29 045 läst · 110 svar
29k läst
110 svar
Rörmokare vill dra sig ur offerten, är det lagligt?
Sida 1 av 8
Hej!
Vi har sedan någon månad tillbaka påbörjat ett bygge av badrum. Vi fick en total offert där både rörmokare, golvläggare och elektriker ingår. När arbetet kommit halvvägs meddelar rörmokaren (som vi även anlitat för några år sen i vårt förra hus) dra sig ur offerten pga att det blir dyrare för oss än om han jobbar på egen offert. Säger han. Jag har en annan teori då denna rörmokare alltid varit EXTREMT svår att få ut på jobb, uteblir när vi bestämt dag och tid osv. Drar han sig ur offerten behöver han således inte rätta sig efter de andra företagens arbetstempo utan kan komma när han själv bestämmer.
Mycket riktigt, nu står vi här och väntar väntar och väntar på att han ska komma och göra sin del så badrummet kan bli färdigt. Vi hade bokat denna veckan, han uteblev utan att ens meddela sig.
Är det rätt att han kan göra så här när offerten är godkänd och klar samt arbetet redan halvfärdigt?
Undrar mest för att det är så frustrerande att inte komma någonstans med badrummet.
Vi har sedan någon månad tillbaka påbörjat ett bygge av badrum. Vi fick en total offert där både rörmokare, golvläggare och elektriker ingår. När arbetet kommit halvvägs meddelar rörmokaren (som vi även anlitat för några år sen i vårt förra hus) dra sig ur offerten pga att det blir dyrare för oss än om han jobbar på egen offert. Säger han. Jag har en annan teori då denna rörmokare alltid varit EXTREMT svår att få ut på jobb, uteblir när vi bestämt dag och tid osv. Drar han sig ur offerten behöver han således inte rätta sig efter de andra företagens arbetstempo utan kan komma när han själv bestämmer.
Mycket riktigt, nu står vi här och väntar väntar och väntar på att han ska komma och göra sin del så badrummet kan bli färdigt. Vi hade bokat denna veckan, han uteblev utan att ens meddela sig.
Är det rätt att han kan göra så här när offerten är godkänd och klar samt arbetet redan halvfärdigt?
Undrar mest för att det är så frustrerande att inte komma någonstans med badrummet.
Jag blir nyfiken på varför ni anlitade denna rörmokare med den erfarenheten? Eller köpte ni en totalentreprenad utan vetskap om att han skulle jobba för er?
Ja du, det får nog maken min svara på. Jag personligen hade inte gjort det men då det är han som står som ägare på huset så har jag lämnat sådant till honom. Kanske inte jättebra med facit i hand haha..Norrlandet skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 208 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 208 inlägg
Nej, har ni ett avtal så kan han inte vara ignorera detta. Det ni kan gör är att meddela honom att ni kommer anlita en annan rörmokare om han inte dyker upp och skicka en faktura på mellanskillnaden.
Med det resonemanget så borde ju denna tråden inte finnas heller. Varför bara bry sig när man tycker att det behövs?S Skärgårdsbon skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 986 inlägg
Antar att det är en total entreprenad och att någon har skrivit ett avtal med din man?
Naturligtvis hade jag gjort det om jag hade vetat om vilken röris som ingick i offerten. De enda jag visste om var mattläggarfirman och elektrikern.K kniv skrev: