52 077 läst · 164 svar
52k läst
164 svar
Rörmokaren avråder från markvärme trots bra förutsättningar?
Nja, så fungerar det inte riktigt…M MagHam skrev:
Om marken fryser uppifrån och når slangarna så kommer tjälen med tiden att lyfta slangarna.
Om det bara fryser runt slagen men inte i omgivande jord, så blir det inte den lyftkraften.
Det är inte kylan i sig som är problemet, det är tjälen.
De finns kedjegrävare som går ner så långt, men de är lite större. Jag hittade en som ska sättas på en traktorNissens skrev:
Jag tolkade det som att rörisen var emot jordvärme oavsett hur slangen hamnar i marken? Det är väl skit samma hur man får ner den så länge den hamnar på rätt djup och man kan återställa marken efter (vilket inte är direkt svårt).Nissens skrev:
Kul med många svar under tiden man sitter i alla Teams-möten 
Ska försöka svara så gott jag kan.
Slangen ska som sagt ner minst en meter, helst 1,2. När man plöjer fiber så drar man ju en tjälkrok först för att få undan stora stenar innan man kör kabelplogen. Nu ligger fiber på typ halva djupet och de grävmaskiner som jag sett riggade för att plöja har en kortare sticka än på en vanlig grävmaskin för att hantera krafterna.
.
Ska försöka svara så gott jag kan.
Uppfattar det som både och faktiskt, han ville inte lämna pris på att förlägga markkollektorn eller ens förmedla en kontakt. I offerten ingår därför bara värmepump med installation och kollektorslang samt brine-vätskan.Hammarskallen skrev:
Hammarskallen skrev:
Ja, det har varit ett av argumenten men isåfall så har vi ett fibernät som kommer haverera när som helst. Förvisso finns det argument att kollektorslangen har tunnare väggar än opton (vilket är riktigt) och därmed skulle vara känsligare men jag har svårt att tro att det har en avgörande betydelse.harry73 skrev:
Slangen ska som sagt ner minst en meter, helst 1,2. När man plöjer fiber så drar man ju en tjälkrok först för att få undan stora stenar innan man kör kabelplogen. Nu ligger fiber på typ halva djupet och de grävmaskiner som jag sett riggade för att plöja har en kortare sticka än på en vanlig grävmaskin för att hantera krafterna.
De hade jag inte hittat, tack! De ligger för långt bort men de kanske känner någon i branchen på närmare hållD doubleH skrev:
Så är det säkert. Samtidigt när man googlar runt lite så är ofta rekommendationen att köra på markvärme om man har utrymmet eftersom det sägs vara billigare.Nissens skrev:
När vi för ett par år sedan hade tröttnat på all hantering med veden (hugga i skogen, köra hem klyva, bära och släpa) och funderade på jordvärme eller borrhål, så tog vi in offerter på att gräva i åkern och att borra vämebrunn.
Vi har mycket sten i åkern, och ett aktivt lantbruk, vi odlar alltså vår åker. Vi har dessutom mycket sten i åkrarna, som dessutom är kantig och vass (inga runda snälla stenar).
Förr oss var det dels mycket dyrare att gräva ner slangen tillräckligt djupt, samt att vi avråddes från det, p.g.a. de många stenarna.
Att plöja ner slangen ansågs inte görligt på vår mark.
Hade vi själva ägt en tillräckligt bra grävmaskin, för att kunna gräva tillräckligt bra utan att lägga ut pengar, så kanske jordvärme kunnat vara ekonomiskt konkurrenskraftigt.
Men inte sjutton vill vi gå miste om hela, eller delar av en skörd, därför att kollektorslangen skadats....
Vi har mycket sten i åkern, och ett aktivt lantbruk, vi odlar alltså vår åker. Vi har dessutom mycket sten i åkrarna, som dessutom är kantig och vass (inga runda snälla stenar).
Förr oss var det dels mycket dyrare att gräva ner slangen tillräckligt djupt, samt att vi avråddes från det, p.g.a. de många stenarna.
Att plöja ner slangen ansågs inte görligt på vår mark.
Hade vi själva ägt en tillräckligt bra grävmaskin, för att kunna gräva tillräckligt bra utan att lägga ut pengar, så kanske jordvärme kunnat vara ekonomiskt konkurrenskraftigt.
Men inte sjutton vill vi gå miste om hela, eller delar av en skörd, därför att kollektorslangen skadats....
Det är bra input faktiskt. Del av marken som kollektorn är tänkt att placeras på arrenderas ut och brukas aktivt. Som jag minns det från alla timmar man plockat sten på åkrarna så var det mjuka former på stenarna.
Sen är det väl ovanligt att bönderna säger att de har lite sten på sina åkrar
.
Minns du hur mycket skillnad det var på offerterna mellan mark berg för er?
Sen är det väl ovanligt att bönderna säger att de har lite sten på sina åkrar
Minns du hur mycket skillnad det var på offerterna mellan mark berg för er?
Hinner inte leta reda på källorna nu men det finns säkert för dom som orkar Googla...useless skrev:
Det finns ett optimalt djup som beror lite på var man är i landet.
Min kollektorslang ligger på 90-100 (inre Småland)