Byggahus.se
Nissens
M MagHam skrev:
Ofta fryser slangen en iskärna runt sig framåt senvintern i alla fall och det spelar ingen praktisk roll. Det är bara i ett borrhål det inte får hända.
För ytjord kan ansamlingen av fukt som dras mot den kalla slangen, och sedan fryser för att avge sin smält-entalpi, t o m vara fördelaktigt.
Nja, så fungerar det inte riktigt…
Om marken fryser uppifrån och når slangarna så kommer tjälen med tiden att lyfta slangarna.
Om det bara fryser runt slagen men inte i omgivande jord, så blir det inte den lyftkraften.
Det är inte kylan i sig som är problemet, det är tjälen.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
RogerHql och 3 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Minst en meter ner skall det, gärna 1,5 så att det ligger frostfritt (tjälskjutning) och om det är åkermark vill man ju dessutom inte att några redskap skall komma åt det hela…
De finns kedjegrävare som går ner så långt, men de är lite större. Jag hittade en som ska sättas på en traktor

Nissens Nissens skrev:
Kan ju vara att de inte vill ha begränsningar på markerna. Det går ju inte att bygga o annat där slangen ligger.
Fast det är ju markägarens bekymmer, inte installatörens.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
De finns kedjegrävare som går ner så långt, men de är lite större. Jag hittade en som ska sättas på en traktor
Med en sån här lägger man slangen upp till 3 meter djupt och krattar igen spåren automatiskt efter sig...

• Gilla
Lassiter och 8 till
  • Laddar…
Nissens
M MagHam skrev:
Fast det är ju markägarens bekymmer, inte installatörens.
Ja, men jag tänkte att många markägare kanske väljer bort markvärme pga begränsningarna. Då kan ju röris uppleva det som att de mest sätter bergvärme.

Nissens Nissens skrev:
Ingen har väl sagt att man slutat gräva ner slang??

Påståendet var snarare att man skulle ha slutat att _plöja_ ner slang…
Jag tolkade det som att rörisen var emot jordvärme oavsett hur slangen hamnar i marken? Det är väl skit samma hur man får ner den så länge den hamnar på rätt djup och man kan återställa marken efter (vilket inte är direkt svårt).

• Gilla
Moltaz1 och 1 till
  • Laddar…
harry73
mexitegel mexitegel skrev:
Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.
Det kan ju vara att risken att slangen börjar läcka är större eftersom man inte vet om slangen hamnar nära stora sten

• Gilla
Marake2 och 2 till
  • Laddar…
Kul med många svar under tiden man sitter i alla Teams-möten :)
Ska försöka svara så gott jag kan.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad är det han är emot? Markvärme generellt eller att plöja ner slangen? Om han är mer bekväm med bergvärme, varför inte gå på det spåret?
Uppfattar det som både och faktiskt, han ville inte lämna pris på att förlägga markkollektorn eller ens förmedla en kontakt. I offerten ingår därför bara värmepump med installation och kollektorslang samt brine-vätskan.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad är det han är emot? Markvärme generellt eller att plöja ner slangen? Om han är mer bekväm med bergvärme, varför inte gå på det spåret?
harry73 harry73 skrev:
Det kan ju vara att risken att slangen börjar läcka är större eftersom man inte vet om slangen hamnar nära stora sten
Ja, det har varit ett av argumenten men isåfall så har vi ett fibernät som kommer haverera när som helst. Förvisso finns det argument att kollektorslangen har tunnare väggar än opton (vilket är riktigt) och därmed skulle vara känsligare men jag har svårt att tro att det har en avgörande betydelse.

Slangen ska som sagt ner minst en meter, helst 1,2. När man plöjer fiber så drar man ju en tjälkrok först för att få undan stora stenar innan man kör kabelplogen. Nu ligger fiber på typ halva djupet och de grävmaskiner som jag sett riggade för att plöja har en kortare sticka än på en vanlig grävmaskin för att hantera krafterna.

D doubleH skrev:
Självklart plöjer man ner slangen.
Exempel på firma som gör det i Västra Götaland:
[länk]
De hade jag inte hittat, tack! De ligger för långt bort men de kanske känner någon i branchen på närmare håll :).

D doubleH skrev:
Självklart plöjer man ner slangen.
Exempel på firma som gör det i Västra Götaland:
[länk]
Dom verkar inte plöja så djupt.

"Vi använder oss av en 40 mm tunnväggig plastslang som vi plöjer ner till ett djup av ca 80-100 cm."

• Gilla
musviten och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, men jag tänkte att många markägare kanske väljer bort markvärme pga begränsningarna. Då kan ju röris uppleva det som att de mest sätter bergvärme.
Så är det säkert. Samtidigt när man googlar runt lite så är ofta rekommendationen att köra på markvärme om man har utrymmet eftersom det sägs vara billigare.

• Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
När vi för ett par år sedan hade tröttnat på all hantering med veden (hugga i skogen, köra hem klyva, bära och släpa) och funderade på jordvärme eller borrhål, så tog vi in offerter på att gräva i åkern och att borra vämebrunn.

Vi har mycket sten i åkern, och ett aktivt lantbruk, vi odlar alltså vår åker. Vi har dessutom mycket sten i åkrarna, som dessutom är kantig och vass (inga runda snälla stenar).

Förr oss var det dels mycket dyrare att gräva ner slangen tillräckligt djupt, samt att vi avråddes från det, p.g.a. de många stenarna.

Att plöja ner slangen ansågs inte görligt på vår mark.

Hade vi själva ägt en tillräckligt bra grävmaskin, för att kunna gräva tillräckligt bra utan att lägga ut pengar, så kanske jordvärme kunnat vara ekonomiskt konkurrenskraftigt.
Men inte sjutton vill vi gå miste om hela, eller delar av en skörd, därför att kollektorslangen skadats....

• Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
Det är bra input faktiskt. Del av marken som kollektorn är tänkt att placeras på arrenderas ut och brukas aktivt. Som jag minns det från alla timmar man plockat sten på åkrarna så var det mjuka former på stenarna.

Sen är det väl ovanligt att bönderna säger att de har lite sten på sina åkrar ;).

Minns du hur mycket skillnad det var på offerterna mellan mark berg för er?

Vi har markvärme som grävdes ner med grävmaskin för 4 år sedan, funkar fint - inga minusgrader på inkommande under vintern trots kallt och lite snö.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom verkar inte plöja så djupt.

"Vi använder oss av en 40 mm tunnväggig plastslang som vi plöjer ner till ett djup av ca 80-100 cm."
Hinner inte leta reda på källorna nu men det finns säkert för dom som orkar Googla...
Det finns ett optimalt djup som beror lite på var man är i landet.
Min kollektorslang ligger på 90-100 (inre Småland)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.