Byggahus.se

rörmockare höjer priset efter utfört jobb.

44k läst  765 svar

1. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    VVS har även ganska tunga poster på specialverktyg som inte andra yrkesgrupper behöver ha liggandes på hyllan och vänta.

Och även fast verktygen är köpta så kostar dom pengar!

Hyra dessa verktyg går, men det tar en dag eller två att gå hem dom, och då kan man inte hjälpa folk direkt/akut.

2. V
    Medlem Nivå 2
    God eftermiddag Smurfen 72
    Ja på ROT sidan är det som tror .
    En röris kan få en anpassad tid tex 5 timmars
    Jobb en dag så 3-5 olika byggnads arbetare
    Som exempel har 40 timmars veckor på samma jobb
    Enbart när man som jag gjort nu tex går på lite större energi projekt som jag lyckas debitera 8 timmar om dagen på kund .

El har samma problem på mindre ROT jobb
    Många gånger dem med 4-6 timmar på ett ställe. På en dag och sen tillbaks 3-4 dagar senare och göra 2 timmar för bygg ska fram

3. T
    Medlem Nivå 2
    Min granne är bilmekaniker, han har timpris uträknat på runt 890kr för att det blir så mycket dötid på varje enskilt arbete.. dvs effektiv arbetstid (skruvande) är inte så stort som man tror, däremot beställa delar, få uppgifter om vad som kan vara fel av kunden, upptäcka småfel vartefter osv osv. Men där har folk absolut inga problem att kasta upp cashen.

• Laddar…
  4. Tallguy196
    Självbyggare · Nivå 6
    Nu vart det inte rakt, men så e ja ju inte snygg heller...… Hur ser DU ut då??:thinking:

5. S
    Medlem Nivå 13
    Vad gör man de resterande 25 % åker man hem eller ?

6. S
    Medlem Nivå 3
    Är det bara jag eller är inte detta citat bra mycket sjukare än att han vill ha mer betalt?

7. V
    Medlem Nivå 2
    Smurfen
    Verkstads tid är icke debiterbar tid
    Man är tillgänglig på firman för eventuella akuta jobb som kan dyka upp.
    Biltid mm .
    Vi slutat som alla andra efter 8 timmar

8. S
    Medlem Nivå 13
    Biltid brukar ju kunden få betala för.

9. V
    Medlem Nivå 2
    God Morgon Smurfen
    Ber om ursäkt att jag inte förklara begreppet biltid bättre.
    Biltid är den tiden en service montör får lägga på städning / tvättning service och underhåll av
    Den bil som företaget tillhandahåller .

Vid stressiga perioder skapas ett kaos bland verktyg och det grundmaterial man har med sig . Det som allt annat måste organiseras emmelsnåt .

Det du tänker på är resekostnader och den peng företaget behöver för att överhuvudtaget
    Kunna tillhandahålla ett fordon som möjliggör
    Att du kan få hjälp av en rörfirma

10. S
    Medlem Nivå 2
    Är helt övertygad att rörisar skulle ha mer jobb om de inte tog såna överpriser på materialet. Det är ganska lätt att kolla upp. Likadant i elbranchen. Jag hade en kille ute ganska nyligen. Han kopplade in en ny normcentral. Hade en liggande av exakt samma märke som han vägrade att koppla in. Jag räknade ut att han la på cirka 60 % på materialet. Lite över fyra timmars arbetstid innebar 8 timmars arbete på fakturan.

11. V
    Medlem Nivå 1
    Jag har problem med det.

12. V
    Medlem Nivå 2
    Silver 78
    I företagande finns en enkel matematik
    Det måste finnas pengar att betala
    Overheaden löner semester pengar lokal mm
    Vill du inte betala för det bara för att det är en
    Hantverkare ?
    Du betalar för det på Ica!
    Påslagen som finns på mat är betydligt högre
    En i Vvs branschen .
    Den mest rättvisa prislistan en liten rörfirma som jobbar med service jobb är lundagrossistens programm !
    På års basis har vi då mellan 5-10% över
    Marginalerna är små ! Vill du pruta på den marginalen finns vi snart inte längre !
    T

13. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Ja, såklart, men där betalar jag inte också kassapersonalens tid, den är inräknad i mjölkpriset. Kassapersonen skulle då förövrigt handla åt mig på min timkostnad för att jämförelsen ska vara någorlunda relevant.

• Laddar…
  14. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Klart vi vill det, men för att det inte ska kännas så bluffigt och för att lättare kunna jämföra mellan firmor vill vi ju att overhead-kostnaden ska läggas på timpriset som i all annan normal konsultverksamhet.

15. V
    Medlem Nivå 2
    Absolut gör du det .
    Och det är det jag vill komma till !
    Du betalar ett fast pris på gurkan tex
    I den ingår då priset för allt

När du får fakturan från mig tex specificeras den så du ska kunna se exakt vad du betalat för . Samt också numera kunna nyttja ROT
    Avdrag
    Tro mig , om jag fick skicka fakturan på utförd tjänst/ material som Ica säljer gurkan
    Skulle timmarna man inte kan ta betalt
    Reduceras ( fakturering utföres oftast helger / kvällar för små företagare då vi inte har råd att ha en tjej/ kille som sköter fakturering offererande mm )
    Jag skulle mycket hellre va med familjen
    En sköta admin jobbet som krävs