Fairlane Fairlane skrev:
Nej, har ni ett avtal så kan han inte vara ignorera detta. Det ni kan gör är att meddela honom att ni kommer anlita en annan rörmokare om han inte dyker upp och skicka en faktura på mellanskillnaden.
Tack för ett bra och informativt svar! Då är det som jag trodde då.

• Älska
  • Gilla
okaj och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Skärgårdsbon skrev:
Ja du, det får nog maken min svara på. Jag personligen hade inte gjort det men då det är han som står som ägare på huset så har jag lämnat sådant till honom. Kanske inte jättebra med facit i hand haha..
Spelar väl ingen roll vem av er som står som ägare när ni är gifta…

• Gilla
nasuf
  • Laddar…
Excel
H Hybro skrev:
Make eller röris?
Båda är lika odugliga!

• Wow
  • Gilla
Mattias Eliasson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Skärgårdsbon skrev:
Naturligtvis hade jag gjort det om jag hade vetat om vilken röris som ingick i offerten. De enda jag visste om var mattläggarfirman och elektrikern.
Det är ju ditt hus också om ni är gifta eller skaffat det med avsikt att bo ihop… låter som att ni kunde ha bättre kommunikation..

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
janwide
S Skärgårdsbon skrev:
Det stämmer. Vi bor på ett ganska glest ställe om man säger så, det finns inte jättemånga hantverkare i närheten.
I så fall är det den maken har avtalet med som han ska klaga hos.

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Spelar väl ingen roll vem av er som står som ägare när ni är gifta…
Nja, det är makens mors föräldrahem som han har köpt och därför valde vi att göra så. Visst har jag insyn i och är med och bestämmer om renoveringar men kontakten med hantverkare är det maken som sköter.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S Skärgårdsbon skrev:
Tack för ett bra och informativt svar! Då är det som jag trodde då.
Vem är det som ni skrivit avtal med?
Mattläggningfirman?
Elektrikern?

Det är den ni har avtal med ni kan och ska ge er på. Förklara för denne att rörmokaren vägrar dyka upp och inte kommunicerar och vill ha ett eget avtal. De får fixa fram en annan rörmokare.

Förhoppningsvis bryter de med rörmokaren för kommande uppdrag. Det hjälper dock inte er.

Jag hoppas att ni inte har betalat i förskott utan att ni kan hålla inne pengar tills det är klart.

• Gilla
  • Älska
BSA In och 9 till
  • Laddar…
S Skärgårdsbon skrev:
Hej!
Vi har sedan någon månad tillbaka påbörjat ett bygge av badrum. Vi fick en total offert där både rörmokare, golvläggare och elektriker ingår. När arbetet kommit halvvägs meddelar rörmokaren (som vi även anlitat för några år sen i vårt förra hus) dra sig ur offerten pga att det blir dyrare för oss än om han jobbar på egen offert. Säger han. Jag har en annan teori då denna rörmokare alltid varit EXTREMT svår att få ut på jobb, uteblir när vi bestämt dag och tid osv. Drar han sig ur offerten behöver han således inte rätta sig efter de andra företagens arbetstempo utan kan komma när han själv bestämmer.

Mycket riktigt, nu står vi här och väntar väntar och väntar på att han ska komma och göra sin del så badrummet kan bli färdigt. Vi hade bokat denna veckan, han uteblev utan att ens meddela sig.

Är det rätt att han kan göra så här när offerten är godkänd och klar samt arbetet redan halvfärdigt?

Undrar mest för att det är så frustrerande att inte komma någonstans med badrummet.
Har rörmokaren påbörjat arbetet är det uppenbart att ni har ett avtal och att ni båda insett detta. Eftersom att han jobbar efter en offert har ni redan kommit överens om pris.

Grundprincipen avtalsrätten är att avtal ska hållas. Rörmokaren kan alltså inte konsekvensfritt frångå avtalet utan giltigt anledning (normal avtalsvillkor eller lag).

Så det verkar helt klart som att du har rätt till att häva avtalet (pengarna tillbaka/inte behöva betala). Du har även rätt till skadestånd på de kostnader du har på grund av rörmokaren avtalsbrott. Detta kan exempelvis vara att du måste anlita någon annan och då har du rätt till mellanskillnaden mellan rörmokarens offert och den nya offertens kostnad att färdigställa arbetet (om det är dyrare). Kommer han själv tillbaka och vill ha mer pengar är det bara att hänvisa till att alla extra kostnader är ogiltiga (han betalar skadestånd för sin egna faktura).

• Gilla
ann-chatrine och 2 till
  • Laddar…
Om ni har skrivit entreprenad, dvs en firma tar över allt ansvar och koordinerar alla andra hantverkare så ska ni bara prata med dom. Dom i sin tur får sätta sprätt på rörmannen eller hitta en annan. Gör dom inte det innehåll inne pengar tills dom gör det.
Har ni skrivit separata avtal med de olika hantverkare eller inga alls då är det bara att hitta någon ny, eller dra rör själv. Det är ingen raketforskning.
Jag vet hur frustrerande det är att behöva vänta på hantverkare som inte ha koll på sina arbetsplaner eller ens vett att meddela sig. Därför gjorde jag el och VVS själv när det var dags för badrumsrenovering så slapp jag det. Och så blev det som jag ville.

• Gilla
BSA In och 6 till
  • Laddar…
S Skärgårdsbon skrev:
Nja, det är makens mors föräldrahem som han har köpt och därför valde vi att göra så. Visst har jag insyn i och är med och bestämmer om renoveringar men kontakten med hantverkare är det maken som sköter.
Man får inte bryta kontrakt, normalt sett. Det får man bara om alla parter är överens. Problemet, som det verkar, är att ni tycks ha låtit honom bryta kontraktet. Då du nu säger att det blev som du misstänkte.

Blir lite fundersam över vad det är för avtal som finns just nu. Låter som ni har ETT avtal med en totalentreprenör, som i sin tur tagit in VVS som underentreprenör. I så fall har du som beställare egentligen inte med att göra vilken VVS firma som totalentreprenören tar in.

Och vill VVSaren dra sig ur så är det en sak mellan toialentreprenören och VVSaren. Framförallt kan inte en underentreprenör dra sig ur och erbjuda direkt avtal med kunden. Det är dels avtalsbrott mot totalentreprenören både från VVSaren och du som kund gör dig också skylödig till avtalsbrott.

• Gilla
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju ditt hus också om ni är gifta eller skaffat det med avsikt att bo ihop… låter som att ni kunde ha bättre kommunikation..
Håller absolut med sig där!

Fairlane Fairlane skrev:
Vem är det som ni skrivit avtal med?
Mattläggningfirman?
Elektrikern?

Det är den ni har avtal med ni kan och ska ge er på. Förklara för denne att rörmokaren vägrar dyka upp och inte kommunicerar och vill ha ett eget avtal. De får fixa fram en annan rörmokare.

Förhoppningsvis bryter de med rörmokaren för kommande uppdrag. Det hjälper dock inte er.

Jag hoppas att ni inte har betalat i förskott utan att ni kan hålla inne pengar tills det är klart.
Nej inget är betalat i förskott utan ska betalas i efterhand. Ja vi får nog helt enkelt prata med dem och se vad de säger, de som vi har avtalet med vilket är mattläggningsfirman.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Blir lite fundersam över vad det är för avtal som finns just nu. Låter som ni har ETT avtal med en totalentreprenör, som i sin tur tagit in VVS som underentreprenör. I så fall har du som beställare egentligen inte med att göra vilken VVS firma som totalentreprenören tar in.

Och vill VVSaren dra sig ur så är det en sak mellan toialentreprenören och VVSaren. Framförallt kan inte en underentreprenör dra sig ur och erbjuda direkt avtal med kunden. Det är dels avtalsbrott mot totalentreprenören både från VVSaren och du som kund gör dig också skylödig till avtalsbrott.
Avtalet är ingått med mattläggningsfirman som i sin tur anlitat elektrikern och röris. Vi bor som sagt på väldigt gles ort och dessa tre samarbetar hela tiden. Vi har inte erbjudits något direkt avtal med rörisen i efterhand, jag vet faktiskt inte riktigt vad som pågår där och därför oroar jag mig lite.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
A AG A skrev:
Man får inte bryta kontrakt, normalt sett. Det får man bara om alla parter är överens. Problemet, som det verkar, är att ni tycks ha låtit honom bryta kontraktet. Då du nu säger att det blev som du misstänkte.
Ja det är ju lite så jag tänkte att det verkar konstigt alltihop. Vi har inte låtit honom dra sig ur utan han gjorde helt enkelt bara det och meddelade oss det. Vad kunde vi gjort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.