Byggahus.se

rörmockare höjer priset efter utfört jobb.

45k läst  765 svar

1. D
    Medlem · Nivå 19
    Faluplast gör som de flesta. De säljer direkt till alla tillräckligt stora kunder. Mindre kunder hänvisar de till återförsäljare. Det finns ingen anledning till att du som hantverkare ska vara garanterad lägre priser än andra. Men du kan säkerligen få några procent på Rinkaby om du köper mycket där.

En kompis skulle blåsa isolering i ett nybygge. Företagaren som skulle blåsa tipsade om en leverantör som hade ett tillfälligt erbjudande som var billigare än hans leverantör. Så min kompis köpte isolering själv och sparade några kronor. Den typen av företagare tipsar man omgivningen om.

2. L
    Bannad Nivå 3
    Du menar att det skulle vara skillnad om Rinkaby var min grossist istället för Lunda?

3. N
    Medlem · Nivå 9
    Du vet väl vad man kallar en "lösullare" för?

4. N
    Medlem Nivå 14
    Det är precis lika fel som att din kund ska betala 200 för den.

Om nu Rinkaby är billigare än din grossist, handla där. Tala om för kunden att du inte kan börja jobbet förrän prylarna från Rinkaby kommer.

Det är du och kunden som får bestämma er för om ni är beredda att betala lite extra för att slippa vänta. Det handlar helt enkelt om att vara öppen om vad grejerna kostar.

Att handla hos en grossist blir heller inte alltid billigast.

Inför valborg så var jag och sambon iväg och handlade på Snabbgross åt idrottsklubben som håller i valborgsfirandet här hemma. Vi kollade runt på lite grejer där och konstaterade att även om många grejer var billiga så fanns det grejer som var extremt mycket dyrare än på ICA. Vi kollade t.ex. på kanelgifflar, på ICA brukar de kosta 17-18 spänn, på Snabbgross kostade de 27. Men då fanns det ju inga storpack.

• Laddar…
  5. N
    Medlem Nivå 14
    10-15% på vad?

Det är det som är kruxet här.

Som kund skiter jag i om påslaget är 0% eller 50% så länge priset inte är märkbart högre än vad jag kan köpa prylarna för själv.

Jag kopierar mitt exempel från tråden om Ahlsells prislista:

• Laddar…
  6. N
    Medlem · Nivå 9
    Smart lösning. Smidigt när något ska bytas eller är restat.
    Sluta holka ganja på söndagar.

7. S
    Medlem Nivå 13
    Rör mockarna har hög tim debitering på grund av lägre beläggnings grad runt 70 % har nämnts i tråden men trots det hinner du inte med att fakturera på arbetstid utan gör det gratis och vinsten är trots gratis jobb hög tim debitering högt påslag på material ganska låg du har inte funderat på att bli anställd eller byta bransch. Har Rickard bannat dig igen eftersom du börjat skriva här i stället för på värmepumps forum ?

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 13
    10-15% på vad prylen köps in för att du ev kan handla den billigare via nätet är inget man normalt kan ta hänsyn till det tar för lång tid och ahlsells prislista skulle inte sett ut som i dag om det inte vore just för att nån ska tjäna på påslaget. Att ha ett bra pris på grejerna är ju en konkurrent fördel sen att vissa kanske skulle struntat i rabatt på kontot för att dom har jobb ändå visar ju bara att dom struntar i kunderna och hur överhettad branschen är vore det brist på jobb såg det lite annorlunda ut.

9. J
    Medlem · Nivå 10
    Du menar att man ska hemlighålla kunskaper så bara rörmokare kan göra dessa jobb?

Ungefär som att sopåkarna hemlighöll vilka nycklar som gick vart för att sen kunna begära jättehöga löner?

Jag önskar du fokuserade på att göra ett bättre och effektivare jobb och på så sätt kan sälja dina tjänster. Så gör alla andra branscher.

Gör-det-självare är dessutom bara en del av marknaden. Många vill inte, kan inte, har inte tid eller har råd att leja bort jobb. Dessutom kommer gör-det-självare inte ta nybyggen.

Gör du ett bra jobb behöver du nog inte oroa dig för att inte ha jobb framöver.

Bara om jobbet är trivialt och vem som helst kan göra det behöver man skydda jobbet med att spärra ut och hemlighålla hur jobbet görs.

Jag undrar om det, om det sätts i system till och med är olagligt, kartellbildning eller hinder av konkurrens.

Fokusera på att göra ditt jobb bra och förhandla dig till riktigt bra priser som kommer kunden tillgodo också så ska du se att lönsamheten ökar och kunderna är dig trogna och du blir rekommenderad för mer jobb...

10. kashieda
    Besserwisser · Nivå 9
    För lång tid för vad?

Ett panikjobb, helt klart. Om det är ett planerat jobb tre-fyra veckor framåt så duger det knappast att vara tvungen att handla på grossen samma morgon. KTjL, för tusan.

11. N
    Medlem Nivå 14
    Som sagt var, det är ett val: Handla där det är billigast eller handla där det är bekvämast.

Men kunden ska inte behöva betala för din bekvämlighet. Om kunden är beredd på att vänta för att få ett lägre pris så är det kundens val, inte ditt. Du kan köpa på samma ställe i bägge fallen, men köper du den dyrare produkten för din egen bekvämlighet så ska inte kunden betala det, det är din marginal som ska bli mindre. Och samma sak om kunden inte är beredd att vänta så får kunden betala det högre priset. Även om du faktiskt redan köpt produkten till det lägre priset.

12. S
    Medlem Nivå 13
    Nej visst man ska hantverkaren planera jobben långt i förväg åka dit och beställa material 2 veckor före skicka tillbaka det som ev blir över så lär inte 10-15 % i påslag räcka dom kan inte jobba gratis.

13. N
    Medlem Nivå 14
    Då tjänar hantverkaren mer på att köpa in grejerna dyrare.

Vore det inte mer rätt att hantverkaren tjänar mer på att köpa in grejerna billigare? Vi hade ju nyss oraklet som tjatade om att han ville göra vinst på sin rabatt, men om man ändå lägger på 10% så spelar det ju ingen roll om man har rabatt.

• Laddar…
  14. N
    Medlem Nivå 14
    Ja, precis, du har förstått hur man driver företag. Planera och var förutseende, så jobbar man mer effektivt och ökar vinsten.

15. S
    Medlem Nivå 13
    En hantverkare tjänar mer om han drar ut på varje jobb så det tar lite längre tid men är det så man ska jobba ?