Byggahus.se

rörmockare höjer priset efter utfört jobb.

44k läst  765 svar

1. L
    Bannad Nivå 3
    Ok , så jag är oseriös och du drar nån konstig taxi parallell

2. S
    Medlem Nivå 2
    Det där med dyra maskiner är ett dåligt argument. Man arbetar ju mestadels ute på fältet som röris. För en snickare, takläggare, murare krävs det oftast ställning för varje lite större jobb. 40 papp kostar ställningen ungefär för 1 månads tid hyra för en normalstor villa. Tänk dig vad ställningen kostar för en fasad på 500 kvadrat som skall putsas om o dyl. Likt förbannat tar en firma som jag känner betalt per kvadratmeter och då är alla kostnader inräknade.

3. L
    Bannad Nivå 3
    Och då är alla deras gubbar polacker

4. L
    Bannad Nivå 3
  5. P
    Medlem Nivå 3
    Kan du förklara varför man envisas med att tjäna extra på material när det är yrkeskunskapen man vill betala för. Jag hade vid tillfälle kontakt med en VVS firma som vägrade sälja material utan högt påslag. Då förklarade jag att jag hellre tar en rimlig timkostnad för att det är deras expertis jag köper, men det fattade de inte. De kände sig lurade.

• Laddar…
  6. N
    Medlem · Nivå 9
    Förklaringen är väldigt enkel. Man vill och kan.

7. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Det är ingen som säger att hantverkare inte ska tjäna pengar.
    Det är ingen som säger att hantverkare inte har några overhead-kostnader.

Anledningen till att affärer (tex Ica, Elgiganten, Ahlsell, HM, Bauhaus) har betydligt större påslag än vad hantverkare bör/behöver ha är att alla intäkter bara kommer från försäljning av varor.

Dom intäkter en hantverkare i huvudsak ska/bör ha kommer ifrån sitt kunnande & från själva hantverket å inte från materialet.

8. L
    Bannad Nivå 3
    Det enda jag kan förklara det med är att de är idioter.

Jag håller med er om att det vore bättre med högre timpris än en massa materialpåslag. Men ofta kan inte en kund förstå att en rörmokare måste ha 850 i timmen , så det maskeras via materialvinster istället.

För oss installatörer vore det ju kanon om ni kunder gav oss materialet och en ritning,,vi byggde , ni besiktigade och var nöjda med utförandet och sedan om allt är tätt så är rörisens ansvar över.

Om inte er nya Daikin BVP fungerar så är det inte installatörens problem .
    Detta vore kanon

• Laddar…
  9. N
    Medlem · Nivå 9
    Det bestämmer givetvis varje enskild vad han/hon vill tjäna sina pengar på. Du och jag kan ju TYCKA att röris ditt eller datt men då kan man inte uttrycka sig med ord som exempelvis ska.

• Laddar…
  10. P
    Medlem Nivå 3
    Men det fattar de inte.

11. P
    Medlem Nivå 3
    För mindel vill jag ha tranparens = se vad som kostar. Det hänger väl inte ihop med garantiärenden?

• Laddar…
  12. M
    Medlem Nivå 10
    Och det innebär att kunden istället upptäcker det när fakturan kommer och sen blir det ett himla liv. Är det verkligen bättre att ta striden då istället för att vara tydlig innan? Jag minns en liknande diskussion där en hantverkare var tydlig med att om man innan var öppen med den verkliga kostnaden innan så skulle han aldrig få några jobb.

Men det som är intressant är att under de år jag varit medlem här på BH så har det som jag ser det skett en förändring i attityden mot "saftiga" påslag.. Och det är uppenbart att det finns en stor del hantverkare som utan problem går runt med, vad de flesta kunder uppfattar som, rimliga påslag.

Så jag tror att utvecklingen går i positiv riktning och de som fortfarande utnyttjar stora materialpåslag kommer nog få det tuffare och tuffare framöver vilket är positivt både för alla kunder och seriösa hantverkare.

13. L
    Bannad Nivå 3
    Varför diskuterar jag VVS och den branschens ekonomi med någon som inte ens kan se dimensionen på ett rör och som sedan blandar olika fabrikat hej vilt , vilket strider mot Säkervatten?

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 2
    På murarfirman är de sju svenskar, två ryssar och en tysk. Men vet att det finns många polacker och annat därute. I synnerhet vid ställningsmontering.

15. M
    Medlem Nivå 10
    Ingen aning? Det måste du nog svara på själv.

Men kul att du är så engagerad att du går igenom mina tidigare inlägg och letar du bara vidare bland inläggen hittar du nog en del som handlar om ämnet. Men jag kan trösta dig med att rörmokaren som kopplade in blandarna var bekväm med lösningen och han var både trevlig och hade väldigt små påslag på både blandare och annat material och en helt OK timpenning så jag var nöjd.

• Laddar…