade och att inget läcker.
Det hela låter märkligt. Svårt att via ett forum bilda sig en uppfattning om vad som har gått fel. Men när du beställer ett arbete så ska du kunna förvänta dig att det utförs fackmannamässigt, seriöst och professionellt.
Att behöva hålla inne betalning för att test och avprovning ska ske är inte korrekt.
Att någon är bufflig kan möjligtvis accepteras, dock ej hot.
Att behöva hålla inne betalning för att test och avprovning ska ske är inte korrekt.
Det är en ombyggnad där rörmokaren ska dra nya rör till badrummet och i badrummet, montera ny toalett, nytt tvättställ med blandare, ny duschblandare.E etompau skrev:Försök strukturera upp vad som har skett.
i offerten står också att det ingår att han ska montera dessa saker och att han ska välja billigaste lämpliga varmvattenberedare lämpat till rent kommunalt vatten. Andra rörmokare anser att i arbetet ingick att testa monteringarna även om det inte står i offerten
höll också inne 1/3 betalning, eftersom han inte monterade den nya varmvattenberedaren, fakturerade för många arbetstimmar som han inte hade arbetat i huset, han fakturerade 19 timmar trots att han arbetade i huset totalt10.25 timmar, bor max 7 min körväg från mitt hus och 10min körväg till grosistfirman Ahlsell.E etompau skrev:Det hela låter märkligt. Svårt att via ett forum bilda sig en uppfattning om vad som har gått fel. Men när du beställer ett arbete så ska du kunna förvänta dig att det utförs fackmannamässigt, seriöst och professionellt.
Han kom 8.30 på morgonen, åkte på lunch 10.40, kom tillbaka kl 12.30, åkte hem 15.30. under två dagar 10,25 timmar.