Skulle ha en varmvattenberedare i ett attefallhus. På grund av platsbristen valde jag att sätta den i torpargrunden under huset. Rörmokaren tyckte vvb tappade ut lite väl mycket vatten via säkerhetsventilen och satta därför dit en extra trycktank. Detta skulle i princip eliminera spill ifrån säkerhetsventilen sa han. Jag förstod nog inte helt hur det fungerar och ringde Nibe och frågade om det var en rekommenderad lösning. Snubben på Nibe fattade ingenting och sa att vvb måste kopplas till en golvbrunn. Vad jag skulle göra i mitt fall som satt vvb i grunden hade han inget förslag på.
Har jag fått en bra lösning nu tror ni?
Har jag fått en bra lösning nu tror ni?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Kan du förklara hur det fungerar? Hamnar vattnet i den extra tryck tanken som annars hade droppat ut när vvb värmer? Vart tar det vattnet vägen sedan?GK100 skrev:
Det funkar precis som ett expansionskärl på ett värmesystem. Dvs den lilla volymökning som sker i beredaren när nytt kallt vatten värms främst efter ett större uttag tas upp i kärlet. De få deciliter det rör sig om rör sig in och ut i tanken som är ansluten på kallvattensidan mellan backventil och beredaren samma punkt där säkerhetsventilen sitter och som annars dränerat den mängden vatten i spillröret.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 698 inlägg
Vettig lösning när det är betalt, surt att det behövdes men bra när det är på plats 
Att det hjälper mot dropp från säkerhetsventilen är jag med på, men jag känner en oro för att det här ska bli in legionellaodling.GK100 skrev:
Legionella förökar sig som bäst i stillastående vatten mellan 20-45 grader.
Kanske därför det är ovanligt med expansionskärl på tappvatten, är det verkligen en godkänd lösning enligt BBR:s regler?
Husägare
· Skåne
· 1 596 inlägg
Den sitter väl på kallvattensidan, alltså inloppet till beredaren. Alltså borde väl legionellabakterierna stryka med när de passerar den varma beredaren?
Det är inte stillastående pga expansionsrörelserna, dvs inte jämförbart direkt med de ofta nämnda typfallen med proppade rör i anläggningar. Detta vatten kommer inte heller kunna ta sig bakåt i KV om allt är normalt utfört med backventil in mot beredaren. Och som nästa steg i kedjan går ev vatten från kärlet in i och passerar beredaren förhoppningsvis med både tillräcklig tid och temp för att i stort eliminera ev legionella.
Som sagt kan man välja kärl av olika mer eller mindre bra utförande här och även hur de är utförda med membran av olika typ och hur man förtrycker dem optimalt osv. Men inget som öht ska behöva ses som problematiskt. Att det inte är vanligt beror säkert mest på att det oftast är onödigt och man enkelt leder bort spillvattnet istället.
Som sagt kan man välja kärl av olika mer eller mindre bra utförande här och även hur de är utförda med membran av olika typ och hur man förtrycker dem optimalt osv. Men inget som öht ska behöva ses som problematiskt. Att det inte är vanligt beror säkert mest på att det oftast är onödigt och man enkelt leder bort spillvattnet istället.
Äsch....
Skulle också skriva om legionella men hade inte uppdaterat fliken. Tur att BH numera har sin funktion där den visar att det finns nya inlägg.
Hur som helst tycker även jag att det är lite vanskligt i ett tappvattensystem att ha en potentiell reservoar. Även om den sitter på kallvattensidan så är det en risk. Legionellabakterier är hårda små filurer och man måste upp i en temperatur som beredaren kanske inte når vid vanlig drift om man t.ex. duschar mycket.
Skulle också skriva om legionella men hade inte uppdaterat fliken. Tur att BH numera har sin funktion där den visar att det finns nya inlägg.
Hur som helst tycker även jag att det är lite vanskligt i ett tappvattensystem att ha en potentiell reservoar. Även om den sitter på kallvattensidan så är det en risk. Legionellabakterier är hårda små filurer och man måste upp i en temperatur som beredaren kanske inte når vid vanlig drift om man t.ex. duschar mycket.
Är man bekymrad över legionella kan man välja att montera kärlet vid ledningen och inte med ett avstick. Finns armatur likt ett T-rör som ser till att ett delflöde tvingas gå via avgreningen mot kärlet skulle tro det är något sånt Demmpa menar.
Här är ett exempel på expansionskärl som är godkänd för tappvatten (livsmedel),
https://flamcogroup.com/se/catalog/...en/airfix-a/airfix-a-8-80/groups/g+c+p+a+view
https://flamcogroup.com/se/catalog/...en/airfix-a/airfix-a-8-80/groups/g+c+p+a+view
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rörmokaren satte in min panna
Värme allmänt -
Rörmokaren satte in annan panna än den som överenskommits?
Värme allmänt -
Rörmokaren satte avluftning under innertaket.
Vatten & Avlopp -
Snickare sätter dit gipsskivor - spacklar han eller inte?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur sätter jag dit kranar under blandare?
Vatten & Avlopp