Byggahus.se

Rörmokare 4 kvm = 18 lax!

1. P
    Medlem · Skåne · 3 inlägg

Physeter

Medlem
    Hej (jag är noob so please bear with me)

Vi har ett badrum på 4 kvadrat. Vi har rivit ut allt och behöver en rörmokare till att göra följande:

-Ersätta golvbrunnen i duschen.
    -Ersätta det duschstycke (gömt inuti väggen) som man kopplar blandaren i (vad heter det?)
    -Koppla in handdukstorken (redan köpt annorstädes).
    -Koppla in ett nytt element (redan köpt annorstädes).
    -Sätta dit toalettstolen (redan köpt annorstädes) och även dra vattenrör till densamma.
    -Dra vattenrören från golvet upp till blandarna (två st hoar och alltså två blandare som vi köper annorstädes).
    -Fixa lite med avloppet från handfatet.

För detta vill vår tilltänkta rörmokare ha:
    10.000 kr i arbetskostnad
    800 kr för komplett brunn
    3.500 kr för rör till toaletten, Handdukstorken, elementet, handfatets avlopp
    3.575 kr moms.
    -----------
    17.875 TOT

11.625 efter rot

Han sade när han var och kollade att -"Ni vet väl att vi blir lite sura när ni redan har köpt Handdukstork, element och toalettstol. För vi ger er samma pris som ni har hittat på andra ställen!"

Det hade vi aldrig hört talas om, men det känns heller inte relevant i sammanhanget.

Är det verkligen rimligt med 10.000 i arbetskostnad för dessa jobb?
    Och 3.500 kr för rör?

Vi fick offerten ikväll så vi ska väl försöka ta in en annan offert imorn eller så...

Tacksam för input!

2. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    Du får räkna med 400-500 kr/tim för en rörkrökare. Han tar betalt för körtid till och från platsen för det är ju hans jobbtid. Sen är det väl så att han måste komma ett par olika gånger för golvbrunn och lite av det andra måste göras innan ytskikten ska på och resten ska han sätta dit efter att ytskikten är klara, så minst två olika dagar på plats. Sen är det timmarna för jobbet och körningen som du måste uppskatta.
    Lite dyrt verkar det, men det går snabbt till timmar när man ska fara fram och tillbaka och därmed kostnader. Sen verkar det som om vissa idag har ökat priset eller timmarna, eftersom det skall vara rot.

Rördelar rånar dom en på, vilket också sker när man handlar i vvs affärer. Så idag verkar det som om man måste handla på Rinkabyrör eller liknande för att det skall vara rimmligt.

Redigerat 28 aug 2012 22:31
  3. F
    Medlem · 1 377 inlägg

fredl

Medlem
    Vi fick ge 22 tusen efter rot men då rev de även bort det gamla och drog nytt rör från källaren för vatten och avlopp. 450 kr/h + moms före rot.

4. F
    Medlem · Stockholm · 1 372 inlägg

Fredrik Å

Medlem
    I samma andetag man nämner VVS blir man rånad.Kopplade själv in ett sketet handfat och materialet gick på nästan 1000kr.Varje liten del är svindyr trots att det var inköpt på lågpris byggvaruhus.....

• Laddar…
  5. M
    Medlem · stockholm · 1 777 inlägg

magnu

Medlem
    Man får se det lite relativt, i jämförelse med resten av renoveringskostnaden.
    Jag håller med om att det blev dyrt, men Det hade ju inte varit gratis heller.
    Du fick betala några tusen mer än du räknat med, men i förhållande till hela badrummet, hur mycket blev det?

6. P
    Medlem · Gävle · 68 inlägg

piglet

Medlem
    I så fall skulle man kunna resonera precis på samma sätt om alla delar i badrumsrenoveringen och vips så hade man ett mycket dyrt badrum. Några tusen extra på varje del blir rätt mycket tillslut.

Jag tycker helt klart att du ska ta in ytterligare offerter för att se om du inte kan pressa priset lite.

7. M
    Medlem · Norrbotten · 2 212 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Fast det borde väl bli 12 875:- efter rot?

8. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    du får reducera lite på momsen också så det är rätt räknat i TS uträkning

9. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 998 inlägg

anders07

Medlem
    Jag tycker det verkar rimligt om jag jämför med vad vi har betalt. Du hittar säkert någon billigare men mycket handlar om förtroende och erfarenhet. Just för det sista där skulle nog jag villigt ge en tusenlapp eller två extra... :surprised:

Mvh,
    Anders

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 466 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag tror att det är lite i överkant, så ta in fler offerter, men det är inget extrempris.

Det var ju lite intressant påstående om att ni kunde fått materialet till samma pris via rörfirman...

Ex. golvbrunnen som de vill ha 800 för. På Rinkabyror.se kostar en brunn 260 kr, till det behöver man i de flesta fall även en monteringsplatta för 140 kr. Din rörfirma vill då ha 800 + moms för samma material (150% extra, vilket iofs. är lite ovanligt lågt). Nu förutsätter jag att det är en normal brunn och inte en kantmonterad design modell, som kostar flera tusen även på rinkaby.

Du hittar liknande priser på byggmarknader.

11. M

magnu

Medlem
    I och för sig tror jag att det var fakturan som kom, som man blev förvånad över, då är jobbet redan gjort och det är inte mer man kan göra än att klaga och se det som lärpengar.

Jag tycker att det är väldigt svårt att upphandla den här typen av tjänst. När jag försöker köpa in tjänsterna har jag följande prioriteringsordning:

Rätt utfört
    Snyggt slutresultat
    Pris
    Leveranstid, dvs hur fort kan de komma

Om man jagar pris, är risken stor att de två första punkterna inte uppfylls, och det ger mig mycket större problem.
    Fakturan behöver jag bara betala en gång.

12. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 139 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Ja "ordspråket" "Quick, Cheap, High Quality. Pick any two", stämmer ofta.

13. P
    Medlem · Skåne · 3 inlägg

Physeter

Medlem
    -Tack för momsuträkningen, den fattade inte jag heller först.
    -Det är en vanlig golvbrunn, ja, ingen långsmal variant.
    -Faturan betalas bara en gång... true, true!

Tusen tack för era inlägg.

Det här med att "man bör handla handukstork etc av rörmokaren direkt" är det någon som känner igen det? Det känns ju jävligt förlegat nu när det är världens enklaste grej att prisjämföra en produkt, vilken som.

14. M

magnu

Medlem
    Nja,
    Allt ramlar ner till en förhandling.
    Man ska absolut låta rörmokaren handla allt som är det minsta krångligt att byta, för att slippa trassel med garantier etc.

Sedan, kan man handla blandare, handdukstork mm själv, men räkna med att det blir lite trassel.

Jag tror inte att man ska nämna att man vill handla själv, då drar de som är bra öronen åt sig och tackar nej till jobbet.

Kom ihåg ett badrum är ett skruttjobb, som en rörmokare både kan ha och mista, de vill göra jobbet med minsta trassel. Om man då börjar prata materielpriser, faller lusten att göra jobbet rätt fort.

Du vill ha jobbet gjort och då ska man kanske ligga lite lågt med att pruta allt för friskt.

15. Fruppe
    Medlem · Stockholm · 491 inlägg

Fruppe

Medlem
    Visst tar vissa hantverkare ut för mycket av materialet men då ser dom (oftast) till att allt finns på plats när han/hon är där och ska även ge garanti.
    Denna fråga är lite infekterad då många hantverkare inte gör jobb om dom inte får sälja materialet.
    Timpengen blir det inte mycket kvar av efter lön,sociala,bil,försäkring,verktyg m,m .
    Jag vet att det kommer bli skriverier om detta nu..
    Kan ju testa att komma med ingredienserna till en burgare till Mc och be dom steka den för en billig peng och se om dom gör det ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.