Hej,
Precis köpt hus och funderar helt enkelt på valet mellan fast och rörligt elpris.
Historiskt är ju givetvis rörligt billigare. Men sett till de senaste 2-3 åren är snittpriset i stort sett samma som fast (1,25 i snitt senaste 2 åren), självklart uppdraget pga höst och vinter 2022. Hur resonerar ni? Stabilt med en och samma kostnad varje månad, eller mer ”gambling” och möjlighet att spara pengar under billiga månader?
Precis köpt hus och funderar helt enkelt på valet mellan fast och rörligt elpris.
Historiskt är ju givetvis rörligt billigare. Men sett till de senaste 2-3 åren är snittpriset i stort sett samma som fast (1,25 i snitt senaste 2 åren), självklart uppdraget pga höst och vinter 2022. Hur resonerar ni? Stabilt med en och samma kostnad varje månad, eller mer ”gambling” och möjlighet att spara pengar under billiga månader?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 900 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 900 inlägg
Det beror på vilka marginaler man har, precis som med andra försäkringar. Har man goda marginaler kan man ha högre självrisk på hemförsäkringen än om man har små och samma sak med elkostnaden, har man goda marginaler kan man ta att det är mycket dyrt vissa månader men inte om man har små marginaler.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 204 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 204 inlägg
Det är bara för dom som inte använder el för värme som kostnaden för el blir ungefär samma. Alla med värmepump och/eller elvärme blir skillnaden påtaglig även med fast pris och har man då rörligt blir skillnaden ännu större.K Kebbis21 skrev:
Jag har haft rörligt fram till i år men nu testade jag fast men har inget bra argument varför, jag tyckte det var ett bra erbjudande så jag testade mest för erfarenheten helt enkelt.
Redigerat:
Om man har elbil är timpris perfekt. Resten av husets apparater förbrukar så lite och de drar mer på dagen. Elbilen tankar man oftast på natten och kan välja de billigaste timmarna. Om man är aktiv kan man nog tjäna på timpris utan elbil. Det har varit enorma svängningar från -60 öre (om jag inte minns fel) till över 4 kr.
Liknande trådar
-
Vad rekommenderar ni gällande el-abonnemang timpris, fast pris eller rörligt pris?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Offert - fast eller rörligt pris som standard?
El -
Rörligt, fast eller timavtal?
Rörligt eller fast
Rörligt eller fast elpris?
Elavtal, elpriser & elförbrukning