Rörmokare här
Ibland drar man ju avlopp genom bjälklag när de inte finns några andra alternativ. Kommunicerar givetvis med snickaren också hur denne vill ha det, var det är bäst (mindre dåligt) att ta hålen osv.
Nu är jag hemma hos mig själv och renoverar badrum och då blir det således jag som får förstärka efter hålen också.
Bjälklaget är 220 och spännvidd på 3 meter
Tror ni detta funkar eller ska jag göra något annorlunda?
Blir 22 spån, flyt och klinker på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
10 mar 12:54 #2
Ser lite rörigt ut. Alltid problem med bjälklag som du har, dåligt med plats. Men det du har gjort med förstärkning kanske på vissa srällen är överkurs. Bättre det än inget alls. Hur går det med järnet på topp bild 1 , kommer golvspånet att ligga på det.
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 648 inlägg
- 16 912 gillningar
- 953 bilder och filmer
10 mar 13:26 #3Det håller nog men ut hållfasthetssynpunkt är det bättre med långa förstärkningar som fördelar lasten över större yta (tänk hävarm). Dina relativt korta förstärkningsplåtar får nu större skjuvkrafter på skruvarna.
I övrigt hade jag nog dragit upp gylfen för att fotografera i den vinkeln.
- Laddar…
-
10 mar 13:38 #4
Skönt att höra, hellre ta i lite för mycket isf.
Nja spånet hamnar ovanför järnet, typ några millimeter, har ju fått höja bjälklaget lite när jag riktat det -
10 mar 13:39 #5
Oops- Laddar…
-
10 mar 13:46 #6Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Givetvis hamnar ju golvbrunnen mitt i bjälken
Och gör att få det riktigt bra här så hade jag faktiskt behöva jacka ur hela bjälken i ovankant. 120 mm.
Skulle det funka om jag sätter ett järn på var sida om bjälken då?
Denna bild är innan jag börja gnagat
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
-
-
10 mar 15:41 #9
Jag skulle inte bråka medreglarna utan flytta brunnen till höger i avlånga facket. Klart beror på vad man ska ha ovanför och ev plats för något. Tänker meg en dusch och då kan brunnen flyttas. Nytt golv lägges med fall mot brunnen och ca 10 -15 cm från den görs ett lokalt fall, lite extra nedförsbacke
-
10 mar 16:30 #10
Centrum på brunn blir således 45 cm från vägg. 45 cm från färdig vägg är mitt i prick i bjälken, slår aldrig fel
Vill inte ha duschen på centrum 45 och brunnen centrum 58. Vet hur muppigt det ser ut -
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 648 inlägg
- 16 912 gillningar
- 953 bilder och filmer
10 mar 21:28 #11Det blir garanterat ännu muppigare med försvagat bjälklag så dina klinkersplattor lossnar och tätskiktet läcker.
Livet är fullt av kompromisser.- Laddar…
-
10 mar 21:49 #12
-
10 mar 22:17 #13
Vill ju helst inte gå ner till 50 men som det tidigare nämnts här så är ju livet fullt med kompromisser
Bygghöjden på denna är knappa 60 mm, känns mycket trevligare bjälklagsmässigt- Laddar…
Liknande trådar
-
Har rörmokaren dragit detta rätt?
Badrum -
Golvvärmerören fryst till is, rörmokaren tar inget ansvar
Juridik -
Har rörmokaren lagt golvvärmen rätt?
Värme allmänt -
Rörmokaren avråder från markvärme trots bra förutsättningar?
Värmepumpar -
Montering avloppsrör toalett - har rörmokaren anpassat avståndet?
Badrum