Det har blivit tätt i avloppet i köket. När man tappar ut vattnet ur diskhon kommer det upp i slasken, och likadant tvärtom, och sedan tar det lång tid innan det runnit undan. Jag har provat med bikarbonat/ättika/kokande vatten 2 ggr utan resultat och även YES Max Power diskmedel/kokande vatten, det också utan förbättring. Huset är från 60-talet och jag är tveksam till att skruva själv. Vad tror ni? Är det rörmokaren som gäller men vad kostar det kan man undra...
Om du inte vill göra själv så anlita rörmokare. Vill du göra själv så lossa där det går in i vägg eller golv och kör ned ett rensband, du vill använda skruvdragare.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/avlopp/avloppsrensare/avloppsrensare-2000034458
https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/avlopp/avloppsrensare/avloppsrensare-2000034458
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Har du tur är det i kröken under diskbänken det är stopp. Skruva loss delarna som syns på bilden och se om de är rena. Är det längre in i rören det är stopp blir det svårare. Propplösare går alltid att prova.
Kupan i gjutjärn som syns med lite rost på bilden, ska jag även prova mig på att lossa den.A Avemo skrev:
Min gissning skulle vara att de lagt sig massa skit i vattenlåset (böjen närmast kameran på bild). Ställ byttor/tråg under och skruva isär. Var beredd på att det kommer vara riktigt, riktigt äckligt.
Ta loss alla delar du kan. Rengör ordentligt. Skruva ihop. Om det sitter några packningar någonstans, se till att de kommer tillbaka.
Ett hett tips: räta ut en trådgalge och gör en liten krok i slutet av ståltråden rensa lite med den där du inte kommer åt.
Det kommer med hög sannolikhet räcka. Är det fortfarande stopp betyder det att stoppet sitter längre ned i avloppet. Då kan du köpa ett billigt rensband på t.ex Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ningsverktyg/rensspiral-med-handvinda-025481/
Fortfarande inte i löst problemet? Ring en spolbil och säg att du har stopp i röret från handfatet, de vet vad de ska göra.
Jag måste rensa mitt vattenlås med 1-2 års mellanrum, mestadels för att min kära hustru är bra på att spola ned teblad i vasken...
Ta loss alla delar du kan. Rengör ordentligt. Skruva ihop. Om det sitter några packningar någonstans, se till att de kommer tillbaka.
Ett hett tips: räta ut en trådgalge och gör en liten krok i slutet av ståltråden rensa lite med den där du inte kommer åt.
Det kommer med hög sannolikhet räcka. Är det fortfarande stopp betyder det att stoppet sitter längre ned i avloppet. Då kan du köpa ett billigt rensband på t.ex Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ningsverktyg/rensspiral-med-handvinda-025481/
Fortfarande inte i löst problemet? Ring en spolbil och säg att du har stopp i röret från handfatet, de vet vad de ska göra.
Jag måste rensa mitt vattenlås med 1-2 års mellanrum, mestadels för att min kära hustru är bra på att spola ned teblad i vasken...
Medlem
· Blekinge
· 10 661 inlägg
Det enklaste är ju propplösare först, eller kallat kaustik soda. Häll i ett par matskedar i slasken och på med litet hett vatten. Låt verka 30 min och upprepa vid behov.
Ta på dig handskar och skyddsglasögon.
Sedan är det dags att plocka isär kröken. Det klan vara rätt äckligt så ha konjak i beredskap.
Ta på dig handskar och skyddsglasögon.
Sedan är det dags att plocka isär kröken. Det klan vara rätt äckligt så ha konjak i beredskap.
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Propplösare Mudin Express 1 liter Norenco
Öppnar avloppet och löser proppar
299 kr inkl moms
Läs mer
Dum fråga - måste jag stänga av vattnet även fast jag inte spolat något vatten i hoarna på 2 dygntorparavgrund skrev:Min gissning skulle vara att de lagt sig massa skit i vattenlåset (böjen närmast kameran på bild). Ställ byttor/tråg under och skruva isär. Var beredd på att det kommer vara riktigt, riktigt äckligt.
Det kommer med hög sannolikhet räcka. Är det fortfarande stopp betyder det att stoppet sitter längre ned i avloppet. Då kan du köpa ett billigt rensband på t.ex Jula [länk]
Jag antar att du menar anslutningen mot slasken. Du skriver att det kommer upp i diskhon när du häller vatten i slasken. Så det stora stoppet finns efter att dessa rör gått samman. Men det kan ju vara bra att rengöra även där. Det är inte gjutjärn.H Hugo7 skrev:
Du behöver inte stänga av vattnet när du öppnar avloppsrören. Men kom ihåg att inte spola vatten medan det är öppet under.
Nej, du ska endast rengjöra avloppet. Du behöver inte heller lossna på koppen som sitter på diskhon. Det är förmodligen endast i böjen problemet sitter. Det är svårt att se på din bild, men du behöver endast lossna så att du får böjen i handen.H Hugo7 skrev:
Är så tacksam för alla tips. Har hört så mycket skrämselpropaganda om vattenskador på grund av tätt i diskho/slask. Så kanske därför jag är rädd och biter på naglarna inför att sätta igång med detta.J J Vos skrev: