Byggahus.se

rörmockare höjer priset efter utfört jobb.

45k läst  765 svar

1. P
    Medlem · Nivå 13
    Det jag har så svårt att förstå är att "dagens unga" inte ser vilka bra och välbetalda hantverkaryrkena är. Hade jag varit ung idag hade jag lätt valt att gå den vägen, troligen elektriker. Jag var inne på det i 25-30-årsåldern när jag skulle byta karriär men avskräcktes av den orimligt långa utbildningen och praktiktiden, vilket var en av anledningarna till att jag valde en annan bana istället.

2. H
    Medlem Nivå 6
    Man kan börja med att lägga på drygt 3 procent i löneökningar fram till i år och vi landar på drygt 43k i månaden . I snitt! Och där har du en del av förklaringen till att Sverige har europas högsta byggkostnader.

3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Redigerat 3 aug 14:23
  4. T
    Medlem · Nivå 8
    • Laddar…
  5. pelle plåttak
    Medlem Nivå 3
    ni som beklagar er på timdebiteringen och materialpåslag till höger och vänster. varför begär ni inte att få ett fast pris eller ett ungefärligt pris ( får inte överstigas med 15%)

kanske kostar mer än vad ni hade fått med timdebitering , men då vet ni ju vad det kostar och ni behöver inte bli förvånade eller sura när fakturan kommer , vill inte hantverkaren ge ett fast/ungefärligt pris , byt hantverkare .

blir så less på folk som gnäller på vad hantverkare kostar . Gör det själv då istället , eller ta in en från baltikum som gör det för halva priset med hörnet runt garanti .

edit . nu låter jag som en grinig gammal kärring ,:rolleyes:

6. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Ett bra råd, men dessvärre gillar inte de flesta hantverkare att räkna på småjobb och då står man utan hjälp...

• Laddar…
  7. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Och jag blir så less på hantverkare med otydliga prismodeller, men det tar ju inte diskussionen framåt?

8. pelle plåttak
    Medlem Nivå 3

precis därför tycker jag man skall byta hantverkare i sådana fall som jag skrev.

9. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Ja men tyvärr ser konkurrenssituationen ut så att om man vill anlita en hantverkare får man snällt stå med mössan i handen och acceptera hantverkarens villkor. Är man ”jobbig” och vill ha en offert får man antingen en helt galet hög offert eller så slutar hantverkaren svara. Detta gäller småjobb, för större jobb fungerar offert bättre.

10. P
    Medlem · Nivå 13
    pelle plåttak,

Det framgår inte var du håller hus, men jag kan säga dig att som boende i Stockholm så får man vara glad om man får tag i en röris överhuvudtaget. Det är liksom inte läge att ställa en massa krav på transparens i prissättningen när man är desperat, vilket hantverkarna är fullt medvetna om.

• Laddar…
  11. N
    Medlem · Nivå 9
    Är man desperat är hyresrätt ett bra tips.

12. M
    Medlem Nivå 1
    Man kan tycka det är märkligt hur en VVS montör kan kräva lika timdebitering som en civilare men så är det idag.

Tillväxten de sista 20 åren har sprungit ur bostadsmarknaden med dopade hantverkarlöner som resultat.

Det planar så sakteliga ut nu, och efterfrågan på tjänster likaså när vi är på väg in i lågkonjunktur.

13. P
    Medlem · Nivå 13
    Är du på riktigt?

14. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag har läst detta med stort intresse och skräckfylld ”njutning”.

Själv vill jag byta inkommande vatten och de gamla galvade rören från 66 i källaren.

Ringt runt till 7 firmor, endast EN har behagat höra av sig och komma över för att titta på jobbet.

Firman lämnade ett pris:
    - Timdebitering ca 500/Tim
    - Arbetsåtgång ca 8 timmar
    - Material ca 26 000kr

När jag själv räknar ihop materialet som behövs (visst jag kanske glömt någon böj) så fick jag totalpriset till 13500kr om jag köpte allt på samma ställe på nätet. För att vara snäll kan vi säga 15000kr.

Nu köper jag att det inte är lika praktiskt, inte lika snabbt att få fram delarna som hos lokala Ahlsells eller liknande... Men 11000kr i skillnad.. Det är ju löjligt. Det är också inte en fråga om sämre kvalitet på prylarna.

Jag hörde av mig till firman och skrev:
    - inga problem med timmarna, inte heller med timdebiteringen.

Däremot anser jag att materialet är alldeles för dyrt och ville ha ner det 5000kr (dvs 50%).

Jag fick bara svaret, att priset gällde, ta det eller inget alls.

Nu har jag tre firmor till att ringa, jag hoppas på hitta en firma som ger mig en vettig timdebitering men ingen jäkla fusk.

I värsta fall fixar jag det själv även om det tar 3-4 ggr längre tid. men skulle föredra en seriös firma!

För att inte snacka om pris/timme så skulle jag definitivt kunna tänka mig en högre timkostnad.

15. P
    Medlem · Nivå 13
    Precis så är det; om de ens behagar svara så är fakturan rejält saltad och passar det inte så får man inte jobbet gjort.

Men vi kanske alla ska göra som Nils82 skriver och flytta till hyresrätt istället, så löser det sig. Bostadsmarknaden totalkraschar, hantverkarna förlorar alla privatkunder vilket i sin tur får en massa hantverkarfirmor att gå i konkurs. Då måste de som överlever sänka sina priser och ändra sina säljmetoder och då har vanligt folk råd att bo i ägda bostäder igen.

Känns ju som en jättesmart väg att gå...

Redigerat 3 aug 20:36