Byggahus.se

rörmockare höjer priset efter utfört jobb.

45k läst  765 svar

1. S
    Medlem Nivå 13
    Må så vara att han kanske inte svarat på frågorna vi ställt och verkade inte riktigt förstå dom heller men hänger inte med på varför han blev bannad tycker ändå uppförandet var rums rent och då förstår jag inte varför man blir bannad bara för att man inte riktigt hänger med.

2. N
    Medlem Nivå 14
    Jag tror inte bannen hade med just det att göra, men reglerna på Byggahus säger att det är ett forum för konsumenter. Om man bara deltar i egenskap av näringsidkare så bryter man mot den regeln. Och såvitt jag förstod av kommentarerna så var alla hans inlägg i den här tråden. Men det är ju bara spekulation från min sida såklart, jag tror inte vi ska hänga upp oss på det.

I övrigt tycker jag att "vi andra" i tråden har presenterat argument och exempel så det räcker. Jag brukar säga att mitt mål är inte att övertala den jag diskuterar med, det är att övertyga andra som läser tråden om vad som är rätt och fel. Hade oraklet inte blivit bannat hade jag nog slutat skriva i tråden ändå snart, för det mesta är sagt och det blev bara rundgång.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 13
    Tänkte nog också hoppa av tråden eftersom det inte gick framåt. Kan tycka att forumet behöver proffs det finns ju några som gör ett mycket bra jobb för att hjälpa oss vanliga med tips och råd skulle inte dom finnas här skulle troligtvis antalet besökare minska.

4. D
    Medlem · Nivå 19
    Jag tycker absolut att proffs ska kunna bidra.
    Men vad som är okej tycks vara tämligen godtyckligt.

5. G
    Medlem · Nivå 8
    Undra va han plockade ut i lön egentligen? Skit, skulle puchat honom på det istället :thinking:

6. B
    Medlem Nivå 1
    Det jag inte förstår är varför hantverkare ska ta extra betalt för material...
    Är det inte hantverket som utförs som skall faktureras?
    Självklart ska tid för inköp, fakturering, kundmöte, kontorskostnader mm ingå i timmen ingen men varför stjäla pengar på att bluffa inköpspris på material?

Om man är en duktig hantverkare så är det väl yrkesskicklighet och i viss mån specialverktyg som man baserar sin timpeng på och inte överpriser på material??

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Klart man ska ha påslag på material. Varför skulle man inte ha det när möjligheten finns? Det är ingenting fel med det. Inget företag säljer saker med noll marginal.

Att bluffa med prislistor och rabattsatser är något helt annat och DET kan man ha en synpunkt på likväl påslag på flera hundra procent jämfört med ett marknadspris. Inte ok.

8. D
    Medlem · Nivå 19
    Jodå, det finns de som säljer med noll påslag. Även de som säljer under det priset för att höja ROT-avdraget. Men att direkt debitera kunderna inköpspriset är nog inte särskilt ovanligt i andra nischer än el och VVS. Annars handlar det om mindre påslag.

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ordklyverier - då hämtar man hem påslaget på andra sakter istället. Grundprincipen att förstå här är att ingen ger bort mantid eller prylar, man tar betalt för det och man vill ha marginal. Och ja det finns givetvis undantag men det är inte relevant här.

10. T
    Medlem Nivå 2
    Diskutionen började med att rörisen höjde timdebiteringen med kr200:- när han inte fick sälja materialet.........

11. D
    Medlem · Nivå 19
    Naturligtvis är hantverkarens syfte att tjäna pengar. Men samtidigt ska det göras på ett sätt som gynnar kunden. Att ta överpriser på material och fejka en rabatt är inte något som gynnar kunden. Tyvärr har inte något sådant fall prövats rättsligt vad jag vet.

12. G
    Medlem Nivå 2
    Förklara gärna hur det kan gynna kunden att hantverkaren tjänar pengar?

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 2
    Enkelt
    Tjänar man inga pengar så kommer ingen jobba med det.....
    Det gynnar kunden att nån gör jobbet ;-)

• Laddar…
  14. D
    Medlem · Nivå 19
    Det sa jag inte att det skulle göra. Det är tjänsten som ska gynna kunden. Inte hantverkarens vinst.

• Laddar…
  15. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Kunden gynnas av hantverkarens hantverk & yrkesskicklighet å det är på det hantverkaren ”ska” tjäna pengar på.

Om hantverkaren vill tjäna pengar på att sälja material med/utan installation/bearbetning så får hantverkaren starta en butik som säljer material med installationstillägg.